به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران روایت جابری انصاری از واکنش سردار سلیمانی به استعفای دکتر ظریف پس از سفر بشار اسد به تهران را منتشر کرد.

جماران - حسین جابری انصاری، معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در نشستی درباره سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کلاب هاوس، واکنش حاج قاسم سلیمانی به استعفای ظریف در پی بی اطلاعی از سفر بشار اسد به تهران را روایت کرد. معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در نشستی درباره سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کلاب هاوس، با اشاره به استعفای ظریف در پی بی اطلاعی از سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران، گفت: شهید سلیمانی به رغم اینکه نماد «میدان» بود، اما نماد «ایران» هم بود و به اقتضائات و نیازهای یک سیاستگذاری راهبردی و درست و جامعِ میان اجزای مختلف کشور اعم از سیاست و دیپلماسی و میدان توجه داشت و با شخصیت متواضع، انعطاف پذیر، و کاریزماتیک خود، و سلامت نفس و اخلاصی که داشت کمک کرد تا موضوعی که ناخواسته ایجاد شده بود، به سرعت رفع شود.

حسین جابری انصاری روز گذشته در نشستی در کلاب هاوس با اشاره به سفر بشار اسد به تهران و استعفای ظریف به دلیل بی اطلاعی از این سفر، گفت: آن دو سه روزی که وزیر خارجه به محل کار خود نیامدند، با جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران همزمان بود. آن شب، حدود ساعت ۹، داشتم از محل کارم در میدان امام خمینی (س) به وزارت ارشاد می رفتم که یک فیلم سینمایی جشنواره را ببینم. حاج قاسم تماس گرفت و با ابراز ناراحتی از اتفاقی که افتاده بود، گفت جریان چیست؟ چرا این جوری شد؟ باید سریع جمعش کنیم.

جابری انصاری افزود: من آنجا به روال همیشگی شفافیت و صراحتی که دارم نگاه خودم را مطرح کردم که به تهران آمدن رئیس جمهور سوریه به لحاظ نمادین و نشانه های سیاسی و راهبردی خیلی معنا دارد. شرایط سوریه عادی نیست و رئیس‌جمهور این کشور سفر خارجی نمی رود. تنها یکی دو بار به مسکو رفته است که رابطه دو کشور و نقش روسیه در بحران سوریه مشخص است. در چنین وضعیتی اینکه به تهران آمده، نمادی از نفوذ، تأثیرگذاری و قدرت ایران در سوریه و منطقه است.

جابری انصاری ادامه داد: گفتم این یک موفقیت نمادین بزرگ برای ایران بود؛ اما با توجه نکردن به برخی جوانب موضوع، به یک نقطه ضعف تبدیل شد. یعنی یک مسأله اختلافی شد که حال باید آن را جمع و جور کرد. ایشان هیچ بحثی با من نکرد که این جور نیست. بر عکس، چند دقیقه توضیح دادند که نیت و قصدی در کار نبوده که این گونه شود و دفتر رئیس جمهور و رئیس جمهور از سفر مطلع بوده اند و فرض من این بوده که به وزیر خارجه هم اطلاع می دهند. به هر حال بعد از این توضیحات اقناعی، همه حرف شهید سلیمانی این بود که الآن باید کمک کنیم هرچه زودتر این مسأله حل شود و به این شکل نماند.

وی تأکید کرد: حاج قاسمی که به عنوان نماد میدان معرفی می شود و به حق و درست هم نماد میدان است و شخصیت اسطوره ای و برجسته این قطعه از تاریخ ایران است که ماندگار خواهد بود، با همه افکار، اولویت ها و برنامه های خود، پا در یک کفش کرد تا هرچه زودتر کدورتی که در اثر این موضوع ایجاد شده بود، رفع شود. شهید سلیمانی به خانه ظریف رفت و با محبت و ویژگی های ارتباطی که داشت، به این ماجرا خاتمه داد.

معاون سابق وزیر امور خارجه در پایان گفت: این هم نشانه دیگری از این واقعیت است که شهید سپهبد قاسم سلیمانی به رغم اینکه نماد میدان بود، اما نماد ایران هم بود و به اقتضائات و نیازهای یک سیاستگذاری راهبردی و درست و جامعِ میان اجزای مختلف کشور اعم از سیاست و دیپلماسی و میدان توجه داشت و با شخصیت متواضع، انعطاف پذیر، و کاریزماتیک خود، و سلامت نفس و اخلاصی که داشت کمک کرد تا موضوعی که ناخواسته ایجاد شده بود، به سرعت رفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    23 6
    ظریف یک نامرد است. حیف از حاج قاسم که حتی به او نگاه بکند.
    • تبریزی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 7
      سلام فرق امثال من با سردار دلها در همینه، سردار دنبال انجام تکلیف حتی به قیمت آبرو و زندگی شون هستند و از خودشون مایه میگذارند اما بیشتر ما دنبال هوای نفس خود به نام تکلیف هستیم، برای همین ول معطل هستیم
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    15 3
    این قضیه ناخواسته نبود از کسی‌که در مذاکرات بر روی ویلچر می‌نشیند که نشان از تحریم های فلج کننده باشد
  • آدریان دریا IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    14 3
    حاجی جان فدای اخلاصت. میگن کلاغ که قهر کنه ۱۰۰ تا گردو به نفع صاحب باغه.ظریف؟دیپلماسی؟
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    16 3
    حیف حاج قاسم که باید به این کوتوله های سیاسی ونفوذی ،غرب ذلیل ،هم توضیح کار می داده !؟
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    17 3
    ظریف = نماد ذلت .
    • تبریزی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      البته غربگدایی، خود کم بینی مقابل دشمن و خود بزرگ و قهرمان بینی در ایران، خلاصه پرروی نجومی....
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 9
    حقا که حاج قاسم بزرگ بود و بزرگوار، مطمئنم اگر ظریف رو قبول نداشت این کار رو نمی‌کرد.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      15 2
      ظریف=قهقهه های بی موقع وبی معنی دائم با دشمن وفریادهای زشت بر سر نماینده های مردم ایران ودگراندیشان کشورش.مردی که با برجامش،کشور رو به خاک ذلت نشاند.پرادعا وتو خالی.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 1
    بله ، ی ظریف هم تو اون فایل صوتی لو رفته خیلی خوب !!!! جواب این محبت های سردار سلیمانی رو با دروغ هایی که در مورد حاج قاسم می گفت اعم از اینکه سردار سلیمانی دیپلماسی را فدای میدان کرد و .... داد !!! جواب اون محبت ها و خوبی ها این بود !؟ که حتی واکنش دختر سردار سلیمانی رو برانگیخت و با گذاشتن عکس دست قطع شده حاج قاسم هزینه هایی که میدان برای دیپلماسی و کشور داد رو یاد آوری کرد / سردار شهید سلیمانی بزرگی کرد در حالی که اون کسی که بابت اون استعفای بچه کانه ای که کام‌شیرین شده مقاومت از دیدار ی بشار اسد با رهبری رو تلخ کرد، میبایست عذرخواهی میکرد ی ظریف بود نه سردار شهید سلیمانی / ی ظریف مدعی بود که بخاطر شأن وزارت خارجه استعفا کرده !! وزیر خارجه ای که میره با مقام درجه ۳ امریکایی مینشیند مذاکره میکند نگران شأن وزارت خارجه بوده !؟ کسی که معاونش میره با جاسوس اسرائیلی در فرودگاه در جلسه مبادله با ۳ تاحر ایرانی خوش و بش میکند شأن وزارت خارجه براش مهمه !؟ کسی بقول خودش با یک حضور نداشتن در دیدار مذکور ، دیگه دنیا بعنوان وزیر امورخاجه ایران قبولش نداشته باشند و شأن وزارت خونه اش به یک دیدار بند باشه ؛) شأن وزارت خارجه میداند چیست !؟ / بزرگی شهید حاج قاسم رو بگذارید کنار اون دروغ هایی که ی ظریف در فایل صوتی معروف لو رفته علیه حاج قاسم و راهش گفته بود بگذارید ببینید کدام یک شأن وزارت و وزیر خارجه ایران رو می فهمیدند و حفظ کردند حاج قاسم یا ی ظریف !؟؟ / پیروزی های میدانی و ابهت حاج قاسم در برابر دشمنان و رجزخوانی های برخواسته از اقتدار و‌گریه های حاج قاسم برا شهدا و بچه های شهدای مدافع حرم رو بگذارید کنار شکست برجام و خنده ها ی ی ظریف با غربی ها و دیپلماسی زانو زده و ذلت بار در برابر امیر امارات و سران اروپا ، اونوقت میفهمید که چه کسی برای عزت و قدرت و استقلال ایران از جون مایه گذاشته !؟/ ی جابر انصاری هر موقع خواست در مورد اون استعفا و.. حرف بزنه اینهایی که عرض شد رو براش یادآوری کنید تا بداند سکوت بزرگوارانه برخی از مقامات و دلسوزان نظام معناش این نیست که این چیزها و حقایق رخ داده رو فراموش کرده باشند
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    17 1
    حاج قاسم ماه بود
  • آرش IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    11 2
    وظریف هم نماد خیانت به ایران
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    11 4
    ظریف یک وزیر احمق بود
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      8 2
      احمقی همیشه به نفع دشمن کارکن=قطعنامه 598 وننگ نامه سعدآباد وعبرت نامه برجام.
  • totonchyan IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 2
    اینکه شهید بزرگوار سردارسلیمانی برخورد نجیبانه ای با مساله داشتند از بزرگ منشی این مرد بزرگ بوده است اما این مساله نباید نامردی وزیر نادانی مثل ظریف را تحت الشعاع قرار دهد که چرا مثلا به ایشان اطلاع نداده اند خوب شما بگو چرا اطلاع نداده اند من به شما می گویم چون به هیچ عنوان قابل اعتماد نبودید والسلام
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 3
    ای کاش همان موقع ها برکنار می شد تا این افتضاء به با نیاید
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 2
    ظریف نماد یک بچه لوس و ناز پرورده ای ایست که در آن زمان هم مطابق خصلت ذاتی و تربیتی خودش عمل کرده. انتظار تحمل تلخکامی برای مصالح کشور ، انتظاری است که باید از افرادی مثل حاج قاسم داشت نه این ....!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 2
    زمخت ۸ سال در زمین دشمن بازی کرد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 3
    ظریف چه کردی؟
  • محمدرضا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    8 1
    ولیکن مدتی با گل نشستم ... شهید سلیمانی از بس مجذوب امام حسین بود شهادتش هم مثل شهادت امام حسین خیلی ها رو بیدار کرد و انشاالله باعث قیامهای مختارگونه بر ضد یزیدیان زمان میشه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    11 2
    ظریف نماد غربگرایی بود وحاج قاسم نماد اسلام گرایی ومیهن دوستی به تمام معنا روحش شاد
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      خدایش بیامرزد وشفیع ما باشه ان شاالله
  • مهدی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 2
    همیشه صلاح و مصلحت نظام به خوشایند دلسوزان نیست و اینجا هم از اون موارد میتونه باشه و الا که ظریف خیلی کوچکتر از اونه که حاج قاسم بخواهد براش پادرمیونی کنه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 1
    ظریف خبر داشت اینکارو از قصد انجام دادن برای تضعیف جبهه مقاومت
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    حیف از طلا که خرج مطلا شود
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    آب بر سر وزیر خارجه ای که منفعت و جایگاه شخصیش را اینطور اولیوت میده با بهانه های بچگانه و اینچنین سردار را ناراحت میکنه. عاقبت به خیر نمیشی ظریف ... شده فقط به خاطر این افتضاحتت که همه چیز را در اون مقطع بر باد داد.
  • KIAN71 IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    مثل حاج‌قاسم مادر دیگر نزاد. اینو بعد از آنکه از ما گرفتند فهمیدم که هیچ جایگزینی مثل خود سردار وجود ندارد. نگاهی به اتفاقات بعد از حاج قاسم بیندازید تا متوجه شوید.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      واقعا مثل حاج قاسم دیگه نیست
  • ناشناس IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 1
    هم درود بر جناب ظریف و هم رحمت خدا بر جناب سلیمانی . هر دو در حوزه خود تمام تلاششان را کردند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس