کد خبر 1295304
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳

پوکی استخوان نوعی بیماری پیش‌رونده‌ است که طی آن استخوان‌ها ضعیف می‌شود و خطر شکستگی آنها افزایش می‌یابد؛ برخی از افراد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گزارش مشرق، پوکی استخوان نوعی بیماری پیش‌رونده‌ است که طی آن استخوان‌ها ضعیف می‌شود و خطر شکستگی آنها افزایش می‌یابد. پوکی استخوان اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که استخوان فرد در اثر زمین خوردن یا ضربه ناگهانی دچار شکستگی شود. شایع‌ترین آسیب در افراد مبتلا به پوکی استخوان شکستگی مچ دست است.

بیشتر بخوانید

پوکی استخوان در کمین این افراد است

چه کسانی در معرض خطر ابتلا قرار دارند؟

برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند؛ برای مثال این بیماری در زنان بیش از مردان شیوع دارد و در اثر تغییرات هورمونی در دوران یائسگی ایجاد می‌شود زیرا با کاهش سطح استروژن که نقش مهمی در حفظ توده استخوانی در بزرگسالی ایفا می‌کند، تراکم استخوانی کمتر می‌شود.

آسیایی‌ها و سفیدپوست‌ها و افراد بالای ۵۰ سال نیز بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

عادات غذایی و سبک زندگی فرد نیز در ابتلا به این بیماری تأثیر زیادی دارد؛ برای مثال مصرف زیاد کافئین (قهوه،‌ چای و نوشابه)‌ و الکل، استعمال دخانیات مانند سیگار و کم‌تحرکی باعث افزایش خطر بروز پوکی استخوان می‌شوند.

وجود برخی بیماری‌ها و مشکلات زمینه‌ای مانند سابقه جراحی معده، کمبود وزن بدن، بیماری‌های مزمن و یائسگی زودرس نیز با افزایش احتمال ابتلا به این بیماری همراه است.

سالانه چند نفر بر اثر پوکی استخوان می‌میرند؟

وزیر بهداشت اخیراً اعلام کرده است که سهم کشور ما از شکستگی ناشی از پوکی استخوان ۱۷۰ هزار مورد و ۴ هزار مرگ در سال است؛ از هر ۱۰ نفر که دچار شکستگی مفصل ران می‌شوند، ۲ نفر در طی ۶ ماه پس از شکستگی فوت می‌کند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین‌دی داشته باشید؛ مصرف مانند انواع گوشت، لبنیات،‌ ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین،‌ جگر، تخم مرغ و ... می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مؤثر باشد.

فعالیت بدنی داشته باشید؛‌ ورزش کردن و پرهیز از مصرف دخانیات و سیگار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری اثربخشی زیادی دارد. روزانه حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس