خیز موج چهارم کرونا در اروپا؛ افزایش چشمگیر مبتلایان و مرگ‌های کرونایی در قاره سبز

یک نشریه آلمانی در گزارشی از خیز موج چهارم کرونا در قاره سبز و به‌ویژه شرق این منطقه با استناد به آمارهای کرونایی ثبت شده اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه اتریشی "کوریر"، در مطلبی نوشت: موج چهارم کرونا به ویژه در شرق اروپا خود را نشان می دهد. اروپا در حال حاضر تنها منطقه در جهان است که افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا و مرگ ها بر اثر این بیماری بخصوص در شرق آن ثبت می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در هیچ کجای اروپا وضعیت کرونا بدتر از سه کشور حوزه بالتیک نیست. در استونی نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته ۸۸۹.۵ در لتونی ۸۹۵ و در لیتوانی ۷۳۱.۹ است.

حدود ۱۰ روز پیش دولت لتونی طرح موسوم به ترمز اضطراری برای مهار کرونا را اعمال کرد. محدودیت های گسترده که سخت ترین آن از شیوع بحران در این کشور است بر همه مناطق اعمال شده است. تقریبا تمام بازارها و مراکز خرید در این کشور تعطیل شده و منع رفت و آمد شبانه اعمال شده است. بیمارستان ها در این کشور به مرزهای ظرفیت پذیرش خود نزدیک می شوند و به سختی می توانند موج مراجعه بیماران کرونایی را تحمل کنند. از این رو لتونی برای دریافت کمک های بین المللی تلاش می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: به طور کلی موج چهارم کرونا به اروپا رسیده است و به ویژه شرق این قاره را درنوردیده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی افزایش موارد مبتلایان جدید در این منطقه نسبت به هفته گذشته ۱۸ درصد بوده و موارد فوتی ها هم ۱۴ درصد افزایش داشته است. این آمارها بیش از ۱.۶ میلیون ابتلای جدید و بیش از ۲۱ هزار فوتی را شامل می شود. این آمارها بر اساس ارزیابی سازمان بهداشت جهانی مربوط به ۵۳ کشور در منطقه اروپا از جمله کشورهای عضو شوروی سابق در آسیای مرکزی است.

یکی از دلایل برای این وخامت سریع کرونا در اروپا نرخ واکسیناسیون پایین در کشورهای اروپای شرقی است.

در اتحادیه اروپا در حال حاضر کشورهای اسلوونی، کرواسی، بلغارستان، رومانی و اسلواکی از جمله نقاط داغ کرونایی هستند.

اسلوونی با افزایش نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته حدود ۷۵۱.۲ مبارزه می کند و در کرواسی هم نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۵۲۹.۹ رسیده است.

در اسلواکی هم نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۴۸۵.۸ رسیده و در بلغارستان هم در موج چهارم کرونا نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۴۷۵.۸ و در رومانی هم به ۴۶۸.۸ رسیده است.

در آلمان هم البته روند مبتلایان جدید با سرعت کم تر رو به رشد است و البته حدود دو هفته است که افزایش چشمگیری داشته است. انستیتو رابرت کخ آلمان امروز یکشنبه نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته را ۱۴۹.۴ اعلام کرده و این در حالی است که حدود یک هفته پیش این عدد حدود ۱۰۶.۳ بود.

در دانمارک هم که گفته می شود تا به حال به خوبی از بحران کرونا عبور کرده هم آمار مبتلایان جدید روند افزایشی دارد. در این کشور نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته ۲۰۲ ثبت شده است.

اتریش هم با ثبت نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته ۳۴۳ مورد در شرایط متوسط در بین کشورهای اروپایی قرار دارد. شرایط مشابهی در ایرلند هم گزارش شده و نرخ مبتلایان جدید به ازای ۱۰۰ هزار نفر در این کشور به ۳۰۹ رسیده است.

در انگلیس هم موج چهارم کرونا به سرعت جولان می دهد و روز شنبه موارد ابتلای روزانه در این کشور به ۴۱ هزار نفر رسید و ۱۶۶ مورد مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت هم در این کشور ثبت شد. نرخ مبتلایان روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفردر این کشور هم به ۴۲۶.۷ افزایش پیدا کرده است.

شرایط کرونایی در بلژیک هم بسیار تیره و تار شده است. چند روزی است که موارد ابتلای جدید به کرونا در این کشور وضعیت انفجاری به خود گرفته و این شرایط در همه گروه های سنی و همه مناطق این کشور دیده می شود. دوشنبه گذشته همه رکوردهای کرونایی در سال ۲۰۲۱ در این کشور شکسته شد و نهادهای بهداشتی انتظار دارند که در روزهای آتی این کشور با افزایش چشمگیر موارد بستری در بیمارستان ها و بخش های مراقبت های ویژه مواجه شود.

شرایط در روسیه هم بسیار بد است و روز شنبه ۴۰۹۹۳ مورد ابتلای جدید روزانه در این کشور ثبت شد که رکورد بی سابقه ای از آغاز شیوع کرونا بوده است. همچنین حدود ۱۱۵۸ بیمار هم در این مدت در اثر ابتلا به کرونا جان خود را در این کشور از دست دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس