90 روز با دولت سیزدهم| برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا

برقراری سفر اربعین پس از یک سال وقفه با وجود محدودیت و مشکلاتی که داشت و حتی لغو ویزای عراق و ازسرگیری سفر عتبات را می‌توان از اتفاقات خوب حوزه حج و زیارت در ۹۰ روز فعالیت دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش مشرق، با تغییر دولت و روی کار آمدن حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان، بار دیگر سازمان‌ها و نهادهایی که پیش از این در حالت خمودگی و رخوت بودند، فعال و پویا شدند تا خودی نشان داده و بتوانند تغییراتی در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند.

اکنون که حدود ۹۰ روز از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، یکی از حوزه‌هایی که علی رغم شیوع کرونا تحولاتی قابل توجه و البته امیدوارکننده را رقم زده، سازمان حج و زیارت است. با وجود اینکه تغیر مدیریت در سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد ایجاد نشده است، اما مسؤولان و به ویژه رئیس این سازمان سعی دارند با مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری هماهنگ‌تر از گذشته عمل کرده و فعالیت‌هایی را به منظور جلب رضایت زائران اجرایی کنند.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا
الکاظمی و رئیسی در سفر نخست وزیر عراق به ایران

سفر نخست وزیر عراق به ایران و تلاش برای اعزام زائران به زیارت اربعین

بر همین اساس، در حالی که تصور می‌شد با توجه به ادامه روند شیوع کرونا در جهان و به ویژه منطقه، سفرهای زیارتی فعلا برقرار نشود، اما در سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق به کشورمان در همان اوایل فعالیت دولت سیزدهم، لغو ویزای عراق و حتی تشرف ایرانیان به عراق در ایام اربعین به صورت جدی پیگیری شد؛  تا جایی که امسال برخلاف سال گذشته زائران ایرانی به زیارت اربعین مشرف شدند. این امر در حالی است که سال گذشته علی رغم موافقت دیرهنگام دولت عراق و محدودیت سهمیه، هیچ زائر یا موکبی برای زیارت اربعین به عراق اعزام نشد.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا

پس از آغاز اعزام زائران اربعین که بر اساس درخواست طرف عراقی باید صرفا به صورت هوایی انجام می‌شد، بسیاری از دلدادگان حسینی پشت مرزهای زمینی تجمع کردند و خواستار بازگشایی مرز و افزایش سهمیه ایران بودند که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در همان ایام با سفر به ایلام با بیان اینکه تلاش داشتیم تعداد زیادی از مردم کشورمان بتوانند به کربلا اعزام شوند، مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت: دولت عراق فقط با حضور ۶۰ هزار نفر موافقت کرد و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود ندارد.

البته اوایل دولت عراق اعلام کرده بود که سهمیه ایران در اربعین ۳۰ هزار نفر است که پس از مدتی این سهمیه دو برابر و به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.                                

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا
رئیسی در سفر به ایلام ـ یادمان ملی شهدای قلاویزان مهران

البته درست است که به دلیل محدودیت سهمیه و حتی برخی نابسامانی‌ها مشکلاتی در زمینه اعزام زائران اربعین هم وجود داشت، اما به گفته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، همین ازسرگیری اعزام زوار پس از یک سال وقفه در ایام اربعین، نقش مهمی در برقراری سفرهای زیارتی خواهد داشت.

بر همین اساس، پس از اربعین حسینی مذاکرات برای برقراری سفر زیارتی به عتبات سرعت گرفت و در نهایت مرحله دریافت ویزا بین ایران و عراق برای سفرهای هوایی برداشته شد. با حذف ویزای عراق، سازمان حج و زیارت هم ثبت‌نام زیارت عتبات را آغاز کرد و علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت از اعمال تغییرات در اعزام زائران خبر داد و گفت که در این دوره دیگر همچون گذشته اعزام‌ها صرفا یک هفته‌ای نیست و افراد با هر توان مالی یا سلیقه می‌توانند کیفیت و نوع خدمات یا حتی تعداد روزهای حضور در عراق را انتخاب کنند.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا

ادامه مذاکرات برای برقراری سفر زمینی به عتبات

شاید اینکه لغو ویزا صرفا برای سفرهای هوایی است، برای بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین با توجه به هزینه‌های بالای بلیت پرواز به عراق چندان خوشحال‌کننده نباشد. به همین دلیل هم رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به اهمیت برقراری سفر زمینی به عتبات، از پیگیری برای باز شدن مرزها روی زائران خبر داده و تلاش برای باز شدن مسیر زمینی کربلا هم از دیگر برنامه‌های آینده سازمان حج و زیارت در حوزه عتبات به شمار می‌رود.

ممکن است با شرایط موجود و محدودیت‌های عراق، مرزهای زمینی تا چند ماه آینده بازگشایی نشود، اما همین تلاش و فعالیت برای پیگیری درخواست متقاضیان سفر عتبات می‌تواند امید را در دل‌های عاشقان حسینی زنده کند تا به زودی با هزینه‌های کمتری به سرزمین عشق قدم بگذارند. البته مسؤولان سازمان حج و زیارت مدعی هستند که در اعزام‌های جدید سعی شده تا از هر امکاناتی برای رفاه زوار بهره گرفته شود؛ تاجایی که نه تنها هتل‌های سه تا پنج ستاره، بلکه حسینیه‌های استاندارد هم برای اسکان زوار پیش‌بینی شده است که این امر تاکنون در بین کاروان‌های حج و زیارت اتفاق نیفتاده بود.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا

فعال شدن دفاتر زیارتی بعد از حدود دو سال تعطیلی

استفاده از وسایل حمل و نقل از اتوبوس تا ماشین سواری یا حتی انتخاب وعده‌های غذایی از دیگر ابتکارات سازمان حج و زیارت در دوره جدید اعزام زائران به عتبات است که می‌توان این تحولات را نشانگر پویایی در سازمان حج و زیارت در ماه‌های اخیر دانست که شاید رئیس جدیدی برای این سازمان مهم منصوب نشده باشد، اما همین که مسؤولان به تکاپو افتاده و برنامه‌ریزی می‌کنند، نشان‌دهنده خروج از انجمادی است که در سال‌های گذشته در سازمان حج و زیارت شاهد بودیم.

علاوه بر این، با توجه به اینکه سفرهای زیارتی به عتبات مجدد برقرار شده است، دفاتر زیارتی که در حدود دو سال گذشته به دلیل توقف سفر به عتبات با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کردند و حتی مجبور به تعطیلی شدند، با اجرایی شدن لغو ویزای عراق و برقراری سفر به عتبات، دوباره جان گرفتند و قرار است فعالیت خود را از سربگیرند.

یکی از مدیران دفاتر زیارتی با بیان اینکه ما از اسفند ۹۸ به صورت رسمی تعطیل و به شدت با مشکل مالی مواجه شدیم، می‌گوید: با توجه به اینکه در روزهای آینده سفر به عتبات آغاز می‌شود، ما هم در حال برنامه‌ریزی هستیم و با تصمیم سازمان حج و زیارت و دادن اختیار به ما برای ثبت‌نام و اعزام زائر، به طور حتم فعال‌تر از گذشته خواهیم شد. البته امیدوارم دولت از سفرهای زیارتی حمایت کرده تا بسیاری از مشتاقان زیارت هم بتوانند به این سفر معنوی مشرف شده و این سفرها مثل گذشته رونق بگیرد.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا

بهبود روابط سیاسی با عربستان پس از ۶ سال

با توجه به تغییراتی که در حوزه عتبات در سازمان حج و زیارت شاهد بودیم، امید است در آستانه دعوت رسمی عربستان برای حج ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این زمینه نیز صورت گیرد. البته در زمینه سفر حج تمتع یا عمره مفرده نیز به نظر می‌رسد دولت جدید تصمیم‌های مناسبی داشته باشد؛ تا جایی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از توافق ایران و عربستان سعودی در برخی موارد خبر داده و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزیر خارجه نیز روز یکشنبه در خصوص زمان بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور گفته است که هنوز تا بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض یک مقدار فاصله داریم، اما اینکه ما بتوانیم این فرآیند را آغاز کنیم، باید بگویم آغاز آن به زودی می‌تواند انجام شود.

برقراری سفر اربعین و عتبات و تلاش برای پایان انتظار زائران خانه خدا
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم

بر همین اساس، در حوزه برقراری سفر عمره مفرده یا حج تمتع نیز باید منتظر اخباری خوش باشیم و شاید در دولت جدید با برقراری روابط سیاسی دو کشور پس از ۶ سال، انتظار حدود ۶ میلیون عمره‌گزار به سر آید و در زمینه حج تمتع نیز توافق‌های خوبی ایجاد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    7 0
    سلام بر ابراهیم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 1
    خوش‌خبر‌باشید‌ان‌شاالله‌حج‌امسال‌بدون‌ال‌یهود‌صورت‌بگیره‌‌ان‌شاالله
  • مادر وطن IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    خدا خیرتان دهد سفر به خانه خدا ومدینه منوره با قیمت پایین باز شود سفر عمره را با ۵۰۰ هزار تومان رفتم الهی خییر ببینید طوری باشه مجدد بتونم با خانواده ام زیارت برم کربلا مدینه ممنون به فکر عاشقان ابا عبدلله الحسین ع هستیید
    • ایران سرافراز IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      فکری به حال فقر مردم بیچاره وبازنشستگان بویژه فرهنگیان باز نشسته کنید .مهم نیست عمره بریم یا نه.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      با اون وضعیت که برای ایران درست کردن غلط بیجا ایران هست بخواد بره هر مسلمانی واقعا مسلمان باشه مکه در خونش هست کمک به بدبخت هایی که نون شب ندارن خدا اینطوری راضی عست غذا دادن به حیوانات بی پناه این‌ مکه هست۴۹۸۹
  • جمشیدی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام آمین یا رب العالمین خدایا کمک مان کن که نقره داغمون نکنن!!!
  • فاطمه IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    شماروبه امام حسین(ع)قسم به فکراربعین باشین،شماروبه امام حسین(ع)قسم میدم.
  • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    چه فایده فقط مرفهین می‌تواند هوایی به کربلا بروند ما باید زمینی بریم زیارت انشاالله مهقق بشه
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام‌خدا‌خیرتون‌بده‌هر‌چه‌زود‌تر‌مرز‌های زمینی‌رو‌باز‌کنید‌تا‌مردم‌کم‌درامد‌هم‌بتونن برن‌زیارت‌ممنون‌اجرتون‌با‌امام‌حسین(ع)
  • مجتبی IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    با سلام خدمت شما و بالا مقام های و دولت آقای رعیسی من یکی از فرزند های شهدای منا هستم که هنوز هیچ خبری از پدرم نداشتم ندارم که بعد از حادثه منا چشم های برادر بزرگترم را از دست دادیم تا حدودی و هیچ کاری برای حق حقوق شهدای منا تا حالا انجام نگرفته است خواهشن به فکر بچه های سقیرش باشین الان پشت بانه شأن پدرشان بوده و بعد آن برادر بزرگشان بعد پدرشان نیست برادر بزرگشان هم چشم هایش دید کافی ندارد که پشت بانه این خانواده باشد لطفاً پیگیری لازم را بکنید از طرف خانواده شهید منا
  • مجتبی IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    خوبه ولی به فکر خانواده شهدای منا باشین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس