کد خبر 1293848
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
دولت چقدر اوراق در بورس فروخت‌؟

طبق بودجه سال ۱۴۰۰ دولت بیش از ۹۵ درصد اوراق مالی اسلامی خود را در نیمه نخست سال جاری فروخته است و احتمال دارد تا پایان سال مجوز انتشار اوراق جدید از سران قوا گرفته شود.

به گزارش مشرق، طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت مجاز است ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی درآمد کسب کند.

بیشتر بخوانید

چند راهکار اساسی برای احیای بورس

جزئیات انتشار این اوراق و کارکرد آن در جدول ذیل مشخص شده است که عمده آن فروش اسناد خزانه و اوراق مالی است.

جدول منابع ناشی از فروش و واگذاری اوراق مالی- ارقام میلیارد تومان
عنوان درآمد
 جمع کل- منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی ۱۳۲۵۰۰
منابع حاصل از فروش اسناد خزانه اسلامی ۵۰۰۰۰
انتشار اوراق اسلامی جهت باز پرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده  ۱۰۰۰۰
انتشار اوراق مالی اسلامی ۶۵۵۰۰
انتشار اوراق مالی اسلامی برای تجهیز فضای آموزشی وزارت آموزش و پرورش ۲۰۰۰
انتشار اوراق مالی اسلامی برای خرید نردبان هیدرولیکی و ماشین آتشنشانی ۱۰۰۰
انتشار، فروش و واگذاری اسناد خزانه اسلامی جهت بهسازی روستاها ۲۰۰۰
انتشار اوراق مالی اسلامی برای تقویت بنیه دفاعی ۲۰۰۰

عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ در نیمه نخست نشان می‌دهد دولت ۹۵ درصد اوراق مالی که در بودجه مصوب شده را فروخته است.

در همین باره یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه به فارس می‌گوید: در قانون مجوز فروش ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق وجود دارد که در ۶ ماهه امسال حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان آن به فروش رسید و حدود ۵ هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: احتمال دارد با توجه به هزینه‌های بودجه و عدم تکافوی درآمدها، پیشنهادی به سران قوا برای انتشار اوراق جدید ارائه شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده اسناد خزانه برای طلب پیمانکاران واگذار شد، تاکید کرد: پیشنهادات مختلفی در مورد رقم انتشار اوراق مطرح است و از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مطرح است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از انتقادات این روزهای کارشناسان بورس متوجه فروش اوراق مالی دولت است که نقدینگی بازار بورس را به خود اختصاص داده و چراغ قرمز بورس را روشن کرد، با این وجود مسئولان دولتی و بورس معتقدند که از مهرماه تاکنون اوراقی از سوی دولت منتشر نشده است.

مجید عشقی در واکنش به این مباحث گفته بود: انتشار اوراق برای تامین مالی دولت سال گذشته هم وجود داشت و بالغ بر ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد. امسال نیز از اوایل سال این روند شروع شد و ادامه پیدا کرده است. بخشی از این اوراق برای بازپرداخت اوراق قبلی است و پولی از بازار خارج نمی‌شود. در واقع صندوق پول اوراق سررسید شده را پس می‌گیرد و اوراق جدید دریافت می‌کند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: توجه کنید اوراق را براساس کشش بازار منتشر می‌کنیم. اشتباهات و شایعاتی که در اطلاع رسانی رخ داد که اوراق معامله شده میان سیستم بانکی را اوراق منتشر شده دولت تلقی کردند که مقداری همه را نگران کرد. در چند روز گذشته در تالار فرابورس ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق بین بانکی معامله شده و ربطی به دولت ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس