گردهمایی سالیانه لابی صهیونیستی و اصرار بر نسخه پیچی های شکست خورده

گردهمایی سالیانه لابی صهیونیستی در آمریکا که امسال تبدیل به تجمعی برای انتقاد از سیاست های دولت دموکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درعرصه های مختلف تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در ویدئویی از پیش ضبط شده در این گردهمایی در لاس‌وگاس اذعان کرد: در دولت من اتحاد میان آمریکا و اسرائیل از همیشه قوی تر شد. در دولت من آمریکا پایتخت اسرائیل را به رسمیت شناخت و سفارت خود در قدس (اشغالی) را افتتاح کرد.

وی تصریح کرد ما همچنین حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت شناختیم. ما با افکار ضد یهودی در جهان و در دانشگاه های آمریکا مبارزه کردیم. ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل که شورایی فاسد است و در مقابل امریکا و اسرائیل تبعیض قائل می شود، خارج شدیم.

ترامپ اظهار داشت: هیچ رئیس جمهوری آمریکا به جز من دوست خوبی برای اسرائیل نبوده است.

وی بدون هیچ اشاره ای به شکست سیاست های فشار حداکثری خود علیه ملت بزرگ ایران ادامه داد مهمتر از همه ما از توافق هسته ای یک جانبه و غیر منصفانه ایران خارج شدیم و سخت ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کردیم.

رئیس جمهوری تندرو پیشین آمریکا به دولت دموکرات بایدن تاخت و گفت: پس از گذشت ۹ ماه دولت جو بایدن تمام موفقیت های ما را نابود کرده است.

ترامپ در ادامه لفاظی های علیه جمهوری اسلامی ایران  مدعی شد که دولت بایدن در مقابل ایران سر تعظیم فرود آورده است و امنیت و ثبات اسرائیل را تهدید می کند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا بدون هیچ سند و مدرکی در ادامه اتهام افکنی های خود علیه ایران و دفاع از رژیم صهیونیستی ظاهراً با اشاره به جنگ مه ۲۰۲۱ غزه  مدعی شد: ضعف ناباورانه بایدن  در مقابل ایران، باعث حمله مستقیم موشکی علیه غیرنظامیان اسرائیلی شد، هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک شد. بایدن حتی زمانی که اسرائیل مورد حمله قرار گفته بود، از آن انتقاد کرد.

ترامپ در ادامه انتقادها در آمریکا به سیاست خارجی دولت بایدن درباره خروج آشفته و پر هرج و مرج از افغانستان ادامه داد: بایدن با اتخاذ افتضاح ترین سیاست خارجی، آمریکا را تحقیر کرده است. آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، تحقیری بی سابقه برای امریکا در صحنه جهانی بود. انگار ما در مقابل طالبان  تسلیم شدیم.

وی تصریح کرد در همین حال بایدن یک بحران مرزی بی سابقه ایجاد کرده است، تورم  و بیکاری در حال افزایش است.

مایک پنس معاون سابق رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در این گردهمایی اظهار داشت: بایدن از قصد خود برای بازگشت به توافق هسته ای ایران، حمایت مالی از مقامات فلسطینی و همچنین بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس برای مردم فلسطین سخن گفته  که این امر غیر قانونی است.

وی افزود که اکنون زمان آن رسیده است که کنگره با این تصمیمات رییس جمهوری آمریکا مخالفت کرده و به او اجازه بازگشایی کنسولگری در قدس (اشغالی) را ندهد.

مایک پنس اظهار داشت که یقین داشته باشید، جو بایدن به اسرائیل پشت کرده است. آمریکا کشوری در بحران است. ضعف باعث ایجاد بدی می شود و پس از خروج فاجعه بار رییس جمهوری از افغانستان، دشمنان آمریکا این ضعف را احساس می کنند.

نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی با اشاره به حمایت لابی صهیونیستی از خود گفت که گروه آیپک گروهی است که از اسرائیلی ها و یهودیان حمایت زیادی کرده و در بسیاری از برنامه های آنها سخنرانی کرده ام. آنها همیشه از من حمایت کرده اند.

وی تصریح کرد که  باورکردنی نیست که یک عضو دموکرات کنگره گروه ایپک را یک گروه نفرت توصیف کرد . اینجا حرفی نمی زنم که به رهبران  گروه اعلام نکرده باشم. چرا آنها سیاستمدارانی را دعوت می کنند که از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند. از انجام رفتار بد خودداری کنید.

نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل در ادامه سیاست های شکست خورده دولت جمهوری خواه ترامپ علیه توافق هسته ای ایران و با فاجعه بار خواندن آن گفت که  اگر سیاستمداری از توافق فاجعه بار هسته ای ایران حمایت می کند، با انتقال سفارت آمریکا به قدس(اشغالی)  مخالف است و حامی ضد یهودیان در جنبش بی ‌دی‌ اس (بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل) است، پس گروه ایپک نباید کاری با آنها داشته باشد.

این عضو تندرو دولت پیشین آمریکا در سخنانی علیه راه حل دو دولت در فلسطین، تشکیلات خودگران فلسطین را به فساد متهم و ادعا کرد که در  زمینه این راه حل  می توان بحث آکادمیک داشت اما دنیایی وجود ندارد که این تشکیلات بتواند کشوری را اداره کند.

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در دولت ترامپ نیز در سخنانی در این گردهمایی گفت: وقتی ما در دوره ترامپ آغاز به کار کردیم، توافق هسته ای را به ارث بردیم و بسیاری از همکاران ما در منطقه که بعدا با اسرائیل صلح (سازش) کردند، فکر می کردیم این توافق یک خیانت است.

نماینده تندروی دولت پیشین آمریکا در امور ایران افزود: وقتی سیاست خارجی آمریکا در کنار دوستان خود نیست و مخالفان ما را منع نمی کند، اتفاقات بد زیادی رخ می دهد.

وی بدون اشاره به شکست سیاست های فشار حداکثری دولت ترامپ اضافه کرد که بنابراین ما این سیاست را معکوس کردیم، تصمیم گرفتیم در کنار اسرائیل بایستیم و در کنار شرکای خود در خلیج فارس برای مقابله با ایران بایستیم و می دانید که انجام این کار در داخل توافق با ایران بسیار سخت بود.

برایان هوک در ادامه اتهام افکنی های خود علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و برجام گفت که این توافق شما را به قهرمان اقتصاد ایران تبدیل می کند. بنابراین فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ به‌طور خاص درک کرد که برای اینکه ما اهرم فشاری بر ایران داشته باشیم، باید از توافق خارج شویم.

وی در ادامه لفاظی ها و اتهام پراکنی های علیه برجام گفت که  فکر می‌کنم این توافق هم اکنون منقضی شده است. تحریم تسلیحاتی سازمان ملل منقضی شده است. توافق به پایان می رسد، واقعا توافقی برای پیوستن باقی نمانده است.

این مقام تندرو آمریکایی بدون هیچ اشاره ای به شکست سیاست های فشار حداکثری علیه ملت ایران، این نسخه شکست خورده را بار دیگر تجویز و بر تلاش برای انزوای دیپلماتیک ایران تاکید کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه 1+4 ، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس