کد خبر 1296607
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
اقدامات رهایی‌بخش از وسواس فکری

فکر کردن بیش از حد(نشخوار یا وسواس فکری) می‌تواند برای هر کسی در هر زمانی از روز رخ دهد و اغلب افراد را بدون هیچ نتیجه‌ای در افکارشان به دام می‌اندازد.

به گزارش مشرق، این موضوع می‌تواند حالات روحی را خراب کند و از انجام به موقع کارهای مهم جلوگیری کند. در حالی که نگرانی یک مکانیسم طبیعی مقابله با احساسات است اما نگرانی بیش از حد می‌تواند در درازمدت بر سلامت روان تاثیر بگذارد.

برای اینکه بتوانید با این مشکل مقابله کنید، در ذیل چند راهکار پیشنهاد شده است:

بیشتر بخوانید

آسیب‌های وسواس فکری افراد

عامل حواس‌پرتی

مشغول کردن وقت خود به سرگرمی‌ها و کارهایی که از انجام آن لذت می‌برید یا حتی انتخاب یک سرگرمی جدید می‌تواند به شما کمک کند فکر کردن بیش از حد را به حداقل برسانید. این کار می‌تواند چیزی مانند یک تمرین ۱۵ دقیقه‌ای یا موردی وقت‌گیر مانند پختن یک وعده غذایی کامل برای پاداش دادن به خودتان باشد.

زمانی که شما پیوسته غرق در افکار هستید، انجام یک سرگرمی جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد. در چنین اوقاتی بازگشت به لذت‌های ساده‌تر مانند خواندن کتاب، تماشای فیلم، آبیاری گیاهان و... همگی می‌تواند به دور کردن ذهن شما از این افکار تهاجمی کمک کند.

مراقبه

گاهی اوقات فقط اینکه به خودتان بگویید بیش از حد فکر نکنید، شما را نگران‌تر می‌کند. مراقبه به ما اجازه می‌دهد آزادانه فکر کنیم و زمانی که این افکار به سراغ ما می‌آیند، یاد می‌گیریم که آن را بپذیریم؛ سپس اجازه دهیم بدون نیاز به تمرکز بیش از حد چنین افکاری از ذهن خارج شود.

گفته می‌شود مراقبه ذهنی اضطراب روانی را کاهش می‌دهد و سلامت ذهنی ما را بهبود می‌بخشد. همچنین چنین کاری ذهن ما را پاک و نفوذ فکر را محدود می‌کند.

ثبت روزانه وقایع

نوشتن در مورد این‌که روز شما چگونه بوده، روشی علمی برای کمک به کاهش افکار مزاحم است.

ثبت روزانه وقایع می‌تواند به شما کمک کند افکار خودکار منفی را تشخیص دهید، افکاری که به‌طور معمول با خشم همراه هستند. شناسایی این الگوها می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و کمتر نگران باشید.

اقدام کنید

ممکن است در مورد یک موقعیت بیش از حد فکر کنید زیرا هنوز هیچ اقدامی برای اصلاح آن انجام نداده‌اید.

همان افکار به‌ طور مکرر ذهن شما را به خود مشغول می‌کند زیرا تصمیمات مشخصی گرفته نشده است. عوارض سلامت روانی خود را کاهش دهید و از همین امروز شروع به گرفتن آن تصمیمات دشوار کنید.

در آغوش گرفتن ترس‌ها

برخی از کارها ممکن است دشوار به‌نظر برسد زیرا از انجام آن می‌ترسید. این ترس‌ها باعث می‌شود که در صورت مواجهه با آن بیش از حد فکر کنید که چه اتفاقی می‌افتد. هر بار که مجبور شوید کاری مشابه انجام دهید، آن ترس‌ها ظاهر و هر بار به نگرانی شدید منتهی می‌شود و بر سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد.

در حالی که پذیرفتن ترس‌ها کار ساده‌ای نیست، شکستن آن‌ به فرصت‌های کوچک می‌تواند به قابل کنترل‌تر شدنش کمک کند. صحبت کردن در جمع می‌تواند ترسناک باشد اما صحبت کردن در جلسات گروهی کوچکتر باعث می‌شود در طول زمان راحت‌تر بتوانید با گروه‌های بزرگتری صحبت کنید.

مساعدت حرفه‌ای

اگر برای مدت طولانی در حال فکر کردن بیش از حد هستید، شاید جستجوی مساعدت حرفه‌ای انتخاب خوبی باشد. این افکار می‌تواند به معنای سایر اختلالات روانی زمینه‌ای مانند استرس یا اختلال اضطراب فراگیر GAD) باشد.

یک درمانگر واجد شرایط ممکن است بتواند به شما کمک کند تا افکار مزاحم را مدیریت و ابزارهای جدیدی برای رفع نگرانی‌های خود ایجاد کنید. حتی وی می‌تواند با شما همکاری کند تا به شما در بهبود آسیب‌های گذشته کمک کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    من هیچ زمان نتوانستم حرفم را بزنم بخصوص در جمع. حتی جواب درس بلد بودم معلم میخواست جواب بخصوص اگه بد اخلاق بود تو گلوم می‌ماند بعد با تسمه پروانه کف دستم کبود می‌کرد همچی تو دلم مانده ساله‌اش ه حناق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس