کد خبر 1294963
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
اردن از عربستان در مقابل لبنان حمایت کرد

وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه امنیت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس امنیت اردن است از ریاض در مقابل بیروت پیرامون تنش دیپلماتیک اخیر حمایت کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه النشره، وزیر امور خارجه اردن امنیت عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را امنیت اردن برشمرد.

«ایمن الصفدی» افزود که اردن با هرگونه اهانت به عربستان سعودی مخالف است.

بیشتر بخوانید

عکس/ حضور مخفیانه اردن در رزمایش صهیونیستی

وزیر خارجه اردن در عین حال بر ضرورت پایان بحران یمن طبق معیارهای مورد توافق شامل قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و گفتگوهای ملی و توافق ریاض تاکید کرد.

الصفدی با بیان اینکه اردن به همکاری با شرکای خود به منظور حل بحران یمن ادامه می‌دهد مدعی شد که موضع حوثی ها (نیروهای انصارالله) مانع این راهکار است.

گفتنی است که روز جمعه ۷ آبان ماه، عربستان سعودی سفیر خود از لبنان را فراخواند، سفیر لبنان در این کشور را اخراج و واردات تمام کالاها از لبنان را متوقف کرد.

بهانه عربستان برای این اقدام انتشار ویدئویی از جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان بود که جنگ کشورهای عربی علیه یمن را محکوم کرده بود. این موضع‌گیری قرداحی یک ماه پیش از تصدی وزارت ایراد شده بود. علاوه بر این نه تنها اخباری از احتمال اتخاذ اقدامات شدیدتر ریاض علیه بیروت در روزهای پیش‌رو منتشر شده است بلکه همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به تبعیت از عربستان سعودی، سفرای خود از لبنان را فرا خواندند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در همین زمینه نوشت: واقعیت این است که سعودی‌ها نیز درست مانند صهیونیست‌ها دست به جنجال آفرینی می‌زنند. اخیراً عربستان سعودی به سفیر بیروت در ریاض ۴۸ ساعت وقت داده است تا خاک عربستان را ترک کند. واردات کالا از لبنان هم ممنوع شده است. سوال این است که این همه جار و جنجال برای چیست؟ مگر قرداحی چه گفته است؟

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در مطلب خود تأکید کرده است: قرداحی یک ماه پیش از آنکه وزیر بشود در سخنانی نظر خود را پیرامون جنگ یمن بیان کرده است. او گفته است که جنگ یمن یک جنگ بیهوده است. چرا عربستان سخنان قرداحی را نبش قبر کرده است؟ سعودی‌ها از این رهگذر به دنبال ارعاب و باج خواهی هستند. واقعیت این است که جنگ یمن یک جنگ بیهوده و تجاوزکارانه است.

وی در ادامه نیز عنوان کرده است: چه کسی در یمن مراسم عزا و عروسی را بمباران می‌کند؟ چه کسی غیرنظامیان را به قتل می‌رساند؟ چه کسی اعلام کرد عملیات طوفان قاطعیت در یمن آغاز شده است؟ چه کسی مدارس، مساجد و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد؟ بر اساس آمار منتشر شده طی سالهای گذشته ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار یمنی در جنگ عربستان سعودی علیه این کشور شهید شده‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    روزبروز تنهاتر
    • CA ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      مثل لشکر حسین.. و کفی بالله
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    ما دوتا دادشیم ...
  • وجدان IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    واقعا" جناب آقای عبدالباری عطوان عزیز بزرگترین تحلیلگر جهان عرب بسیار شخص مُنصف و حقیقت گویی است که در مورد گفتار منطقی و انسان دوستانه ایشان در مورد بمباران های ملت یمن عزیز ومسلمان و بی پناه اندیشه و تاَملی شود...، ای کاش وزیر محترم اردن عزیز که خود را در دفاع از کشور عربستان عزیزو کشورهای عزیز حاشیه ی خلیج فارس موظف می داند و امنیت آنها را امنیت اردن عزیز می داند که البته در مقابل رژیم متجاوز و اشغالگر قدس دشمن مشترک منطقه واقعا" این حرف عالی و صحیح است و به کار می آید و به نفع منافع امت اسلامی است که به اتحاد خود در مقابل دشمن مشترک یعنی رژیم اشغالگر قدس بیاندیشند و دشمن مشترک را از یاد نبرند نه اینکه با اشتباه یا خودخواهی ریاست و قدرت برای بمباران و سرکوب ملتِ مسلمانِ یمنِ عزیز تمام توان و قدرت نظامی شان را بکار گیرند و باعث تضعیف قدرت داخلی مسلمانان در مقابل رژیم اشغالگر قدس شوند و مسلمان روز به روز بجای قویتر شدن تضعیف شوند و در فقر بمانند......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس