کد خبر 1297730
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
آمریکا نمایه تحریم نمایه

این سخنان، فاجعه تمام عیار است و نه تنها آمریکا و غربگرایان را نمی رهاند، بلکه سرشکسته تر می کند؛ نخست این که این ادبیات، تاکید بر "بی اختیار بودن" دولت آمریکاست.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: غربگرایان، برای این که بار خیانت و عهدشکنی آمریکا در برجام را سبک کنند و ضمنا مطالبه تضمین از سوی ایران را مخدوش تمایند، ادعا می کنند دولت آمریکا نه از طرف دولت بعدی و نه کنگره، نمی تواند درباره لغو تحریم ها و عدم تکرار خروج از توافق "تضمین" بدهد. ضمنا می گویند برجام، معاهده نیست و به تایید کنگره نرسیده، بنابراین دولت آمریکا، تعهد قانونی نسبت به برجام ندارد(!)

این سخنان، فاجعه تمام عیار است و نه تنها آمریکا و غربگرایان را نمی رهاند، بلکه سرشکسته تر می کند؛ نخست این که این ادبیات، تاکید بر "بی اختیار بودن" دولت آمریکاست. به بیان دیگر، دولت آمریکا ناتوان از مذاکره یا انجام تعهد است؛ و بنابراین، مذاکره و توافق با آن، بیهوده بوده است.

دوم؛ برجام، سند ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و دولت ها از جمله آمریکا که پایه گذار شوراست قانونا ملزم به مراعات برجام هستند. برجام، صرفا توافق دو یا چند دولت محسوب نمی شود.

سوم؛ اگر قرار است با هر تغییر در کنگره یا کاخ سفید، مقامات آمریکایی، سردی و گرمی شان بشود، اصلا توافق و قول و قرار با دولت آمریکا چه معنا و ارزش و اعتباری دارد؟!

مفهوم دیگر ادعای غربگرایان این است که اعتماد به وعده های دولت آمریکا و بستن توافق برجام، از ابتدا اشتباه بوده است.

اگر دولت آمریکا نمی تواند تعهد (وعده) اش را تضمین کند، پس غربگرایان چرا اصرار دارند آمریکا را بدون این که برای لغو تحریم ها و عدم تکرار عهدشکنی تضمین و تعهد بدهد، به برجام برگردانند و دوباره  امکان دسترسی به مکانیسم ماشه (امکان بازگرداندن خودکار تحریم های شورای امنیت) را به او بدهند؟ وطن فروشی و خیانت از این روشن تر؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    7 0
    قوانین داخلی آمریکا به خودشان ربطی داره . ما باید تظمین بگیریم .اگر نمی تواند تضمین دهد و فریز کند ما هم غنی سازی 20و 60 درصد و تمام فعالیت ها را بنا بر تصمیم هفتگی فریز کنیم .
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    2 9
    گرانی داره کمر ملت رو میشکنه. البته اگر کمری مانده باشد. همین برجام بدون تضمین قبلا سبب فروش نفت بود و دلار هم حدود پنج هزار تومن. همین برجام سبب شد ترامپ در مکانیسم ماشه شکست بخورد و در شورای امنیت مفتضح شد. همین برجام موجب اختلاف آمریکا و اروپا شد و الان از اجماع بر علیه ملت ایران خبری نیست. خوشبختانه رئیس جمهور محترم حضرت آیه ا...دکتر رئیسی مخالف برجام نیست و اعلام فرمودند دنبال رفع تحریم هستند. اگر نظرات آقای ایمانی عملی شود اجماع آمریکا و اروپا بر علیه ایران شکل خواهد گرفت. بله اصل پذیر ش برجام کاری نادرست بود و از روز اول نمی‌بایست برجام تایید شود لیکن علی لاریجانی متاسفانه مجلس را دور زد. البته نظام هم قصور داشت لازم بود نظام برجام را فوري تایید مشروط نکند بلکه با تامل برخود کند.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      5 0
      برجام اگه برجام بود امریکا ازش به راحتی خارج نمیشد و یا اینکه ایران در مقابل این همه عهد شکنی امیکا و اروپا سکوت نمیکرد تو ظاهرا جنگ زرگری اروپا و امریکا رو باور کردی قیمت دلار رو هم کمی فکر میفهمی چطور تا سال 96 پایین بود ...
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      خب مشکل دقیقا همینجاست! آمریکا قرار داد میبنده بدون تعهد و کوتاه مدت. شما روی قرار داد حساب میکنید و اقتصادتون رو مبنتی بر اون تنظیم میکنید و گره میزنید. وقتی اقتصاد وابسته شد یهو اجرای توافقات رو قطع میکنه و اقتصاد شما از بالا با مغز سقوط میکنه قشنگه نه؟ تمام اتفاقاتی که در دوره حسن روحانی افتاد چه زمان اوباما چه ترامپ همش قطعات یک پازل و یک نقشه بود
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    5 0
    حرف دیروز غربگدایان و غربگرایان (در مقابل منتقدینی که می گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست و به راحتی زیر بار تعهداتش می زند) "امضای کری تضمین است" " مگر می شود دولت آمریکا زیر تعهداتش بزند آبرویش می رود" . حرف امروز غربگدایان و غربگرایان " آمریکا نمی تواند تضمین دهد که زیر قول و قرارش نمی زند" . جل الخالق!!!!!!!!! تناقض و تظاهر تا این حد!!!! شما ظاهرا شما نوکر بادمجان نیستید نوکر سلطان محمود غزنوی هستید.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    9 0
    تضمین خوب اینه که.سطح غنی سازی را همین مقدار نگه دارید.و کم نکنید.به جایی هم تحویل ندید.به امریکا بگید اینها را میگذاریم انبار .اگر تحریم لغو شد در انبار میمانه.ولی خدای نکرده زیر قولتان زدید ما همین موجودی سطح غنی شده را ادامه میدیم تا به جای خطرناکش برسیم.انوقت حساب کار دستشان میاد.هیچ وقت برگ برنده و چماق را تحویل ندید.از انها هر تضمینی بخواهید چون دست انهاست به راحتی بازیتان میدهند
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    چطور تحریم بلدن اما تضمین تو کارشون نیست .پس با این اوصاف قدم زدن ظریف و کری الکی بود!
  • محسن ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 7
    با عرض پوزش، مطلبی ناپخته و ابتدایی را خواندیم که صدر و وسط و ذیل آن هیچ ارتباطِ منطقی با هم ندارد. اگر کسانی در داخل کشور معتقدند رییس جمهور امریکا این اختیار را ندارد که از طرف رؤسای جمهورِ آینده «تضمین» بدهد، چرا و با چه معیاری این اعتقاد «فاجعۀ تمام عیار» است؟ و چرا داشتنِ چنین نظر و اعتقادی برابر با «وطن فروشی و خیانت» است؟ دیگر اینکه ایشان می فرمایند: «برجام، سند ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و دولت ها از جمله آمریکا که پایه گذار شوراست قانونا ملزم به مراعات برجام هستند». اما همه می دانند که مصوبات شورای امنیت صرفاً جنبۀ توصیه ای دارد و بهیچوجه «قانون» نیست، و شاید با توجه به همین واقعیت بود که آقای احمدی نژاد قطعنامه های شورا را «کاغذ پاره» می نامید. اگر مصوبات و قطعنامه های آن شورا، «قانون» و «لازم اجرا برای همۀ دولتها» می بود دیگر کاغذ پاره خواندنِ آنها چه وجهی داشت؟ و سرانجام اینکه هر کشور قوانین و سیستمِ مدیریتی و اجراییِ خود را دارد. در امریکا توافقنامه هایی که به تصویب کنگره (یا سنا) نرسیده باشد رسمیت ندارد و بنا براین تضمین خواستن برای اینکه هیچ رییس جمهوری نتواند از چنان توافقنامه ای خارج شود، از نظر آنان اصلاً درخواستی بی معنی تلقی می شود. ما اگر واقعاً خواستارِ آنیم که برجام مجدداً احیا شود و در امریکا هم ضمانتِ اجرایی داشته باشد، باید برجام را به تصویبِ کنگره (یا سنا) برسانیم و این هم نیاز به رفتن در دلِ ماجرا و وارد مذاکره شدن با کنگره و ... دارد و با شعار دادنِ صِزف و متهم کردنِ دیگران به خیانت و وطن فروشی، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      پس ایران هم تضمین نمیده در صورت توافق محدودیت های هسته ای تسلیحاتیش دائمی و بلند مدت باشه چون رییس جمهور بعدی شاید نظر دیگه ای داشته باشه. همه حرف ما اینه که نحوه اجرا و سطح تعهد ها باید برابر و هم سطح باشه.باشه آمریکا رفت بیرون ایران بتونه سریعا محدودیت هاش رو برگردونه به حالت اول. منطقی منطقیه. اگر ساکسون ها منطق ندارند دیگه بحث جداییه.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      رفع تحریم بلند مدت محدودیت بلند مدت. رفع تحریم کوتاه مدت مشروط محدودیت کوتاه مدت مشروط و هم گام. نباید بزاریم آمریکایی ها دوباره با فشار شما و همفکرانتوتن سر مردم ایران کلاه بزارن
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    تمام این خونریزی های جهان که توسط آمریکا انجام میشه مثبب آن،کشور ژاپن است،کشوری که به آمریکا قدرت داد،منظورم در جنگ جهانی دوم ،اگر ژاپن جواب اتمی آمریکا را با بمب اتم میداد،الان آمریکا نمیتوانست،این کارها رو در جهان انجام بده،آمریکا حرف زور میزنه،وآتش با آتش خاموش میشه.
  • مهدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    آمریکا غلط میکند تضمین نمیدهد بس در اینصورت در وین چکار میکنند برای مردم آشکارا بگویند یا تضمین یا غنی سازی 00 در صد.
  • mehriran IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    ((اگر قرار است با هر تغییر در کنگره یا کاخ سفید، مقامات آمریکایی، سردی و گرمی شان بشود، اصلا توافق و قول و قرار با دولت آمریکا چه معنا و ارزش و اعتباری دارد؟)) ((اگر دولت آمریکا نمی تواند تعهد (وعده) اش را تضمین کند، پس غربگرایان چرا اصرار دارند آمریکا را بدون این که برای لغو تحریم ها و عدم تکرار عهدشکنی تضمین و تعهد بدهد، به برجام برگردانند و دوباره امکان دسترسی به مکانیسم ماشه (امکان بازگرداندن خودکار تحریم های شورای امنیت) را به او بدهند؟ وطن فروشی و خیانت از این روشن تر؟)) مشرق نیوز تا حالا فکر کردی چرا این همه صحبت از نقض پیمان توسط آمریکا میشه و جامعه بین الملل نتونسته جلوی تخلف آمریکا رو بگیره ؟ سوال مهم این هست چرا با وجود باقی ماندن ابرقدرتهای شرق مثل چین و روسیه و همچنین اروپا در برجام ، آنها نمی تونن جلوی اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران رو بگیرن ؟ خب معلومه ایالات متحده یک بازار هدف بسیار بزرگ هست که جذابیت بالاتری نسبت به مارکت ایران داره واسشون مطلب بعدی این هست که اصلی ترین ارز خارجی الان دلار است که مبنای مبادلات جهانی می باشد . حالا هی شما بگو آمریکا بد است و آمریکا متخلف است و ما مثل غربگرایان خودمان را جلوی آمریکا خوار و خفیف نمی کنیم . در این صورت آیا با این حرفها توانسته اید مشکل واحدهای صنعتی و غیرصنعتی رو حل کنید . تا کجاها بایستی اقتصادمان سقوط کند تا شما متوجه واقعیات این دنیا بشوید ؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 0
    خیلی بهتر میشد اگر شرط اول ادامه مذاکرات را به اعلام رسمی توسط آمریکا مبنی بر نقض برجام بواسطه خروج از آن ارتباط میدادیم. این شارلاتان های امریکایی انگاری که ما در ایران کلا حافظه خیلی کوتاه مدتی داریم و از چیزهایی که بیش از یک ماه از اتفاق افتادنشون بگذره دیگه خاطره ای نداریم - حسابی سواستفاده میکنند و خودشان را در جایگاه طلبکار جلوه میدهند.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    2 0
    آمريكا بايد تمام تحريم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زماني كه وضع كرده است، براي هميشه و به طور يك جا و در عمل لغو كرده و هزينه ي خسارت هايي را كه در اين شش سال به دليل عمل نكردن به تعهداتش وارد كرده، بپردازد و منتظر راستي آزمايي ايران براي انجام اين موارد بماند تا ادب شود. هيچ تضميني به جز اجراي عملي موارد فوق حتي اگر در سطح كنگره و سنا باشد پذيرفته نيست. كل مطالبات ما كه به دليل تحريم بلوكه شده يا به هر دليل ديگر توسط غربي ها پرداخت نشده است، در هر كشوري كه باشد بايد وصول گردد. تا زماني كه راستي آزمايي كامل صورت نگرفته است، نبايد هيچ محدوديتي را بپذيريم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس