کد خبر 1295651
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
گزارش| آیا «مریم» فرانسه را تهدید می‌کند

فرانسه طی سالیان اخیر رویکردها و قوانین سرسختانه‌ای علیه زنان با حجاب اتخاذ کرده و سعی کرده است تا فشارها علیه زنان با حجاب را روز به روز افزایش دهد.

به گزارش مشرق، سیاستمداران فرانسه و رسانه‌های این کشور طی ماه‌های اخیر حملات گسترده‌ای را علیه «مریم بوجیتو» رئیس منتخب «اتحادیه ملی دانشجویان» در دانشگاه سوربون در سال ۲۰۱۸ ساماندهی کرده و حتی وی را متهم به جدایی طلبی کرده‌اند. حملات علیه مریم بوجیتو پس از آن آغاز شد که با حجاب در تلویزیون فرانسه ظاهر شد. حتی برخی مریم را به دلیل لباس «وزین و سنگینی» که پوشیده بود، «غیر زن» توصیف کرده و انتخاب وی را هتک حرمت دانشگاه‌ها دانستند.

مخالفت‌ها با مریم بوجیتو به اینجا ختم نشد. دو سال پس از این رویداد، اعضای کمیسیون پارلمان فرانسه برای تحقیق درباره پیامدهای ویروس کرونا، از حضور در جلسه استماع نمایندگان جوانان به دلیل حضور مریم خودداری کردند. حتی «جرار کولمب» از وزرای کابینه فرانسه، به مریم بوجیتو برچسب جدایی طلب زد.

مبارزه با حجاب در اروپا پیشینه طولانی دارد. شورای اروپا اخیرا مجبور شده است تا تبلیغات خود در شبکه‌های اجتماعی را که طی آن احترام به حق زنان مسلمان در پوشیدن حجاب را تشویق کرده، حذف کند. این اقدام شورای اروپا در پی اعتراض فرانسه صورت گرفت و یکی از آخرین گام‌ها در مسیر فشار اروپا بر زنان مسلمان با حجاب به شمار می‌آید.

در ۱۵ جولای گذشته نیز، دادگاه اروپا که مقر آن لوکزامبورگ بوده، قطعنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن، پوشیدن حجاب اسلامی در محل کار ممنوع و تاکید شده که این تصمیم هیچگونه تبعیض ضد اقلیت مسلمانان در اروپا به شمار نمی‌آید بلکه کاملا بر عکس، به جلوگیری از درگیری‌های اجتماعی کمک می‌کند.

این تصمیم در پاسخ به شکایتی بود که دو زن مسلمان که در آلمان زندگی میکردند داده شده است. یکی از این زنان به عنوان پرستار در خانه سالمندان فعالیت داشته و دیگری به عنوان کارمند در داروخانه کار می‌کرده که کارفرمای هر دوی آنها خواستار برداشتن حجابشان شده بودند. دادگاه عدل اروپا مدعی شد که کارفرمایان این دو زن، اثبات کرده‌اند که اتخاذ این تصمیم برای برداشتن حجاب این دو کارمند برای ایجاد بی طرفی دینی در محل کار برای تمامی کارمندان ضروری بوده است.

این حکم گام جدیدی در مسیر فشار بر زنان مسلمان با حجاب بوده و این اقدام پس از گام‌های متعددی بوده که پیشتر کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک و بلغارستان علیه زنان مسلمان در منع آنها از پوشیدن حجاب اتخاذ کرده بودند. زنان مسلمان در این کشورها با مشکلاتی در خصوص حق آموزش، حق کار و فعالیت‌های ورزشی مواجه هستند.

مسلمانان پیشران بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم

اروپایی‌ها از نیمه‌های قرن بیستم از بیشتر مستعمره‌های خود خارج شده و با شکست‌های سنگین نظامی و اقتصادی به سرزمین‌های خود بازگشتند. به خصوص که پس از جنگ جهانی دوم که این جنگ قاره اروپا را ویران کرده و میلیون‌ها نفر از ساکنان این قاره در جنگ کشته شدند به همین دلیل، این کشورها به دنبال نیروی کار برای بازسازی قاره پیر بودند. پس از آن بود که هزاران نفر از کشورهای عربی و اسلامی به دنبال آینده‌ای بهتر به کشورهای اروپایی رفته و به نیاز این کشورها برای نیروی کار پاسخ دادند. اما این گروه‌های عربی و اسلامی به تنهایی به کشورهای اروپایی نیامدند بلکه عادت‌ها و اعتقادات دینی خود را نیز به همراهشان آوردند و یکی از بازرترین چیزهایی که با خود به همراه آوردند حجابی بود که زنان مسلمان داشتند.

پس از آن بود که مقابله غرب با حجاب اسلامی به داخل مرزهای اتحادیه اروپا کشیده شد و کوچه و خیابان‌های اروپا شاهد حضور زنان با حجاب بود.

آیا «مریم» فرانسه را تهدید می‌کند

غربی‌ها که سال‌ها در کشورهای مسلمان به مبارزه با حجاب پرداخته بودند، حال شاهد آن بودن که حجاب زنان مسلمان به چالشی بزرگ برای فرهنگ اروپا تبدیل شده بود.

فرانسه دشمن نخست حجاب در اروپا

فرانسه، از همان ابتدا دشمن نخست حجاب در اروپا به شمار می‌آید. فرانسوی‌ها همواره به قوانین خود افتخار می‌کنند و آن را امتداد طبیعی انقلاب فرانسه می‌دانند تا این کشور به سرزمینی تبدیل شود که آزادی و برابری در آن فراگیر خواهد بود. اما قوانینی که فرانسوی‌ها به تقدیس آن می‌پردازند، از سوی دیگر، به ابزاری برای تبعیض و تحقیر دیگران تبدیل شده است.

در حالی که دولت فرانسه در سال ۲۰۰۳، اختلافات و کشمکش‌ها درباره حجاب را دلیل تصویب قانون منع استفاده از علامت‌های دینی (نظیر حجاب) در مدارس و فضاهای عمومی در این کشور عنوان کرده که تا سال پیش از آن تنها ۱۲۰۰ مورد اختلاف به دلیل حجاب ثبت شده بود که فقط ۲۴ مورد آنها به مداخله قضایی منجر شد.

محدودیت‌های قوانین فرانسه برای زنان با حجاب

دولت فرانسه گام‌های خود برای مبارزه با اسلام را تلاشی برای آزاد کردن زنان مسلمان توصیف کرده اما این اقدامات مقام‌های فرانسوی زنان مسلمان با حجاب را از حقوق خود در آموزش، کار، فعالیت ورزشی و همراهی کردن فرزندان در اردوها محروم کرده است.

در همین زمینه، «امانوئل تیرای» از محققان فرانسوی در تحقیقی با عنوان «موضوع حجاب: هیستری سیاسی» نوشت که حساسیت زیادی علیه زنان با حجاب وجود دارد زیرا آنها تنها کسانی هستند که در تیررس سیاست‌های سکولار دولت فرانسه قرار دارند حال آنکه مقام‌های فرانسوی به راهبه‌های کاتولیک یا یهودیان با حساسیت مشابه نزدیک نمی‌شوند.

آیا «مریم» فرانسه را تهدید می‌کند

محدودیت‌ها برای راهبه‌ها و یهودیان در اروپا بسیار کمتر است

استفاده ابزاری از زنان در فیلم‌های مستهجن و تبلیغات برای اروپایی‌ها مهم نیست

در حالی که اروپایی‌ها معتقدند از طریق مقابله با حجاب به دنبال دفاع از زنان است اما در عین حال هیچگونه بحث و بررسی در زمینه تجارت حقیقی با استفاده از زنان نظیر تن فروشی یا استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات یا فیلم‌های مستهجن انجام نمی‌دهد.

بسیاری از مهاجران به کشورهای اروپایی سال‌ها در انتظار دریافت اقامت این کشورها باقی می‌مانند تا سرانجام آزادی در جابجایی و مسافرت پیدا کرده و از سیاست‌های داخلی این کشورها که گاهی به اخراج مهاجران منتهی می‌شود نجات یابند اما اگر زنان مهاجر با حجاب باشند، با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد.

اداره تابعیت فرانسه مدعی است که حجاب مانع بزرگی در مسیر ادغام زنان مسلمان به جامعه فرانسه به شمار می‌آیند و حجاب در تضاد با ارزش‌های جمهوری فرانسه به شمار می‌آید و به همین دلیل زنان مسلمان که درخواست تابعیت فرانسوی دارند با مشکلات و چالش‌های زیادی در این زمینه مواجه می‌شوند.

شرایط سخت تابعیت دادن به زنان با حجاب در اروپا

بر اساس تحقیقی که صورت گرفته، اداره تابعیت فرانسه در زمینه تحقیق و بازپرسی از زنان مسلمان شرایط سختی را برای آنها ایجاد می‌کنند. به محضی که زنان مسلمان وارد این اداره می‌شوند از آنها خواسته می‌شوند تا لباس‌های خود را کاهش داده و حجاب را بردارند. در صورتی که با این درخواست موافقت شود، نقطه مثبتی برای این زنان به شمار می‌آید اما اگر با این درخواست مخالفت شود در پرونده آنها امتیاز منفی ثبت می‌شود. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. در صورتی که زن مسلمان با درخواست آنها برای برداشتن حجاب موافقت کند، از کارمندان مرد در این اداره خواسته می‌شود تا در جلسه حضور یابند تا واکنش زن مسلمان سنجیده شود. هرگونه واکنش منفی زن مسلمان با عنوان درجه‌ای از عدم تمایل برای ادغام با شیوه زندگی فرانسه ثبت می‌شود.

«جانت میشل بلانکر» وزیر آموزش فرانسه مدعی است که حجاب اسلامی در جامعه فرانسه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد».

انتهای پیام/.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • نیما IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    21 11
    قوانین فراسنه ازادی پوشش پوشش نقض می کند حجاب باعث امنیت خود زنان می شود و کمتر در مرض آزارهایی جنسی قرار می گیرند اگر چه که ازگناهان پسران مهاجم کم نمی شود
  • نیما IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    8 2
    اگرچه ازگناهان پسران مزاحم کم نمی شود
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    24 6
    به نظرم هر انسانی را باید برای انتخاب پوشش در حد متعارف آزاد گذاشت.
    • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      3 0
      در روستاهای جنوب ایتالیا،حجاب تقریبا شبیه پوشش مسلمانان هست تا حدود دهه ۷۰ میلادی که حتی چیزی شبیه به چادر مشکی زنان عادی و نه حتی راهبه ها داشتند دامن بلند اباس پوشیره و روسری همه به رنگ سیاه...مثلا روستایی به نام باآریا ( باگاریا: باقریه)سیصد سال اسلام در جنوب ایتالیا (سیسیل) حاکم بود،مستند جالب به نام اسلام در ایتالیا به این موضوع پرداخته حدود ۲۵ سال پیش ساخته شده..
    • ایرانی IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      بعضی از زنان عقده های کثیف داخل خوانواده هاشون را میارن بیرون خدا لعنت کنه بعضی مردها را که بی شرفی و بی غیرتی را فرهنگ میدونند ای کاش فقط روسری بود
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      با حرف شما موافقم اما متعارف از نظر چه كسي؟ از منظر يك مسلمان معتقد به خدا پوشش متعارف متفاوت است تا نظر يك نوديست بي دين
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      نظر شما در مقابل قانون خدا هیچ ارزشی ندارد. نظر باید عاقلانه باشد. نتیجه آزادی پوشش یعنی تبدیل جامعه به طویله.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    15 7
    دو مساله اینجا مطرح است و آن اینکه فرانسه حکومت سکولار و غیر دینی نیست بلکه حکومت آتئیستی و ضد دینی است و ادعای آزادی ادیان و عقاید در این کشور دروغ است. اما با این وجود همین فرانسه، کشوری مثل ایران را که رسما می گوید حکومت دینی دارد به جرم اینکه لیبرال نیست و قانون حجاب دارد و همجنس بازی را جرم می داند محکوم می کند! مساله دوم اینکه برای فرانسه آتئیست البته نه تنها مریم محجبه بلکه کلا هر نشان خداپرستی جرم و خطر است. در آنجا حتی حمل صلیب و عرقچین یهودی و نظایر آن هم جرم تلقی می شود! البته یک مسیحی یا یهودی واجب نیست صلیب یا عرقچین داشته باشد اما حجاب برای زن مسلمان واجب است. اینها در حالی است که تظاهر به شیطان پرستی و رژه همجنس بازان و نظایر آن و توهین علنی به ادیان و انبیا و حتی شخص عیسی سیح که از نظر بیش از نیمی از جهان - یعنی مسلمانان و مسیحیان- فردی مقدس است کاملا آزاد است! این رفتار ریاکارانه و شیطان پرستانه دولت فرانسه؛ باید مورد حمله قرار گیرد و ما باید در موضع طلبکار از این حکومت زورگو باشیم نه اینکه در موضع بدهکار بنشینیم و اجازه دهیم او ما را به خاطر حجاب بازخواست کند.
    • تبریزی IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      6 0
      هر نوع آزادی در غرب افسانه ای بیش نیست، البته ولنگاری چرا آزاد آزاد هست تا مردها از جاذبه های زنان نهایت استفاده را ببرند. در یک کلام به نام زنان، به کام نامردان
  • DE ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    11 3
    زمان شکوفایی دویست ساله ی اروپا بعد از غارت و تهاجم به دیگر قاره ها و کشتار و نسل کشی به زودی به پایان خواهد رسید و هیچ چیزی نمی‌تواند این پروسه را متوقف کند. دلیل اصلی فساد داخلی اروپا و تلاش دیگر قاره ها برای پیشرفت تکنولوژی و متوسل ‌شدن به ریشه های اعتقادی و سنتی و دینی و مذهبی است برای همین هر چه که ریشه ی اعتقادی و سنتی داشته باشد مورد مخالفت غرب هست چون این فروپاشی را تسریع خواهد کرد. مرگ بر کاپیتالیسم و سرمایه داری که از انسان برده می‌سازد.
  • فراجناحی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 1
    متاسفانه با عقب نشینی کار بجایی رسیده که در جامعه ایران هم زنان محجبه با محدودیت مواجه شده اند در دانشگاهها تمسخر میشوند و در شهر بعنوان افراطی و... مورد آزار و گاها بی حرمتی مواجه میشوند، در شبکه های مجازی بدون نظارت و بی در و پیکر حجاب مانع آزادی زن و تحجر و عقب ماندگی بیان میشود و برخی ها هم به دنبال ورود زنان به ورزشگاه و مسائلی از این دست هستند در حالی که ورود به ورزشگاه را برای همسر و دختران خود جایز نمیدانند
  • DE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    فرانسوی ها تا کنون در قاره افریقا میلیونها نفر خصوصا مسلمانان را کشته و مجروح و آواره کرده اند . مزارع نیشکر در افریقا و به غارت بردن منابع و مواد کانی و خصوصا آب آشامیدنی زیر زمینی آنها با مزارع ابر نجومی گیاه همیشه تشنه پنبه .... کشوری سوخته با مردمانی در صنعت و تولید عقب افتاده و غارت شده را بجای ‌گذاشتند و با کمال پررویی و بی حیایی و قلدری دم از آزادی و حقوق انسانها میزنند. میلیونها انسان از انقلاب کبیر فرانسه تا کنون یا مستقیم و یا با کودتاها و فروش اسلحه و ایجاد جنگ برای فروش اسلحه نابود شده اند. و اکنون نیز ادامه دارد.
  • DE ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 1
    آیا ایران اجازه میدهد یک زن فرانسوی در خیابان و محل کارش بی حجاب باشد ؟؟؟ مثلا پرسنل سفارتشان درایران حق دارد بی حجاب باشد .. ؟؟
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    استعمار فرا نو .
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    کاش روزی برسه که مردم دنیا،مردم کشورم ایران و بخصوص همه بانوان کشورهای اسلامی قدر و منزلت حجاب رو بدونن و بهش افتخارکنند.
  • محسن IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    5 5
    چطور تو کشورهایی مثل ایران که حجاب اجباری هستش کسی نباید چیزی بگه و میگن قانون کشوره ولی فرانسه وقتی با حجاب مقابله میکنه میشه کشور زورگو و نقض کننده آزادی های اجتماعی !!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      منظورت از حجاب حتما همین شال های نازکه که فقط میندازن وسط سرشون درحالی که موها رو از جلو تا تونستن ریختن بیرون و بقیه موهاشون از پشت سرشون معلومه.از لحاظ پوشش بدنی هم که میبینیم دخترایی هستن که اصلا پوشش که چی بگم لباسهای تنگ و کوتاه و بدن نما.هیچ جا مث ایران ازادی نداره.حجاب لیاقت میخواد.اینکه خودت رو به نمایش نذاری یعنی روحت خیلی بزرگه.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      برای اینکه ایران کشور حاکمیت دینی اسلام است و ادعا نکرده حکومت لیبرال و سولار است و همه عقاید و رفتارها را آزاد می داند.
    • علی ش IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      4 3
      انصافا دیگه حجاب تو ایران تقریبا اختیاری است الان هردختری باهر پوششی که بیرون برود کاری بهش ندارن گرچه تو قانون باید حجاب داشته باشن...باید توقانون هم حجاب اختیاری بشود خانواده ی شخصه من حتی فامیلهامون همه باحجاب وچادری هستن ولی به اختیارخودشون این حجاب رو انتخاب کردن نه اجبار...اگه حجاب توقانون اختیاری بشه خیلی بهتره
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    جای تأسفه که زنان اروپایی دارن رو به حجاب و اسلام میارن تا بهشتی بشن و زنان کشورمان دارن با فرار از حجاب خودشون را جهنمی می کنند! واقعا معلوم نیست که عاقبت به خیری نصیب کی میشه! خدایا ما را عاقبت به خیر کن!
  • سیامک IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    فرانسه بعضی اوقات حرکاتی از خود در می اورد تا در صحنه جهانی خودی نشان دهد ولی نمی داند با اینکارها از ابهت و افتدار خود می کاهد تا حدی که انگلیس بهمراه امریکا وقعی به قرار داد با فرانسه نگذاشته و ادم هم حساب نکرده و خودشان همه کارها را بدست میگیرند بعداز فروپاشی المان و روسیه ... فروپاشی فرانسه شروع شده ..گرگها هیچوقت یا نمی خوابند یا؟؟؟
  • کارمند ساده IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 1
    همانطور که قوانین می توانند نارضایتی ایجاد کنند می توانند رضایت را هم ایجاد کند بعبارت دیگر باید قوانین را رعایت کرد چه آن را دوست داشته باشیم و چه نه ؛ درست مثل قانون حجاب و پوشش در ایران که باید همه اعم از مرد و زن رعایت کنند ؛ در فرانسه هم قوانین باید رعایت شود ولی این قانون همان قانون ناراضی ساز است که هیچ کس از آن دم نمی زند چون در مهد فرهنگ اروپا است .... و تو خود بخوان حدیث مفصل از ...
  • DE ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    حجاب را هم می شود طور دیگری داشت... اینا همش خود نمایی ست...
  • ناصر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    خوب دیگه فاضلاب فرانسه و بقیه از آزادی داره میزنه بیرون و در آینده آنها خواهند دید که چطور در برابر تفکر و رسالت ادیان الهی سر خم خواهند کرد . آنها هیچ راهی ندارن چون خداوند در قرآن وعده داده است : کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند. یک روزی هیچ کس به این فکر نمیکرد که ایران در برابر سه کشور آمریکا و شوروی و انگلیس ایستادگی کنه ولی امروز ما با قدرت خداوند به آنها رسیده ایم و عبور خواهیم کرد . حال منتظر میمانیم که اسلام روزی آنها گردد
  • وطن دوست DE ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 4
    هر کی ناراحته میتونه بره یکی از کشور های اسلامی زندگی کنه ! چرا باید یک زن مسلمان بره وسط اروپا، مرکز فسق و فجور ؟!
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      چون کشور اسلامی هم باقی نمانده است. ضمنا ثروتهای کشورهای اسلامی را همین فرانسه و انگلیس دزدیدند. برای همین این مردم مجبورند برای کار سراغ همان استعارگران بروند.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 1
    فرانسه قوانین خودش رو داره و هرکاری که به مصلحت مردمشون باشه انجام میدن. تازه اونا خیلی شل گرفتن چون اگه درست فک میکردن نباید هیچ مسلمانی رو راه بدن چون وقتی جمعیت مسلمان زیاد بشه قدرت رو در دست میگیرن و اونوقت هیچ حق انتخابی به مردمشون نمیدن و اگه فرانسوی ها اعتراض کنن میگن همینی که هست و اگه دوست ندارین بذارین برین!!!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      دقیقا عالی گفتی
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    اسلام به شعارنیست به عمل است مانندهمین مریم خانم که هیچی جلودارحجاب ومسلمان بودنش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس