قاهره: حضور نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی، هیچ توجیهی ندارد - کراپ‌شده

وزیر خارجه مصر ضمن ابزار نگرانی نسبت به سیاست‌های ترکیه در منطقه، گفت که این کشور در امور داخلی مصر هم مداخله می‌کند.

به گزارش مشرق، سامح شکری وزیر خارجه مصر نسبت به «سیاست‌های توسعه‌طلبانه» ترکیه در کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شکری گزارش داد که ترکیه عضو ائتلاف ناتو است، «ولی به خاطر سیاستهای توسعه‌طلبانه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته از خود نشان داده است، نگران هستیم».

وی گفت که حضور نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی، هیچ توجیهی ندارد.

وزیر خارجه مصر در عین حال تأکید کرد که این کشور به خاطر مداخله ترکیه در امور داخلی قاهره و حمایت از اخوان المسلمین، نگران است.

شکری در پایان تصریح کرد: «دلیلی نمی‌بینیم که باعث شود ترکیه پذیرای رهبران اخوان المسلمین باشد و از آنجا بخواهند فعالیت کنند یا از طریق شبکه‌ها، اطلاعات غلط بدهند».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که دور دوم رایزنی‌ها میان مصر و ترکیه‌ اواسط شهریور ماه گذشته برگزار شد و دو کشور، به مسائل منطقه از جمله اوضاع لیبی، سوریه، عراق، فلسطین و شرق دریای مدیترانه پرداختند.

ترکیه و مصر گفتند که بر سر ادامه رایزنی‌ها و تأکید بر تمایلشان به تداوم آن درباره مسائلی که همچنان جای بحث دارد و همچنین نیاز به گام‌های بیشتر برای تسهیل عادی‌سازی روابط میان خود به توافق رسیده‌اند.

دور نخست رایزنی‌های دو طرف اردیبهشت‌ ماه گذشته برگزار شد و آنکارا و قاهره در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نتیجه این دور از رایزنی‌ها و توافق بر سر گام‌های آتی را ارزیابی خواهند کرد.

مصر و ترکیه در تاریخ  ۵ می (چهارشنبه) مذاکرات سیاسی را با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک در قاهره آغاز کردند؛ دو کشوری که از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» روابط‌شان قطع شده بود.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از این حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    7 19
    همینطور در شمال قبرس و تراکیه شرقی
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      3 0
      شکر خوریش به تو نیومده.
  • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    18 3
    كشتن و زنداني كردن افرادي كه جزو احزاب منتقد دولت هستن چطور خلع و زنداني كردن ريئس جمهور قانوني چطور رابطه برادرانه داشتن با رژيم كودكش صهيونيستي و كشتن و زنداني كردن مهاجران فلسطيني چطور
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      13 2
      تركيه طرح ديكتاتور سيسي رو تو ليبي كلا نابود كرد و تو ساير كشورهاي افريقا شديدا نفوذ داره واسه همين اين نوچه فرانسه رجز ميخونه نميدونه اربابش فرانسه جرات انجام كاري رو نداره چه برسه به نوچه هاش.
  • ناشناس IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    2 9
    بله می‌توان گفت ترکیه یک رژیم زورگو در دنیا شده جهان باید بر علیه او اتحاد تشکیل دهد
    • سعید RO ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      4 0
      بله میتوان گفت گروهک های تروریستی در مقابل ترکها عاجز مانده اند و دست به دامن جامعه جهانی شده اند..جامعه جهانی که تروریست را از ارتش های ازادی بخش تشخیص میدهند
  • رامین IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    3 0
    باز این وزیر خارجه مصر رفت بالای منبر... بچه سیرمون درد گرف بیا پایین.... یکی نیس بگه تا دیروز که دست فرانسه بود و فرانسه 20 میلیون مسلمون رو از تیرهای برق بین شهرها آویزان کرده بود کجا بودی؟
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    5 0
    قاهره اول توضیح دهد چگونه با کودتا دولت قانونی و رسمی مرس را سرنگون کرده و بعدا حساب شهادت محمد مرسی در زندان را بدهداگر از زیر این حساب دهی سالم و پاک بیرون امد بیاید و در مورد سیاست و جهان اعلامیه بدهد دولت کنونی قاهره فاقد وجهه قانونی است و خلاصه کلام واسه حرفاش تره هم خورد نمیکنند
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    5 0
    دولت مصر عددی نیست فقط میشه گفت خاری که در اوردنش وقت رو تلف میکنه و ارزش وقت گذاشتن رو نداره
  • بابک آزری TR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 1
    خخخخخ ظاهراً درد ژنرال کفتر و لیبی نوادگان مومیایان فرعون زاده را آزرده
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 3
    نمایش قوی بودن بازی میکنه که جایدامریکا را در خاورمیانه‌بگیره ولی نمیدونه که ایران پادشان خاورمیانه است.
  • DE ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    5 1
    با کودتا اومدید سر قدرت و نماینده منتخب و قانونی و رسمی شهید مرسی رو در زندان و بعدا ترور کردید آیا اینها توجیهی دارد؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس