تداوم دستگیری شیعیان از سوی سرویس‌های امنیتی الهام علی‌اف

در تداوم تنش باکو با تهران، برخی رسانه‌ها از دستگیری‌های گسترده شیعیان در جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌ها از تداوم دستگیری شیعیان در جمهوری آذربایجان  به اتهام‌های واهی و در مواردی ارتباط با ایران خبر دادند.

به نوشته وبگاه «گلوبال وویس» «اهلیمان رستم اف»، واعظ و امام جماعت مسجد «حاجی جواد» در ۲۵ اکتبر در باکو، توسط سرویس‌های امنیتی دولتی بازداشت شد. رستم اف آخرین شخصیت شیعه است که در جریان دستگیری‌های گسترده آشکار شخصیت‌های برجسته شیعه در جمهوری آذربایجان هدف مقامات امنیتی قرار گرفته است. رستم‌اف پس از بازجویی آزاد شد.

«قاسم رستم‌اف»، پسر رستم اف در مصاحبه‌ای گفت که ماموران سرویس امنیتی ۱۵ کتاب مذهبی را که متعلق به پدرش بود، مصادره کرده‌اند. ما متوجه علت دستگیری او نشدیم.

تداوم دستگیری شیعیان از سوی سرویس‌های امنیتی الهام علی‌اف

کارشناسان بر این باورند که رستم‌اف آخرین قربانی تنش های فزاینده باکو با ایران است. در حالی که هر دو کشور اکثریت جمعیت شیعه دارند، اما مقامات سکولار جمهوری آذربایجان به شخصیت‌های مذهبی بدگمانند.

«زردشت علیزاده» تحلیلگر سیاسی و سیاستمدار سابق اپوزیسیون این کشور گفت: «چه در دوران شوروی و چه پس از استقلال، چنین دستگیری‌هایی صورت گرفته است. من فکر نمی‌کنم که چند واعظ روحانی در جمهوری آذربایجان کودتا کنند. البته این تصویر در حال ایجاد است و جامعه از قبل به آن عادت کرده است. اگر تهدیدی برای امنیت کشور وجود داشت، چرا مقامات اقدامات امنیتی را از قبل انجام ندادند؟ این تصویری است که مسئولان ایجاد می‌کنند.»

 بر اساس این گزارش، «سردار بابایف»، «جلال شفیع‌اف»، «قادر ممدوف» و «تمکین جعفروف» همه اعضای اتحادیه روحانیون، سازمانی که نماینده علمای شیعه و شخصیت‌های مذهبی در  جمهوری آذربایجان هستند، در ۱۹ اکتبر از سوی مقامام‌های امنیتی بازداشت شدند.

بستگان آن‌ها گفتند که پلیس در جریان دستگیری تلفن‌ها و لپ تاپ‌های ‌ آن‌ها را ضبط کرده است. شفیع‌اف، ممدوف و جعفروف بدون هیچ اتهامی در ۲۶ اکتبر آزاد شدند، در حالی که سردار بابایف در بازداشت باقی ماند و به خیانت متهم شد و در صورت مجرم شناخته شدن به حبس ابد محکوم می‌شود. بابایف در سال ۲۰۱۷ به اتهام نقض قوانین برگزاری مراسم مذهبی به سه سال زندان محکوم شد. این در حالی است که مقامات جمهوری آذربایجان هیچ توضیحی در مورد دستگیری و اتهامات بابایف ندادند.

در همان روز «ایلگار ابراهیم اوغلو» یکی دیگر از روحانیون برجسته شیعه، بازداشت شد. ابراهیم اوغلو که به عنوان رئیس مرکز دفاع از آزادی دین فعالیت می کند، چند ساعت پس از بازجویی آزاد شد.

یک فعال جامعه مدنی مقیم باکو در یک پست فیسبوکی گفت: این تلاش خطرناک برای ربط دادن رهبران جامعه شیعه به دستگاه امنیتی ایران بود.»

این وبگاه در خاتمه نوشت، با این منطق، می‌توان رهبران جامعه سنی را با نیروهای امنیتی ویژه عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و قطر و گروه‌های مسیحی را به کشورهای غربی مرتبط کرد. این گرایش چشم اندازهای ناخوشایندی برای آینده این کشور ایجاد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    3 7
    علیف به‌ سرنوشت‌ شاه پهلوی وصدام دیکتاتور دچارمیشود
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    2 7
    برده اسراییلی گم برو تلاویو
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    2 8
    درست مثل پهلوی دوم ، علیف نابوده. شک نکنید.
  • TR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    7 1
    ارمنی ها هزاران شیعه رو با حمایت شما کشتن شما دیگه دم از شیعه گری نزنید
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 1
    ارامنه ی مسیحی با کمک شما شیعیان را قتل عام کردند و مساجدشان را تبدیل به طویله کردند پس حق ادعای شیعه گری ندارید هنوز نقش ایران در اشغال شوشا را فراموش نکردیم رژیم تروریستی ایران در زمان اشغال خونین کلبجر مستقیما مواضع اذربایجان رابا سوخوهایشان بمباران کردند در اینترنت مطالعه کنید تا بفهمید ارامنه صلیبی با کمک ایران چه جنایاتی کردند چنین کشوری حق ادعای شیعه گری و دفاع از مظلومین را ندارد
    • US ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 1
      همین کم مونده اران، که دوست شماره یک رژیم صهیونیستی و سلفی ها هست بیاد برای ما دم از اسلام بزنه. در جنگ اول قره باغ برای اران خون دادیم، مزدمون رو با اخراج شدن گرفتیم. بادکوبه بیشترین تلاش رو برای حذف اسلام در اون ناحیه کرده، پس لطفا دهنتون رو ببندید و دم از مسلمانی نزنید. بادکوبه به گروه های تجزیه طلب پانترک اجازه فعالیت داده، ازشون حمایت کرده، آثار باستانی ایرانی رو تلاش کرده نابود کنه، مفاخر ایرانی رو بالا بکشه، تاریخ ایران رو تحریف کنه و یا بالا بکشه، و ........ پس آخرین جایی که باید دم از دوستی بزنه بادکوبه هست. تنها کاری که کرده نمک خورده و نمکدون شکسته. اگر ایران می خواست به ارمنستان کمک کنه، بادکوبه سال ها پیش سوزونده شده بود، ولی این از شرافت و نجابت ایرانه، که خواسته ارمنستان رو رد کرد و کمکش نکرد (باتوجه به دشمنی که بادکوبه تو این 30 سال ایجاد کرده، علنی کرده، و بی حد و اندازه علیه ایران گسترش داده، عقل سلیم حکم می کرد که ایران از ارمنستان حمایت کنه، ولی ایران این کار رو نکرد.). در تمام این سالها، ترکیه چندین برابر ایران با ارمنستان تجارت داشته، به عبارت دیگر هر فشنگی که توسط ارمنستان به بادکوبه شلیک شده، بخشیش به صورت غیر مستقیم از ترکیه تامین شده، پس دهنتون رو ببندید و داستان خیالی نسازید. ایران هر دستی که ناشی از برادری به سمتش دراز شده رو صمیمانه گرفته و ازون دست و بدن محافظت کرده (سوریه، یمن، عراق ....) ولی بادکوبه و برادری؟؟؟؟!!!!! و در آخر هم مسیحی بودن ارمنی ها به معنی این نیست که خونشون حلاله، البته از رفیق گرمابه و گلستان ترکیه، که چند میلیون یونانی، ارمنی، و آشوری رو سلاخی کرده انتظار بیشتری نیست...
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    مزدوران ایران باز هم دستگیر خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس