image-20211105105228-2.jpeg

سعید شیرکوند عضو شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت ایران اسلامی و از بازداشتی‌های فتنه سال ۱۳۸۸ همچنان به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند.

سرویس اقتصاد مشرق- سعید شیرکوند از سوی اسحاق جهانگیری در دولت روحانی به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد اما با گذشت سه ماه از شروع به کار دولت رئیسی، وی هنوز در این منصب مشغول به کار است!

 بازخوانی ادعاهای شیرکوند علیه رئیسی و قالیباف/ بازداشتی فتنه ۸۸ به چه کسی مشاوره می‌دهد؟

* حملات شیرکوند علیه قالیباف و رئیسی: قالیباف اقتصاد نمی‌داند، رئیسی توان مبارزه با فساد ندارد

شیرکوند که در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در کمپین حامیان حسن روحانی بود در انتخابات سال ۱۳۹۶ با حمله به رئیسی و قالیباف مباحث زیر را علیه آنان مطرح کرد:

شاید مشاوران این کاندیداها یا احساس می‌کنند نباید در این حوزه‌ها دقیق وارد شوند، یا مشاوران خوبی انتخاب نکردند. ببینید، آقای قالیباف ادعا کرده در ایران جامعه‌ای ایجاد شده که ۴ درصد برخوردار و زالوصفت هستند و از همه امکانات متنعم شدند و ۹۶ درصد نیز بیچاره و بدبخت و حاشیه‌نشین هستند.

اصلاً قبل از این‌که این گزاره را نقد و بررسی کنیم که چه اهانت بزرگی به نظام جمهوری اسلامی است، سؤال مهم من این است که چگونه این ۴ درصد و ۹۶ درصد به‌دست آمده است؟ کدام کار پژوهشی و در کدام موسسه پژوهشی و دانشگاه صورت گرفته است.

من می‌خواهم بگویم این حرف هیچ پایه‌ای ندارد. حالا ایشان گفته ۴ درصد و ۹۶ درصد. یک نفر دیگر هم می‌تواند بگوید ۷ درصد و ۹۳ درصد. تفاوتی وجود ندارد. آقای قالیباف و تیم مشاور ایشان می‌خواهد بگوید این حرف غلط است؟ ما هم می‌گوییم حرف شما غلط است. می‌خواهند بگویند ۷ و ۹۳ درصد را از کجا آوردید؛ ما هم می‌توانیم بگوییم این اعداد را از کجا آوردید؛ یعنی می‌خواهم بگویم وقتی به موضوع علمی نگاه نمی‌شود، فکر می‌کنید مجاز هستید همین‌طوری آمار بدهید.

موضوع این‌جاست که این افراد انتخابات را یک بازاری تلقی می‌کنند که عده‌ای در این بازار خریدار کالا هستند. این‌ها به دلیل این‌که فکر می‌کنند خریدار کالا قدرت تشخیص کالاهای اصلی را از بدل ندارد، بنابراین می‌شود هر جنسی را در این بازار عرضه کرد. قانون کپی‌رایت و برند هم که حاکم نیست، چون کسی با شما برای این‌که برند را تقلب کرده‌اید، کاری ندارد. پس شما می‌توانید نوع تقلبی بهترین برند را هم در بازار ببینید.

واقعیت انتخابات نشان می‌دهد که اصلاً ورود در این انتخابات، عالمانه نیست و برخی کاندیداها متوجه نیستند که می‌خواهند یک کشوری را اداره کنند. وقتی یک فرد می‌خواهد کشوری را اداره کند، در زمان کاندیداتوری و اعلام رسمی مواضع خود و استفاده از ابزارهایی برای اظهارنظرها، باید برنامه‌های دقیقی را عرضه و بیان کند.

 نتیجه انتخابات قطعاً نشان خواهد داد که این‌گونه حرف‌های بدون اساس و تجزیه و تحلیل و حتی غیرعلمی موجب نمی‌شود که مردم ایران فریب صحبت‌های غیرعلمی را بخورند.

یقیناً کسی که ۱۲ سال شهردار تهران بوده و بیشترین حجم ساخت‌وسازها و ویژه‌خواری‌ها و ارتباطات شائبه‌دار در مورد فساد در دوره او صورت گرفته، هیچ‌گاه نمی‌تواند علم‌دار این باشد که من می‌خواهم با فساد مبارزه کنم. ممکن است ادعا کند، ولی قطعاً به دل مردم نمی‌نشیند. قطعاً تمام کسانی که در تهران و یا شهرهای دیگر زندگی می‌کنند، درکی از مدیریت شهرداری و نوع هزینه‌کرد و مدیریت شهرداری دارند؛ بنابراین نمی‌توانند به راحتی بپذیرند که با صدای بلندتری یک کسی بگوید می‌خواهم با فساد مبارزه کنم. چون هیچ نشانه‌ای در کارکرد او در مقابل با فساد دیده نمی‌شود.

آقای احمدی‌نژاد فساد را نمی‌شناخت. او نمی‌خواست با فساد علمی برخورد کند. او از یک ابزار فساد برای فریب مردم و برای دل بردن از مردم استفاده کرده بود تا مردم را با خود همراه کند. اگر آقای احمدی‌نژاد می‌خواست با فساد مبارزه کند، ۸ سال رئیس‌جمهور کشور بود و به اندازه کافی اختیار داشت و می‌توانست با تمام این موارد برخورد کند.

امروز این سؤال از آقای رئیسی به‌عنوان یک کاندیدا مطرح است که ۱۰ سال رئیس سازمان بازرسی کل کشور بوده و تمام اختیارات را داشته‌اند؛ آن هم در دورانی که نظام اداری و اجرایی کشور متهم‌ترین دوران به فساد است. اگر شما واقعاً قدرت مبارزه با فساد را داشتید، یا اگر توانمندی مبارزه با فساد را داشتید و یا اگر ابزارهای مبارزه با فساد را می‌شناختید، در آن ۱۰ سال چه کسی مانع شما بود؟! ضمن این‌که ایشان در همان دوره در قوه قضاییه هم صاحب نفوذ بود؛ یعنی تمام ابزارها را در اختیار داشته است.

این‌جاست که من می‌گویم با اقتصاد علمی برخورد نمی‌کنند و فقط فروشنده کالاهایی هستند که فکر می‌کنند خریدار دارد.

آقای رئیسی در یکی از صحبت‌های خود می‌گفت یکی از مشکلات جدی حاشیه‌نشین‌های شهرها این است که خانه‌های آنها سند ملکی ندارد. صدور سند ملکی در اختیار قوه قضاییه بوده و ایشان معاون اول قوه قضاییه بوده است. دیگر صدور سند ملکی به دولت ارتباطی ندارد. وقتی ایشان درباره این مشکل حاشیه‌نشین‌ها سخن می‌گوید، این سؤال مطرح می‌شود شما که زمانی در قوه قضاییه بودید و مسئولیت داشتید، چرا با این مشکل برخورد نکردید.

اصلاً رویکرد هر دو کاندیداهای هم‌نظر در ارتباط با بحث یارانه‌ها، یعنی آقای قالیباف و آقای رئیسی، رویکرد اعانه دادن و به نوعی پرداخت به مردم برای تأمین زندگی است. در حالی که اصلاً اقتصاد را نمی‌شود با اعانه اداره کرد. حالا به روشی نیز اشتباه‌های زیادی در آن وجود دارد. هر دو کاندیداها معتقدند که ما به سه دهک اول می‌خواهیم سه برابر یارانه بدهیم. به سه دهک اول که می‌خواهند یارانه بدهند، یعنی به ۲۴ میلیون نفر می‌خواهند یارانه بدهند و حداقل یارانه ۶ دهک را قطع کنند.

وقتی که قرار است به سه دهک اول یارانه سه برابر بدهید، برای منابع آن باید از یک جایی پول بیاید. اگر می‌خواهند یارانه ۶ دهک دیگر را قطع کنند، اعلام کنند و بگویند به ۴۸ میلیون نفر یارانه نمی‌دهیم و فقط به آن سه دهک یارانه می‌دهیم. اگر قرار باشد همین سطح از یارانه بماند، سؤال جدی‌تر این است که اصلاً در ایران و در شرایط فعلی ابزار تفکیک دهک‌ها وجود دارد؟ با چه مکانیسمی آقای قالیباف و آقای رئیسی می‌خواهند متوجه شوند که آقای X یا خانم Y جزو کدام دهک هستند. اصلاً در کشور ما بانک اطلاعاتی دقیقی در این زمینه‌ها وجود ندارد. 

برخی از دوستان متاسفانه کشورداری را با عوام‌داری اشتباه گرفته‌اند. کشورداری یک مقوله است، عوام‌داری یک مقوله است. دولت که بنا ندارد برای مردم دلبری کند. بنای دولت این است که وظایف خود را انجام دهد. مگر چند درصد جامعه ما، نگاه عوامانه دارند؟ این یک باور غلط است که فکر می‌کنند مردم عوام هستند.

آنچه در این دوره از انتخابات مشاهده می‌شود، البته در دوره‌های قبل هم وجود داشته، اما این بار افراد بسیار بی‌محاباتر صحبت می‌کنند این است که بدون هرگونه محاسبه‌ای علم اقتصاد را به سخره گرفتند. تاکنون مشخص شده در هر کدام از مراکز پتروشیمی چقدر شغل ایجاد شده است. اینکه کسی بگوید ما می‌توانیم ۲۰ برابر معمول در حوزه پتروشیمی اشتغال ایجاد کنیم، بی‌توجهی به علم اقتصاد است.

* بازداشتی فتنه ۸۸ پای ثابت دیدار با خاتمی

شیرکوند در سال ۱۳۸۸ به علت مشارکت در فتنه و اغتشاشات پس از انتخابات دستگیر شد.

این عضو جبهه منحله مشارکت در سال ۱۳۹۲ جزو کمپین حامیان حسن روحانی بود.

سعید شیرکوند در سال‌های اخیر در جلسات اصلاح‌طلبان تندرو با محمد خاتمی حضور داشته است.

شیرکوند از حامیان پروژه ضدانقلاب درباره تحریم انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۰ بود.

شیرکوند در سال ۱۳۹۳ به پیروی از حسن روحانی خواستار برگزاری رفراندوم در کشور شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    36 31
    با سلام، اگه این حرف هایی که ازآقای شیر کوند گفته شد گفته خودش باشه، که ادم درستی است، باید به عنوان مشاور در حوزه اقتصاد از او استفاده کرد.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      17 1
      خب روحانی از اون استفاده کرد شرایط فعلی دست پخت این آدمهاست. عذرش را بخواهید، آقای رئیسی نباید از آدمهای مسئله دار استفاده کند، بخصوص اقمار خاتمی فتنه گر.
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      7 0
      عملکرد این فتنه گر جلوی چشم همه است البته که ملاک خوب عمل کرد از دید شما فتنه گرها فساد و رانت و ضربه به اقتصاد و فتنه گری و خیانت است به زودی رفقای فتنه گرت کنار می رن
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      5 0
      وجود این عناصر در دولت باعث انشقاق دولت خواهد شد و صد البته و حتما در اقدامات دولت کارشکنی خواهند کرد ملت به صراحت از بانیان وضع موجود بیزار است ماندن آنها در این مناصب توهین به مردم است
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      2 3
      اتفاقا آقای شیرکوند یکی از اساتید برجسته اقتصاد است که در هر دولتی وزارت اقتصاد میتونه جدا از مسائل سیاسی از نظرات ایشان استفاده کنه
    • دیدگا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 0
      بعله حاجی! آدم منافق کارش همینه! حرفهای درست و منطقی رو با حرفای خودش قاطی میکنه تا یکی مثل شما رو فریب بده! ولی ببین دور کی دور میزنه و موس موس میکنه!؟ عملکردش چی بوده و با کیا عقد اخوت بسته؟! حرف و حرف و حرف همش حرف و باز هم حرف و دوباره حرف و... این جماعت حرف خوب میزنن از اون طرف هم خوب خیانت میکنن و خوب اختلاس میکنن و خوب بلدن چطوری ماست مالی کنن!!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      2 0
      ناشناس: IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴ امثل این اقا در دولت قبل کارشناس اقتصاد بودن که وضع اینه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    11 8
    یکی میگفت اصلاحطلبان که سرکار میامدن، تا آبدارچی رو عوض می کردن. به چه جرمی؟ اونوقت انقلابی ها زندانی فتنه ۸۸ رو عوض نمیکنه!! توی کنفرانس مطبوعاتی زمان سیاه اصلاحات، خبرنگار از حسن روحانی گله میکرد و سوال میکرد که چرا هنوز هستند یه عده از فرماندارا یا ... که عوض نشدن؟!
    • تک سوار DE ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      4 10
      کارخونه م کردند برای همین تونستند برنامه هاشون رو در عرصه سیاست خارجه فرهنگ و اقتصاد پیش ببرند. آیا این همه جوان متعهد و متخصص باید پشت در بمونن که ژست ثبات مدیریت مدیران برجامی حفظ بشه؟ اگه احمدی نژاد تونست سالی ۱ میلیون واحد مسکونی بسازه بخاطر همین واقع بینی ها بود.
  • جلال NL ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    10 0
    برای امثال شیرکوند حزب و جناح مهم نیست منافع مادی و پست و سمت است از هردولتی که برسد ایشان را تعریف و تمجید میکند
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    11 6
    از اقای رئیسی انتظار داشتیم که انقلابی عمل کند تا مصلحت اندیشی ، حداقل در مورد امور اقتصادی . چرا هنوز مدیران و مشاوران ناکارامد و معلوم الحال باید در برنامه های کلان اقتصادی اعمال قدرت کنند .
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      8 11
      چون نفوذ تا جای جای نظام رفته
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 1
      خیلی زوده بذارید لااقل چهار سال اولش بگذره
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    9 0
    الآن ازمامردم که انتظار‌ندارین بیایم اخراجش کنیم؟نجنبین دیرمیش وپشیمونی سودی نداره
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 1
    آقای رئیسی جریان نرمالیزاسیون لانه کرده در حاکمیت را با انتصابات غلطتان جان تازه ای ندهید.
  • سلیمانی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 0
    با سلام جناب آقای رئیسی و آقای مخبر تا مدیران فتنه گر و پرحاشیه اتان را عوض نکنید ، مردم آسایش ندارند خانواده شهید جمشید سلیمانی و حمید سلیمانی از لرستان
  • س م ح IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 0
    سلام با اعلام انزجار از خاتمي و كروبي و اصلاح طلبان و طرفداران مذاكره با امريكا اعلام مي‌كنم حرفهاي اين مردك در موضوع آمارسازي بجا و منطقي است اما بي پاسخ نيست و قابل بررسي خواهد بود. كلمة حقً يريد به الباطل
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 1
    دقیقا کجای این حرف ها غیر منطقی و غیر کارشناسی است برای زدن یک منتقد تا این حد پایین آمده اید؟
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      2 0
      مشکلت اینه چیزی از کارشناسی و منطق نمی دونی
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 0
    احتمالا هنوز برکنارش نکردن برای اینکه بتوانند از خبرهای جبهه اصلاحات برای کم کردن دست اندازی و چوب لای چرخ گذاشتن ها بهره بگیرند. البته شاید تحت کنترل دولت باشه.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 0
    هزاران غرب پرست تو ادارات مشغولند و مردم را ذله کردن شما فقط به یکی اشاره میکنی؟؟
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    ایشان فعلا با استفاده از موقعیت دنبال قانونی کردن سرویس آپارتمان هستند . بیشتر از این نمیشه توضیح داد .
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    2 0
    پرتش کنيد بيرون
  • س IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 1
    ایشون باهرخط وجناحی باشه اگراینها گفته هایخودش باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 0
    آقای رییس‌جمهور لطفاً قبل از اینکه به فکر شکم مردم باشید به فکر حفظ اسلام که امانت امام خمینی است با شید مردم رنج‌کشیده ما خدا را دارند شما در کنار اصلاث وضع اقتصادی کشور به فکر فساد زدایی از بیشتر ارکان نظام باشید به فکر سر انجام وامهاییکه میدهید باشید به فکر مسکن هوایی که بی محابا می‌سازید و احتمالا تورمزاست باشید با دادن وعده های نا امید کننده به مردم تورم را بیشتر نکنید هر کاری را می خواهید انجام دهید حساب شده و آخر کار را ببینید که هم مردم خوشحال هم شما وهم کشور بد تراز این نشود
  • حسین IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 1
    باید برکنار بشه
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 0
    یادم نرفته مدعیان اصلاحات برای کنار گذاشتن یک مسئول انقلابی خیلی جز، چه غوغایی می کردن تا تغییر کنه باید به سرعت تمام اصلاح طلبان کنار گذاشته بشن یادم نرفته چه فضاسازی کردن برای کنار گذاشتن دکتر شریعتی رئیس دانشگاه علامه که به سرعت هم عزل شد رسانه های انقلابی باید به همین صورت مطالبه گری کنن برای کنار گذاشتن مدعیان جعلی اصلاحات
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    وقتی حسن روحانی روی کار امد در همان روزهای اول مثل مسافران قطار همه افراد دولت احمدی نژاد رو عوض کرد به قول دوستمون به ابدارچی ها هم رحم نکرد اقای رئیسی لطفا شما هم تمامی افراد قبلی رو قبل از انکه ضربه بزنند عوض کنید مطمئنا این خواسته بیشتر ملته
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    اگر شما اقاى شيركوند واقعا باور داشتى كه عوام هم مثل خواص ميفهند وشايد خوبتر هم ميفهمند امروز شما ها اين طور طردشده وتنها نبوديد
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    اقاى شيركوند يك درصد ازجمعيت جهان دنيا رادردست دارند چهاردرصد مواجب بگير وأدم ان يك درصد هستند پنج درصد به اين موضوع واقفند وهمه چيز را ميدانند نوددرصد هم خوابند وصحنه جنگ اينجا است كه ان ٤ درصدًنگذارند كه ان ٥ درصد نود درصد را بيدار كنند
  • محیط زیست IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    در سازمان محیط زیست معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس آقای کلانتری هنوز حضور دارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس