کد خبر 1298068
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
نخست وزیر جمهوری چک استعفا کرد

نخست وزیر جمهوری چک که حزبش در انتخابات پارلمانی اخیر شکست سختی را متحمل شده بود با اعلام پذیرش این شکست استعفای خود را اعلام کرده و دفتر ریاست جمهوری هم با آن موافقت کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اتریشی "استاندارد"، دولت جمهوری چک امروز (پنج شنبه) با استعفای نخست وزیر این کشور موافقت کرده است.

دولت اقلیت از حزب لیبرال پوپولیست موسوم به آنو به رهبری نخست وزیر آندری بابیش و سوسیال دموکرات ها امروز استعفای خود را اعلام کرد. این خبر را بابیش در برابر خبرنگاران اعلام کرد.

به نوشته رسانه های محلی بابیش نامه‌ای مبنی بر تصمیم به استعفای خود را به میلوش زمان، رئیس جمهور این کشور که از زمان انتخابات پارلمانی ماه اکتبر در بیمارستان مرکزی نظامی به سر می برد ارسال کرده است.

بابیش اعلام کرد که دفتر رئیس جمهوری با درخواست استعفای دولت موافقت کرده است. کابینه دولت جمهوری چک این استعفا را حدود یک ماه بعد از انتخابات پارلمانی ۸ تا ۹ اکتبر در این کشور ارائه داد.

بابیش در سخنان خود اعلام کرد که می پذیرد ائتلاف جدید محافظه کار به رهبری پتر فیالا اکثریت را دارد.

در انتخابات پارلمانی اوایل اکتبر در جمهوری چک ائتلاف احزاب اپوزیسیون محافظه کار و لیبرال ۱۰۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی مجلس نمایندگان در پراگ را به دست آوردند.

"آندری بابیش" به دلیل افزایش چشمگیر آمار کرونا در کشورش شدیدا تحت فشار قرار دارد. وی همچنین متهم به سوء استفاده مالی از یارانه های اتحادیه اروپا برای ساخت یک استراحتگاه شخصی است. دادستان عمومی جمهوری چک هم خواستار لغو مصونیت وی شده است.

بابیش که نام او در اسناد پاندورا هم دیده می‌شود در هفته‌های اخیر فشار و انتقادات بسیاری را متحمل شده است. بر اساس افشاگری «اسناد پاندورا» آقای بابیش، میلیاردر پوپولیست اهل چک در سال ۲۰۰۹ میلادی مبلغ ۲۲ میلیون دلار را صرف خرید ۱۶ ملک در جنوب فرانسه از جمله یک قصر کرده و این دارایی‌ها را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود اعلام نکرده است.

بابیش داشتن ملک در فرانسه و ارتکاب هرگونه تخلف در موضوع دارایی‌هایش را رد و پیش از برگزاری انتخابات ادعا کرده بود که افشاگری اخیر با هدف آسیب رساندن به او در انتخابات انجام شده است.

حالا جمهوری چک بعد از حضور ۴ ساله این میلیاردر پوپولیست، دولتی جدید با رویکردی نزدیک به اتحادیه اروپا را تجربه خواهد کرد.

به این ترتیب دولت جمهوری چک پس از شکست در انتخابات پارلمانی، امروز (پنجشنبه) از قدرت کناره گیری کرد.

این امر پس از امضای توافقنامه تقسیم قدرت برای تشکیل یک دولت ائتلافی جدید توسط دو حزب راست میانه صورت گرفت که بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی اکتبر به دست آوردند.

تا زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید در این کشور دولت فعلی همچنان حکومت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس