کد خبر 1296312
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
خبر ویژه

با وجود خوشحالی مردم در ماجرای بازپس‌گیری نفت سرقتی ایران و تحقیر ناوگان نظامی آمریکا، برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی به کوچک‌نمایی یا انکار این ماجرا پرداختند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: به نوشته روزنامه فرهیختگان، هرچند عمده واکنش‌های داخلی به این اتفاق مثبت و از موضع حمایتی بود اما رویکرد کم‌ارزش جلوه دادن این اتفاق یا انتقاد به آن نیز در اظهارات برخی مدعیان اصلاح‌طلبی دیده می‌شود.

در حالی که واکنش ابتدایی غربی‌ها به این اتفاق سکوت بوده است و مقامات نظامی آمریکا نیز با وجود اعزام چندین ناو جنگی و انتشار تصاویری که سطح حساسیت حادثه را نشان می‌دهد قصد کم‌اهمیت جلوه دادن و عبور از کنار این رخداد را داشته‌اند، عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات توئیتی با مضمون هیاهو برای هیچ منتشر کرد تا نشان دهد برخی اصلاح‌طلبان نیز با این رویکرد همراه شده و توقیف نفتکش درمقابل چشم نیروهای ‌تروریست سنتکام را اتفاقی کوچک قلمداد می‌کنند. اتفاقی که این فعال اصلاح‌طلب آن را هیاهو برای هیچ می‌خواند اما از جهات مختلفی برای ایران حائز اهمیت است. درحالی کـه ایـران بـه خاطر فشـار تحریم‌ها در فروش نفت خود دچار مشکل است و کشـورهای کمی‌ حاضر به مبادله تجاری با ایران هستند. این اتفاقات از این جهت که توانایی ایران در تامین امنیت محموله‌هـای نفتی و تجـاری خـود را نشان داد اهمیت زیـادی دارد. جـدا از دور زدن تحریم هـا که اقدامی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها محسـوب می‌شـود ارسال محموله‌های سوختی ایران به ونزوئلا و لبنان شکستن علنی تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد. یکی از اقداماتی که ریسک معاملـه بـا ایـران را بـرای مشتریان زیاد می‌کنـد توقیف محموله‌هـای خریداری‌شـده آنان است. اگر آمریکا موفـق می‌شـد نـفـت ایـران را در دریای عمـان بـه سـرقت ببرد می‌توانست برخی از مشتریان نفـت ایـران را از تجـارت با ما منصرف کند. با در نظرگرفتـن ایـن امـر واضح است که جلوگیری از به سـرقت بردن نفـت ایـران توسط آمریـکـا جـدا از اینکه مانع ضـرر مالی ایـران می‌شـود بـه لحاظ روانی نیز تأثیر مثبتی را ایجاد می‌کند کـه بـه خـودی خـود در شـل کـردن پیچ‌های تحریم موثر است.

از سوی دیگر صادق زیباکلام مدعی شد: «من باور دارم که یک قایق سپاه، ناو اینترپرایز با پنج‌هزار تفنگ‌دار، ده‌هـا فـرونـد طـیـاره و هلیکوپتر نظامی، شماری کشتی‌های جنگی اسکورت را از خلیج فـارس فـراری داده است. سـوالم ایـن اسـت کـه ایـن پـیـروزی افتخارآفریـن چـه کمـکـی بـه ایجاد اشتغال، مهـار تـورم، پاییـن آمـدن قیمت دلار، ارزان شـدن گوشت، نان و آب می‌کند؟»

در نگاه وی گویا ارزش هـرکاری با ارزان شـدن قیمـت گـوشت و نـان رابطه مستقیم دارد!! با این استدلال پیشرفت فناوری‌های پزشکی اگر جان مردم را نجات دهـد امـا بـه ارزان شدن قیمت گوشت نینجامد فاقد ارزش است. هرچنـد ایـن اسـتدلال زیباکلام را در ایـن مـورد نمی‌شـود منطقی دانست؛ چرا کـه توقیـف نفتکش بیشتر در حـوزه مباحث امنیتی قابـل بررسی است تا اقتصـادی امـا با چشم‌پوشی از ایـن امـر نـیـز سـوال زیباکلام در مورد تاثیـر ایـن اقـدام بـر اقتصـاد نیز قابل پاسخ است.

جـدا از ارزش نفتـی کـه ایـن نفتکش درحـال حـمـل آن بـوده و زیباکلام ‌ترجیح داده آن را نادیده بگیرد، ایـن اقدام از این جهت که نشان‌دهنده توانایی ایران در تامین امنیت محموله‌های تجاری خود است می‌توانـد بـا ایجـاد اطمینان نزد شرکای تجاری، آنها را بـه انـجـام معاملات تجـاری بیشتر با ایران اقناع کرده و باعث کم اثـر کـردن تحریم‌های آمریکا علیـه ایـران شـود. اتفاقی که آمارهای مختلف از افزایـش سـهم ایـران در فـروش نفت نشـان از تحقق آن دارد.

یکی دیگر از افراطیون اصلاح‌طلب نوشته؛ فرمانده سپاه می‌گوید: آمریکایی‌ها آمده بودند نفت ما را به سرقت ببرند ما تشخیص دادیم اگر این کشتی را متصرف کنیم، آمریکایی‌ها مداخله خواهند کرد. ما همه احتمالات را سنجیدیم. یعنی اگر آمریکا مداخله می‌کرد، ایران کار را به درگیری نظامی می‌کشاند؟». او در این توئیت در مورد سرقت نفت ایران از سوی آمریکا صحبتی نمی‌کند. گویا توقع داشته ما در مقابل سرقت نفت‌مان توسط آمریکا با این توجیه که جنگ آغاز می‌شود، هیچ اقدامی نکنیم یا اگر در میانه عملیات آمریکا مداخله می‌کرد ما سکوت می‌کردیم! این نسخه یعنی اینکه توسری‌خور باشیم! باید پرسید حد سکوت در مقابل اقدامات سلطه‌جویانه آمریکا کجاست؟ و از چنین رویکرد انفعالی و ذلیلانه قرار است چه چیزی عاید ایران شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 2
    زیبایی کلام زیباکلام به زیبایی نوای جریان هوا میماند
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    5 0
    ببینید چند نکته در مورد این پادوهای داخلی امریکا عرض بکنیم که چرا دنبال کاهش ارزش این کار بسیار خوب سپاه (بازپسگیری نفت و توقیف نفتکش امریکایی حلوی چشم امریکایی ها) هستند !؟ / ۱- یادتون هست این حضرات اصلاح طلب و دولت مورد حمایتشون دولت ی روحانی می گفتند و مدعی بودند اگر برجام نبود جنگ میشد !؟ این کار مقتدرانه سپاه ، خیالی و بی اساس بودن ین ادعای اصلاح طلبان (جنگ می شد ) رو ثابت میکند / ۲- خوب یادتون هست ی ظریف (قهرمان بالصطلاح دیپلماسی ؛)) ) به در خواست ی کری کشتی کمک های مردمی به غزه رو برگرداند !؟ این کار سپاه نشون داد که ایران فقط روحانی و طرفداران اصلاح طلبش نیستند که غربگدا و غربگرا و گوش بفرمان غرب و باج بده به غرب باشند / ۳- پادوهای اصلاح طلب داخلی امریکا با این کار سپاه در نظر امریکا یک مهره بی خاصیت بنظر خواهند امد و امریکایی ها با مهره های بی خاصیت همون کاری رو میکنه که با صدام کرد از این رو اصلاح طلب ها از این میترسند که جیره و مواجبشون نرسه ؛)) این دست و پا زدن اصلاح طلب ها برای کم اهمیت جلوه دادن این کار مقتدرانه سپاه هم در همین راستاست / ۴- این کار سپاه هم حنبه و اثر اقتصادی داره هم جنبه سیاسی و بین المللی داره هم کمک زیادی به افزایش قدرت چانه زنی در مذاکرات آتی احیای برجام داره (خرج کردن از میدان برای کمک به دیپلماسی) و.. خوب این حضرات اصلاح طلبی که میگفتند نظامیان ارتش و سپاه نباید در اقتصاد و سیاست دخالت کنند و از انتصاب انها در رده های مدیریتی انتقاد میکردند الان دقیقا باید ساکت شوند چون با این کار سپاه یه بار دیگه توانایی ارتش و سپاه در عرصه سیاسی و اقتصادی و نظامی ثابت شد / حالا فهمیدین چرا اصلاح طلب ها میسوزند و دنبال کم اهمیت جلوه دادن این کار مقتدرانه سپاه هستند !؟ چرا دنبال کنار گذاشتن ارتش و سپاه از پست های مدیریتی هستند !؟ بخاطر اینکه مدعی بودند و هستند هیچ راهی برای مقابله با امریکا غیر از مذاکره نیست مدعی بودند که اینها فقط زبان دنیا رو بلدند ؛)) / اینهایی که از ترس ۴ تا تروریست پیزوری داعشی در حادثه مجلس ، دربها رو روخودشون بستند ؛)) و اجازه ملاقات نمیدادند تصویر رویارویی مقتدرانه و در کمال ارامش نیروهای سپاه در مقابل ناوگروه چند هزار نفری تروریست امریکایی که هیچ چاره ای جز تماشا کردن نداشتند رو نمیتونن ببینند و تحمل کنند
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    اصطلاح پادوهای استعمار و استکبار را شنیده اید!؟ حال اگر نمونه های عینی آن را می خواهید بشناسید، امثال سریع القلم، تاجزاده، آرمین، زیباکلام، قربان اوغلی، بیگدلی، قوچانی، وکیلی، حجاریان، صوفی، مجلسی، محبعلی و صدها نمونه از این دست را می توان معرفی کرد که هر سخن و نوشته شان سبب دلگرمی اربابان شیطان پرست شان است!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    عزیز از تو بعیده حیات ما پادوها ی داخلی به حیات کدخدا وصل است اگر تو گوش ان بخوره ضربه به ما میخوره دفاع ما از ارباب در واقع دفاع از خودمان است
  • نیما HK ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    زمان حکومت فتعلی شاهی گذشته است
  • Fara IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    من باور واطمینان دارم که صادق زیباکلام مهره ومذدور غرب و فرانسه انگلیس آمریکا سعودی عسرایل در ایران نیست و پولی که مردم برای زلزله‌زدگان کرمانشاه برایش ریختند رو ندزدیده و باهاش ویلا نخریده ولی آیا گرفتن مهمانی توسط زیبا کلام برای نا اربابش سفیر فرانسه در ویلای اختصاصی ش باعث میشود مشکلات اقتصادی مردم قیمت گوشت و مرغ و ماهی و....خانه وماشین که توسط نامذدوران غربی یعنی افساداتی ها که برای زمین زدن ایران مقابل غرب در ایران ده برابر شده کم شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس