آنهایی که بیشتر با تفکرات و دل گفته های بهاره رهنما آشنا باشند شاید با دیدن تئاتر "این تابستان فراموشت کردم"، چندان هم تعجب نکنند. بهاره رهنما در عید سال امسال و در یکی از تریبون هایی که تلویزیون و برنامه "خانومی که تو باشی" در اختیار او گذاشت از تقریر کتابی توسط خودش سخن گفت که قصد دارد در آن از احساسات زنانه و احساساتی که فقط خانم ها می توانند آنها را درک کنند، بنویسد.

مشرق: تئاتر "این تابستان فراموشت کردم" دو اپیزود از داستان های بهاره رهنما، بازیگر 39 ساله ایرانی است که با کمک "حمید پاک سرشت" و "سجاد افشاریان" نوشته شده اند.

بهاره رهنما در اولین تجربه کارگردانی اش در تئاتر، اعترافات دو زن را که یکی به خارج از کشور رفته و دیگری در ایران مانده است را پیرامون عشق هایی که به آن گرفتار بوده اند را به پرده بازی می کشد.

هر دوی این زن ها، همانند عصاره های تفکر فمینیسم به شدت پاک و بی آلایش اند و البته قربانی دو عشق ظالمانه!. دو عشق از سوی دو مرد که هر دو در مقاطعی و به دلایلی نامهم در عمق روایی داستان، آن دو را ترک کرده و رفته اند.



در واقع، رهنما در "این تابستان فراموشت کردم"، آن اندازه که به انتقال مفاهیم زنانه تئاترش توجه دارد برای روایت گری و چیستی داستانش اهمیتی قائل نیست.

در این تئاتر، مخاطب نباید منتظر هیچ رخداد تازه و یا پرده آخری بماند. بلکه قرار است که در چرخش های شبنم فرشادجو در لحظه های رقصیدنش و اعترافات نسیم ادبی در مقابل بازجوی به اصطلاح ساواکی اش! و صحبت های او درباره مفهومی به نام "آقاشاه"! غرق شود.

این در حالی است که استفاده به جای خانم رهنما از افکت، موسیقی، صدای هدیه تهرانی به عنوان راوی و پخش ملودی خارجی "با من برقص، تا آخر عشق"، جلوه ای آوانگارد نیز به نحوه بیان تفکرات فمینیستی تئاتر "این تابستان فراموشت کردم" بخشیده و فضای آن را برای بیان این مفاهیم هایلایت کرده است.

خانم رهنما در جمله ابتدای کاتالوگ این تئاتر به خط خودش نوشته است: پشت پنجره های این شهر زنان قرن هاست چشم انتظار ایستاده اند. زنان سرزمین من چشم انتظار می میرند...

پس ناگفته پیداست که دو بازیگر این تئاتر چه دیالوگ هایی را بر زبان رانده اند.

تئاتر خانم رهنما در ازدحام روایت هایی از لحظه های آغوش ها، تختخواب ها، رقصیدن ها و اشارت های مبهم اما قابل تشخیص به مقولاتی مثل سکس، غرق است و حتی در این ازدحام ها شاید به سختی هم نفس می کشد. آنجا که شخصیت باران با بازی شبنم فرشادجو، از لحظه های  هم آغوشی روی تخت و در کنار پنجره ای رو به باران سخن می گوید و لحظاتی را به یاد می آورد که بر روی تخت! رگ های آبی دستان مردش را می شمرده است.

نه!، عشق هایی که رهنما به بازی کشانده است تماماً زن و شوهری و حلال هستند گویا، اما گام خطرناک او استفاده از نسخه شبکه من و تو برای محرم زدایی و برانداختن پرده ها و در ادامه کشاندن ماجرا به ظلم هایی است که فمینیست ها معتقدند همواره در طول تاریخ در حق زنان رفته است.

رخدادی که البته چند ماه و سالی است با اکران تئاترهایی همچون "نورا"، "هداگابلر" و یا تئاتر ایرانی نویس "ورود آقایان ممنوع" با هدف ترویج موهوم پدیده فمینیسم به شدت توسط عده ای دنبال می شود.

البته آنهایی که بیشتر با تفکرات و دل گفته های بهاره رهنما آشنا باشند شاید با دیدن تئاتر "این تابستان فراموشت کردم"، چندان هم تعجب نکنند. بهاره رهنما در عید سال امسال و در یکی از تریبون هایی که تلویزیون و برنامه "خانومی که تو باشی" در اختیار او گذاشت از تقریر کتابی توسط خودش سخن گفت که قصد دارد در آن از احساسات زنانه و احساساتی که فقط خانم ها می توانند آنها را درک کنند، بنویسد.

و البته به این مفهوم، خوب است که رفتارهای اخیر خانم رهنما در سفرهای مکرر به خارج از کشور، دیالوگ هایش در برخی فیلمها با محتوای مخالفت با مفهومی به نام "زن سنتی"، تکلمه های سیاسی اش در عضویت در جنبش سبز، بیان وجود مشکل در ایران در گفتگو با یکی از رسانه های ضد انقلاب و ... را نیز افزود.



دیالوگ های این تابستان فراموشت کردم سمت و سوی خاصی را نشان می دهند.

در جایی "شیرین" با بازی نسیم ادبی به ناگاه از این همه بازجویی و روایت اینکه چطور با "وحید" آشنا شده است، خسته می شود و با عصیانی ناگهانی، خطاب به بازجویش می گوید: پس ما کی باید سوالاتمان را از شما بپرسیم؟

او چند بار نیز از اسمی به نام "آقاشاه"! نام می برد که گویا اشاره به شاه خائن و مجسمه او دارد اما جستار ما اینطور می گوید که چنین نامی در تاریخ رژیم گذشته وجود نداشته است.

و یا بازیگر اول تئاتر خانم رهنما، یعنی باران که با رفتن به بارسلون زندگی به مراتب بهتری از شیرین نصیبش شده است و از همانجا به روایتگری عشقش در گفتگو با یک واکمن می پردازد؛ به راحتی می رقصد و از عضویت در یک گروه موسیقی سخن می گوید و از مادرشدن و غیره... و مخاطبان خانم رهنما ناگهان احساس می کنند که باران به هیچ عنوان نمی توانست با ماندن در ایران به احساس "خوب" دست پیدا کند.

همان رگه ای مفهومی که البته در فیلم جدایی نادر از سیمین و یا نارنجی پوش هم به راحتی می توان آن را با بیان مفهوم "زندگی بهتر فقط در خارج از ایران ممکن است"، مشاهده کرد.

"این تابستان فراموشت کردم" بعنوان یکی از هزاران؛ سمت و سوی رویکردهای خاص برخی چهره های بازیگر ایرانی و در واقع اهداف اپوزسیون فرهنگی را با وضوح بیشتری نشان می دهد.

وضوحی که اگر زنگ های خطر را در جبهه جنگ نرم و مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن به صدا درنیاورد، آنگاه است که باید ترسید و منتظر آینده ای سرشار از وجود تلخ دشمن و لهیب های او بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    قابل توجه تویی که بازم گریز به سبزها زدی!! فعلا که این تئاترها و فیلمها و کتاب ها که بر شمردی با مجوز دولت مکتبی ارائه و اجرا شدند و می شوند!!!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    دنبال علت هستین؟؟؟؟ عدم کنترل و برنامه ریزی مدون در حوزه هنر و فرهنگ رفته رفته به یک معضل اساسی خواهد انجامید!!! بطور مثال در تبلیغات تلوزیونی که اکثر مخاطب آن کودکان است نشان داده میشود فردی که محصولی خوراکی دارد برای حفظ آن باید از دست دیگران و حتی خانواده خود فرار کند!!! و تنها با ارائه دادن آن است که دیگران حاضر به کمک به او هستند!!!! در فیلم و سریالهای با محتوای مبتذل مثل چهارخونه، ساختمان پزشکان و .... هم زیاد صحبت شده که به آن نمی پردازیم، آیا این اقدامات هدفمند را اتفاقی می دانید؟؟؟ هر لحظه تأخیر در اقدامی هدفمند و هوشمندانه موجب خسرانی بزرگ در آینده ای نزدیک است!!!! ضرورت تشکیل یک قرارگاه متمرکز فرهنگی برای کنترل، برنامه ریزی و اجرای اهداف راهبرد و تعیین شده بسیار جدی است!!!
  • میترا ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    چند نفر این تءانر را میبینند ؟ چند نفر در سراسر ایران اصلا از روی پرده رفتن این تءاتر اگاهی دارند ؟یا بهتر بگویم داشتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    واقعا که همه چیز رو از دریچه ی تنگ طالبانیتون می بینید. خجالت داره!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    vel kon in maskhare baziayaro.bazigare khoobiye fararish nadin
  • حقگو ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    از سالها قبل؛ هم از شخصیت و هم بازی و هم حرفها و افکار این زن بدم می‌‌آمد و اصلا از او انرژی مثبتی دریافت نکرده‌‌ام و بلکه هر وقت در فیلمی بازی کرده یا جایی سخن گفته، انرژی منفی دریافت کرده‌‌ام. مخصوصا وقتی با آن تبختر و غرور کاذب با رادیو یا تلویزیون مصاحبه می‌‌کند.
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    مثل این می مونه که تو خونه شما یه میکروب خطرناک تو یه صندوقچه در حال رشد کردن باشه. باید یکی باخبرتون کنه یا نه میترا خانوم؟!
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    مکتبی؟ منظورت مکتب ایرانیه دیگه؟ والا مکتب از دید ما حسینی هست
  • soheil ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    اکثر کسایی که از سایت های خبر گذاری داخلی بازدید میکنند همین عقاید و طرز تفکر رو دارند پس به خاطر احترام و جذب مخاطب گفتن تحلیل های کذب لازمه ....
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    این زنگ خطر گوش فلک را پر کرده جناب نویسنده به حدی که گویی بعضی را کر!!!! اما دریغ!
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    آقاجون. ما باید به مردممون آزادی بیان بدیم... آقاشاه هم مشخص و مشهود یود! پافشاری به رفتن راه اشتباه توسط کسایی که فکر میکنند به راه درست دارن میرن مشکل جامعه ماست. هروقت به مردم ا
  • شکسته ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 1
    زن فقط بایدبرای شوهرش هنرمندباشدنه برای دیگران.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    شما با این تحلیل هاتون باعث معروفیت این خانم میشید . همه ما با مواضع این خانم آشنایی داریم .
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    hamin kararo kardin k farhang ghani shiee irani tabdil shode b gharbzadegi hamin tor bikhial b minid ta vaghti bachehaton ro didid b khodeton lanat bfrestid
  • ربیع ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    این بهاره رهنما همان کسی است که درجریان فتنه سال88 در استادیم ازادی جه بلوایی بپا کرد وقتی به او رو بدهند ودر رسانه ها اجازه فعالیت داده باشد این رقص را بایدانجام دهد
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    واقعیت تلخه؟
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    اسمت رو گذاشتی ایرانی که بگی همه مثل تو فکر می کنن؟!
  • شال سیاه ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    به به هردم ازین باغ بری می رسد / وقتی نظارتی رو سینماها و قشر "هنرمند"جامعه نباشه امثال این خانوم دوباره بتانسیلاشونو به عرصه نمایش میزارن ........ بعدشم مگه این جریانا تازگی داره ؟؟ اینا که خیلی وفته محوریت فیلم و سینمای کشور و انقلاب رو چرخوندند یا صریحا بگم تمام موضوع فیلم و سریال و تئاتر و ... رو کردند عشق های نامشروع و مجادله با ارکان خانوتده و.... راستی این خانوم که تو حریانات سال 88 رسوا شده چرا دوباره مسئولین اجازه ادامه کاربهس دادن یا شایدم جریان تو مو میبینی و من بیچش مو ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    بهاره رهنماـسروش صحت ـپیمان قاسمخانی...حالم از این اسمها به هم میخوره !!به قول عزیزی در ایران همه ازادند الا بچه مسلمانهای مذهبی در اخر هم به این منورالفکرها!بده کار میشویم که ازادی نیست
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    ای ایرانی عزیز ، امیدوارم که همیشه خودت رو به ایران وفادار نگهداری ، من امیدوارم بودم که بعد از این همه گندی که از طرف آقای بالا اومد دیگه از این حرفهای سبز و ... کسی نزنه ، آیا بهتر نیست که یک کمی به دنبال رشد و اعتلای مملکتمون باشیم . رنگ سبز رنگ مقدسیه و استفاده کردنش برای این مسائل کار کاملاً اشتباهی بوده و هست . امیدوارم که هر کسی که در سال 88 با اون خفت و خواری می خواست همه چیز رو به زیر سوال ببره و تمام افراد پشت سرش خجالت بکشند و به سزای عملشون برسند ، و ما مردم هم باید بدونیم که از فتنه ها زیاد داره انجام می شه ، باور کنیم که کشورمون رو نباید به دست دیگرون بدیم و از قدرتهای استکباری نباید انتظار کمک و یاری و یا دلسوزی داشته باشیم . امیدوارم که این بازیگران هم یک مقداری از خودشون تعهد به مردم و ممکلتشون نشون بدهند . البته خانم بهاره رهنما بازیگری قدرتمندی هست ولی خیلی مغروره و صحبتهاش هم خیلی بودار و اذیت کننده ، امیدوارم که در مورد رفتار و گفتارش مقداری تامل کنه و در هر کاری به اندازه ای که درکش رو داره دخالت کنه و بدونه که نظرات اشتباهش بعضی از آدمهایی رو که فکر نکرده به دنبال تکرار هستند رو هم به اشتباه می اندازه و گناهش به گردن ایشون خواهد بود. به امید موفقیت ایران و ایرانی
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    خداروشکر که دیگه همه مشکلات جامعه حل شده ایشالا که این مشکل هم حل میشه... کجای کارید شماها مردم موندن تو نون شبشون تئاتر چی؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    چه تعریف سخیفی...!
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    داداش مشکلات همیناست، اونا هم به همینا مرتبطن
  • فیاضی ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    خداییش یه کم انصاف هـم خوب چیزیه. من این تیاترو رفتم دیدم انصافا هـمچین چیزی که میگید در مورد اینکه رفتن به خارج خوبه مثل جدایی نادر از سیمین اصلا توش نبود. یه دختری در عشق شکست خورده بود ول کرده بود رفته بود خارج که عشقشو فراموش کنه داستان اصلا ربطی به این چیزایی که میگید نداشت. فکر کنم نویسنده محترمتون درست متوجه داستان نشده. قشنگ نیست اینجوری به هـنرمندامون تهـمت بزنید. ایشون یه اشتباهـی کرده دلیل نمیشه بفرستیدشون قاطی دشمن. با تشکر فیاضی 
  • محمود ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    خودت یه تئاتر بساز ببینیم چی میسازی
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    همش تقصیر بچه مذهبی هاست مه چسبیدن به هیات و مسجد .اگه بجای اینکه دیپلم بگیرن برن هیات , می رفتن کارگردانی می خوندن الان نماینده کارگردان های مذهبی یکی مثل بوووق نبود که یه چرتی بسازه اسمشو بذاره مختار بعد برای اینکه بهش گیرندن "باغت آباد انگوری " به عربی چی میشه و 1000تا ایراد تاریخی رو چه طور توجیه می کنید بگه : این مختار خودمه!!!!!!!!!.از ماست که بر دوغ
  • پویا ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    مجید جان دلبندم تئاتر رو اکران نمی کنند، اجرا می کنن. شما پیش مقدمات مفاهیم هنر فاخر تئاتر رو نمی دونی دوست عزیز. لطفی کن و مطالعت رو گسترش بده شاید دیدگاهت تغییر کنه.
  • حمید ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    چرا میگی تعریف سخیف؟؟؟ نکنه چشت دنبال هنرنمایی زنای دیگست؟؟؟
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی واقعا زیاده خواه هستن این بچه مسلمان های مذهبی به قول شما. دست بر دار خواهشا.
  • حالا ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    شاه و اون مزدورهای خائن وطن فروش 88وچندادو چند که تعدادشون تو مملکت ما کم نیست چه غلطی تونستن بکنن که حالا چندتا هنرمند بی هنر بی بندوبار یه لا قبا بتونن؟خون آلوده خودتونو کثیف نکنین!خدا بهترین جا برای به بند کشیدنشون نشسته.
  • اصغر آقا ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    دگر دیسی با تمام نیرو به پیش میرود!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    شادی روح سید مرتضی آوینی صلوات
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    هرچی بسازیم آشغال نمیسازیم
  • abbas ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    عرصه فرهنگ عرصه عجیب و در عین حال ظریفی است ، مهم ساختن یک اثر نیست بلکه اثار آن است . اینکه هنرمند بداند چرا وبرای چه می سازد و اجرا می کند مهم است. پس یا نباید ساخت و یااگر می سازی بدانی چه می سازی چرا و برای چه؟ در غیر اینصورت نباید ساخت! البته بنده نیز از مشرق تعجب می کنم که چرا از آثار خانم رهنما تعجب می کند ، ایشان باورهای خود را به نمایش در آورده است . باید از دستگاه فرهنگی کشور تعجب کرد که درعین آگاهی از این نگرش ها اجازه می دهد ، اینگونه با مبانی فرهنگی کشور بازی شود. براستی اگر یک نفر تحت تأثیر این نمایشات به ابتذال کشیده شود ، آقای حسینی وزارت ارشاد نزد خدا پاسخی دارد؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    به کجا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جایکه ازش اومدیم یا جای که برای رسیدن بهش انقلاب کردیم؟؟؟
  • روشن ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    0 0
    اون 16نفری که منفی دادید خودتون دیدید تئاتر رو ؟؟؟ یا فقط با این تفکر نظر رو خوندند که از فیلتره هر چی مشزق و سایت ها بنویسند همون درسته ؟؟
  • نگار ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    این خانم که افسار انداخته گردن اون شوهر سکولارش و هر جا میخواد میبردش پس دردش چیه چه ظلمی به این زن قلمبه شده .وقتی ادای دخترای 24ساله رو درمیاره حالم بهم میخوره میره یه مشت فیلم مفت و ابکی بازی میکنه ادعای روشنفکری داره اگه جا هدیه تهرانی بود چی کار میکرد
  • خانم فاطمه ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    الان منظور از شوهر سکولارش در اینجا چیه؟
  • خانم فاطمه ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    جمله اول ت خیلی عالی بود ولی اینکه یکدفعه میای ویه سریالی رو مورد اعتراض قرار میدی خیلی درست نیست توی سریال چهار خونه من خودم خیلی تحقیق کردم وتنها مشکلش اون شعر 666 بود
  • خانم فاطمه ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    واقعا داشتم به همین فکر میکردم چرا به همه چیز یه جنبه خاصی میدن که مردم رو مثلا به تکاپو بیندازن؟
  • خانم فاطمه ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    زن درسته که باید برای شوهرش بهترین باشه ولی اینی که تو میگی خیلی با لحن ناپسندیه
  • خانم فاطمه ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    قرار نشد همه رو باهم قاطی کنی پیمان قاسم خانی همون نویسنده ایه که بهترین کارای طنز رو برای خوشحالی مردم خلق کرد حالا اگه دوتا فیلم آخرش خیلی مورد بحث قرار گرفته دلیل نمی شه کلا چشم رو همه چیز ببندیم
  • خانم فاطمه ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    اینقدر بدم میاد از اینایی که با این طرز تفکر زندگی میکنن همیطوری همه مشکلا پشت گوش میفته وقتی به خودمون میایم که میبینیم داریم تویه لجن دست و پا میزنیم
  • خانم فاطمه ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    اونطوری که من تاحالا فهمیدم این سایت زیادی همه چیز رو میپیچونه و به دیگران تهمت میزنه خدا از سر تقصیرات هممون بگذره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس