رسانه دولتی چین: رویکرد دولت بایدن مذاکرات وین را به خطر می‌اندازد

یک رسانه دولتی چین در تحلیلی با اشاره به دوگانگی رویکرد آمریکا در حفظ تحریم‌ها در عین ادعای تلاش برای احیای برجام از طریق مذاکرات وین، تداوم چنین رویکردی را مخرب خوانده است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشت سردبیری خود به دوگانگی رفتار آمریکا در قبال مسئله احیای برجام پرداخته و نوشته، در حالی که درخواست‌هایی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای برجامی متوقف شده وین تا قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۱ مطرح می‌شود، دولت ایران خط مشی روشنی را اتخاذ کرده که به عنوان هشداری برای دولت بایدن عمل می‌کند. بر اساس آن ایران می‌گوید که واشنگتن با به کارگیری یک استراتژی دو جانبه با تمرکز بر حفظ اهرم نظامی و اقتصادی در حین پیگیری مذاکرات، با دوگانگی و فریب رفتار کرده است.

طبق این گزارش، اگر تاریخ برای ایالات متحده اهمیت نگاه به گذشته را داشته باشد، ادامه راهبردهای همیشگی مانند اشتباهات دیپلماتیک با تهران تنها منجر به ناامیدی بیشتر خواهد شد.

این رسانه دولتی چین افزود: در حال حاضر، اجماع گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی وجود دارد که احیای مذاکرات برجام هم برای ثبات خاورمیانه و هم برای ثبات جهانی حیاتی است، با این حال رویکرد دولت بایدن در قبال مذاکرات تهدیدی برای برهم زدن آن است.

طبق این گزارش، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران پیش از این از اعلام تحریم‌های جدید در ارتباط با برنامه پهپادی ایران که به گفته مقامات این کشور با هدف دستیابی به گفت‌وگوی نتیجه محور بر اساس منافع متقابل مغایر است، انتقاد کرد. علاوه بر این، تحریم‌ها از دوران دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ که مسئولان ایرانی آن را مانعی برای گفت‌وگوی معنادار می‌دانند، همچنان ادامه داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر دولت بایدن به سیاست وقیحانه حفظ تحریم ادامه دهد، مقام‌های ایران با استناد به دوگانگی ایالات متحده همچنان به عدم پایبندی ادامه خواهند داد که این خود یک تراژدی برای برجام خواهد بود. دولت ابراهیم رئیسی به صراحت اعلام کرده که تصمیم برای جایگزینی دیپلماسی قهری و موضع‌گیری تهاجمی صرفاً با ایالات متحده است و همچنین تأکید کرده که رویکرد امتیازی و بدون قید و شرط به بازگشت سریع ایران به توافق سال ۲۰۱۵ برجام منتهی خواهد شد.

سپس به اظهارات روز دوشنبه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اشاره شده که گفت:  «اگر آمریکا با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ملت ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدل‌های بی سر و ته برای نگهداشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد».

به گزارش این شبکه چینی، بخشی از تناقض دولت بایدن، تصمیم به حفظ تحریم‌های دوران ۲۰۱۸ است که به دلایل غیر هسته‌ای اعمال شده‌اند، که کمتر به فعالیت‌های غنی‌سازی مربوط می‌شود و بیشتر به در خطر انداختن عمدی چشم‌انداز برای احیای توافق برجام ارتباط دارد. این تداوم منعکس‌کننده موضع‌گیری یکجانبه دوران ترامپ است که خشم ایران را برانگیخت و احساسات ضد آمریکایی گسترده‌ای را در سراسر این کشور ایجاد کرد.

این گزارش افزود: تصور گمراه‌کننده از عدم آمادگی مقام‌های ایران برای مذاکره نیز اشتباه است. بیانیه تروئیکای اروپایی که در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد و بر اهمیت راه‌حل مذاکره شده برای مسئله ایران از طریق ادامه تعامل دیپلماتیک توسط بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده تاکید می‌کرد، مورد استقبال دولت رئیسی قرار گرفت، با این حال، شرایط اضافی، مانند تعهد ایران به یک توافق بعدی بر سر دفاع و امنیت، همچنان شک و تردید نسبت به انحرافات سیاست غرب را تقویت می‌کند.

بر اساس این مطلب، پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفته درخواست‌های بیشتر اثر معکوس بر هدف نهایی در خصوص برجام دارد و این در حالی است که تنها احیای توافق اولیه اقدام قابل قبول است.

در ادامه این تحلیل ذکر شده «حقیقت این است که الحاقات و گفت‌وگوهای مشروط تنها به عنوان شروط فریبنده تعامل آمریکا تلقی می‌شود که مانع اصلی صلح است زیرا ارتباط چندانی با پیوستن ایران به توافق ندارد. تداوم راهبرد فشار حداکثری توسط دولت بایدن همچنین می‌تواند منجر به ابهامات داخلی بیشتر شود، زیرا کارشناسان سیاست خارجی آمریکا تاکید کرده‌اند که طرح ب برای دیپلماسی وجود ندارد و در عین حال اذعان کرده‌اند که هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. انگیزه رفع تحریم‌ها تنها راهی است که حکومت ایران با آن نسبت به مذاکرات وین روی خوش نشان خواهد داد».

در پایان این گزارش آمده است: تاکنون موضع‌گیری‌های تهاجمی دولت بایدن در عین حفظ تحریم‌ها بر خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در وین سایه انداخته و واشنگتن باید درک کند که دعوت به خویشتن‌داری و گفت‌وگو یک چیز است و دیپلماسی اجباری چیز کاملاً متفاوت دیگری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    دنبال برجام دو و سه هستن مطمئن باشید ولیما همون یکم ارزو به دل خواهیم گذاشت
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس