به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: هفتم ژانویه ۲۰۲۰ یعنی حدود چهار روز پس از ترور ناجوانمردانه حاج قاسم عزیز در فرودگاه بغداد، موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گزارشی تحت عنوان "عملیات در منطقه خاکستری: مقابله با شیوه جنگ نامتقارن ایران" منتشر کرد که در آن، به کاخ سفید توصیه شده بود باید دست به اقداماتی ایذایی علیه ایران بزند که خسارات ناشی از آن، به اندازه‌ای نباشد که تهران را وارد یک جنگ تمام عیار با آمریکا کند. جان کلام این بود که از آنجائیکه آمریکا دیگر از عهده هزینه‌های جانی و مالی و آبرویی جنگ برنمی‌آید، بهتر است یک استراتژی جنگ نامتقارن تعریف کند و در سطحی (منطقه خاکستری) با ایران وارد درگیری شود که ضربه را وارد کند، اما این ضربه پایین‌تر از آستانه جنگ باشد. نفس اتخاذ این رویکرد، برای آمریکایی که قدرت نظامی‌اش با ناو و موشک و هواپیما سنجیده می‌شود، نوعی پذیرش تحقیر بود، لکن در جعبه‌ابزار سیاست‌خارجی واشنگتن، حمله نظامی دیگر کارکردی نداشت. چندی پیش مجله فارین افریز تعبیر جالبی داشت: شکست آمریکا در عراق و افغانستان و سوریه و لیبی، باعث شده است تهدیدهای نظامی آمریکا دیگر ترسناک نباشند.

پس از ترور شهید فخری زاده، راقم این سطور در یادداشتی عنوان کرد که این اقدامات در چارچوب همان "عملیات در منطقه خاکستری" رخ می‌دهد و آخرین مورد نخواهد بود. اگر در مواجهات چند سال اخیر با آمریکا دقیق شویم، از این دست موارد باز هم می‌توان یافت. سرقت کشتی ایرانی حامل سوخت در مسیر ونزوئلا را نیز باید در این چارچوب دید. ضرورت داشت با توجه به کنار گذاشته شدن گزینه حمله نظامی و جایگزین شدن عملیات در منطقه خاکستری، سیاست پدافندی متناسب از سوی تهران تدوین و اجرا شود. یعنی اگر ما زمانی برای مقابله با حمله نظامی احتمالی آمریکا، قایق‌های تندور و موشک‌انداز تدارک دیدیم یا برد و دقت موشک‌هایمان را متناسب با منافع منطقه‌ای آمریکا تنظیم کردیم، باید متناسب با رویکرد جدید آمریکا و تهدیدات جدید ناشی از آن، طراحی لازم را می‌کردیم. قاعدتا بهترین الگو برای مواجهه با عملیات در منطقه خاکستری، برآورد و پیش‌بینی عملیات دشمن و "ضربه ضمن دفع حمله" است. یعنی ما ضمن اینکه حمله ایذایی دشمن را دفع می‌کنیم، برای پیشگیری از حملات بعدی، خسارت مادی-معنوی این حمله را باید بالا ببریم. به نظر می‌رسد ماجرای جلوگیری از سرقت نفت ایران و مصادره نفت کش سارقان آمریکایی یک الگوی مناسب برای مواجهه با عملیات در منطقه خاکستری است و باید مدون شده و به سطوح و حوزه‌های دیگر تعمیم یابد. می‌توان نام این مدل را "لخت کردن سارق" گذاشت که استعاره‌ای هم از بی‌آبرو کردن است و هم از تصاحب دارایی‌ها. دشمن یک عملیات ایذایی تدارک دیده و اجرایش کرده است. اما نه تنها موفق نشده، بلکه هزینه آبرویی سنگین و خسارت مادی متناسبی نیز دیده است. به سرعت باید دادگاهی برای بررسی موضوع تشکیل شده و کشتی توقیف شده مصادره شود. هنری کیسینجر در کتاب نظم جهانی، جمله‌ای دارد که درباره خود آمریکا باید این اصل را رعایت کرد: "اگر متجاوزی از پیامد عملش بجز بازگشت به حالت قبل از تجاوز از چیز دیگری نترسد، آیا تکرار این عمل در جای دیگر محتمل نیست؟"

به سبزپوشان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت این حماسه‌آفرینی تبریک عرض نموده و از صمیم قلب از آنان تشکر می‌کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پیروزه IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    6 0
    درود بر مردان سپاه .این کشتی دیگه جزی از اموال ایران است و امریکا هیچ غلطی نمی کند .
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    5 0
    آبروی ملت بزرگ ایران و اعتبار و افتخار و مایه عزت و سربلندی این نظام و این انقلاب و اسلام و ..... هستین.خداقوت دریا دلان.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 2
    این یاسر جبرئیلی معمولا تحلیلهای سطحی و بی مایه میکنه. مرد حسابی،ژنرال چهارستاره و نفر اول نیروهای مسلحمون ترور کردن،نفر اول دانشمندان هسته ایمون رو ترور کردن،اسناد هسته ای رو با وانت بردن،نطنز رو زدن و... . بعد تو به اینها میگی"عملیات در منطقه خاکستری"؟!!! میشه بگی منطقه مشکی کجاست؟
  • KIAN71 IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    تحلیل خوبی بود. عالی ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ کاشکی بودی حاج‌قاسم، جات خیلی خالیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس