رئیس جمهور

رئیس جمهور ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور که تحویل دولت سیزدهم شد، بیان داشت: باید با تصمیمات کارشناسانه، وضع موجود اقتصادی را تغییر داد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه روز سه شنبه در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی که دولت تحویل گرفته را شما به خوبی می دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می کنند اما شما اقتصاد دانان دلایل آن را هم می دانید.

رئیس جمهور با طرح چند پرسش، تصریح کرد:

چرا شاخص های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

چرا ده ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی بینند؟

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته ایم؟

رئیسی بیان داشت: اینها سوالاتی است که در جامعه وجود دارد. اما طبق نظر اقتصادانان در درون و بیرون دولت تغییر شرایط اقتصادی کشور امکان پذیر است. این آمادگی در دولت وجود دارد که با نظر کارشناسی، مطالعه و درایت این تغییر ایجاد شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در آستانه آماده کردن مهمترین سند مالی کشور یعنی بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم. باید بودجه با نگاه عدالت محور و برگرفته از آمایش سرزمینی باشد تا بتوان عادلانه تقسیم امکانات کرد.

رئیسی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه کسری بودجه را ام المصائب خواندند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۰ با کسری بودجه بسته شده بود، این کسری برای دولت بار مالی ایجاد کرده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید نسخه های اقتصادی که قرار است برای مشکلات کشور نوشته شود باعث رکود نشود. باید بررسی شود که چه کنیم هم رونق داشته باشیم و هم تورم نداشته باشیم. از دولت توقع است که شرایط را تغییر دهد و مردم بخوبی می دانند که اینکار یک شبه اتفاق نمی افتد.

رئیس جمهور در ادامه این نشست با تأکید بر اهتمام دولت برای استفاده از نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی، گفت: دولت حتماً در تصمیم‌گیری‌های خود از دیدگاه‌های مؤثر اساتید و نخبگان اقتصاد استفاده خواهد کرد.

دکتر رئیسی توجه به تولید را از اولویت‌های اصلی دولت دانست و اظهار داشت: دولت، راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را رونق تولید می‌داند و عمیقاً به دنبال تحقق تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید است.

رئیس جمهور افزود: ثبات قیمت‌ها و مدیریت تورم جزء محورهای اصلی مورد تأکید دولت است به نحوی که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و با حفظ ارزش پول ملی، اقتصاد را برای تولیدکننده و صاحبان کسب و کار و عموم مردم قابل پیش‌بینی کند، چرا که اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی نباشد، اداره امور برای همه دشوار خواهد بود.

دکتر رئیسی با تأکید بر تقویت نقش نظارتی دولت، گفت: دخالت دولت را در بازار و اقتصاد مفید نمی‌دانیم و معتقدیم دولت به جای دخالت در بازار باید نقش نظارت، حمایت و هدایت داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی، اظهار داشت: مالیات از کارکردهای مختلفی برخوردار است و به نوعی نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد دارد. برای حمایت از فعالیت‌های تولیدی، می‌توان در زمینه مالیات مساعدت‌هایی انجام داد و در مقابل برای از بین بردن جاذبه فعالیت‌های غیرمولد، مالیات بیشتری از این نوع فعالیت‌ها اخذ کرد.

دکتر رئیسی در ادامه در خصوص ارز ترجیحی گفت: در خصوص مناسب نبودن شیوه فعلی پرداخت یارانه ارزی همه اتفاق‌نظر دارند لکن معتقدم که باید در زمینه ارز ترجیحی کاملاً مدبرانه و حساب‌شده عمل شود.

اساتید و اقتصاددانان حاضر در این نشست در سخنانی دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی خود را در موضوعات مهم اقتصادی روز بیان کردند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    ماهی هزار تومن دلار را کاهش بده همه مشکلات یک ساله حل میشه وقتی پول ملی ارزش پیدا کنه دیگه تاجر و صادر کننده و محتکر براش نمی صرفه کالاشو یا ارزشو نگه داره چون میدونه نفروشه ماه بعد باید 1000 تومن ارزانتر بفروشه . اما قبلش دلار تک نرخی کنید واز همین 28 تومن الان شروع کنید لطفا..التماسن خواهشن
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    3 5
    جوکه . رد گم کنیه . تمان پاسخ ها در سوال هاشونه خود دولت و مجلس مقصر کاملن .
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    6 2
    دولت بی کفایت روحانی کلی مصیبت برای کشور داشت
  • سیدامیر IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    7 0
    اقای رئیسی جواب این سوالها مافیای اقتصادی که خودش رو به بدنه دولتها متصل کرده نیاز به برگزاری این جلسه نبود.سالها پرونده های قوه قضاییه همین بوده فقط اسامی تغییر کرده
  • علیرصا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    به جای سوال از اقتصاددانان باید یک گروه کار اقتصادی شامل اقتصاددانان ، جامعه شناسان، بازرگانان وعیره تشکیل و یک برنامه مدون حد اقل چند ساله تدوین و دقیقا اجرا شود
  • GB ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    2 0
    جواب دو سوال آخر: یارانه پنهان میره تو جیب سرمایه دار مگه یادتون رفته کوپون قند و روغن نیرفت تو قنادی ها کوپون مرغ میرفت تو رستوران‌ها. ارز دولتی میشه رانت. ختم کلام تا فساد هست اقتصاد درست شدنی نیست.
  • MD ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    بجای جلسه با اقتصاددانان که همیشه جواب های کلیشه های تو آستین دارن از چند تا دله دزد و مافیای پنهان درون دعوت کنید تا صادقانه سوراخ سونبه های دولت رو بگن
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    فرض بر این بود که راه حل دارد که در انتخابات شرکت کرد . اما مثل اینکه گردشگری را فقط بلد است
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      آخه نه که اربابان شما بلد بودن ؟ مدیریت آقایون با تجربه و زبان بلد را دیدیم .هشت سال کشور و مردم را بدبخت کردید.معذرت خواهی که بلد نیستید لااقل ساکت باشید
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    اقای رییس جمهور سوالی هم ماداریم در مورد مدیریت چرا باید برای حمایت از مصرف کننده به تولید فشار اورده شود که نتیجه معکوس است چرا در مملکت ما درامد مال واسطه ودلال باشد چرا تولید خودرو با انهمه هزینه وسرمایه ونیرو مثلا صد میلیون یک شیر یا خط در قرعه کشی هم صد میلیون تولید ومصرف کننده ضرر بدهد شیر یا خط کن سود چرا سود دلال وواسطه در خصوصا کشاورزی از زحمت چند ماه وهزینه کرد کشاورز بالاتر.اگر تولید حمایت شود وسوداور باشد جازبه پیدا کرده سرمایه گذاری ونیروهای بیشتر جذب شده با بالا رفتن تولید خود بخود ارزان میشود ولی فشار اوردن به ان باعث کاهش تولید .درنتیجه کم شدن وبالا رفتن قیمت می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس