استقبال وزارت خارجه لبنان از موضع‌گیری متفاوت عمان

وزارت خارجه لبنان از موضع‌گیری متفاوت عمان در قبال تشدید تنش ریاض علیه بیروت استقبال کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه لبنان از موضع‌گیری متفاوت عمان در قبال تنش جدید ایجاد شده در روابط ریاض و بیروت استقبال و تاکید کرد که لبنان مشتاق برقراری بهترین روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و برادران عرب خود است.

بیشتر بخوانید

دولت میقاتی هرگز استعفا نمی‌دهد

به نوشته «النشره»، وزارت خارجه لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه عمان که تاسف عمیق خود را برای بحرانی شدن روابط برخی کشورهای عربی و جمهوری لبنان ابراز داشت و همه را به خویشتن‌داری و تلاش برای اجتناب از تشدید تنش و رفع اختلافات از طریق گفت‌وگو و تفاهم به گونه‌ای که منافع عالی این کشورها و ملت‌ها در فضای امن، باثبات و همکاری بر مبنای احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها،  تأمین شود، دعوت کرد، استقبال می‌کند.

در ادامه این بیانیه بر تمایل لبنان برای حفظ بهترین روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و برادران عرب خود تاکید شد.

سه شنبه پیش رسانه‌های عربی اقدام به باز نشر ویدئویی از حضور «جورج قرداحی» _مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت لبنان انتخاب شده_ در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این برنامه که به گفته او در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از رسیدن به پست وزارت در دولت به صراحت جنگ هشت ساله در یمن را تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی توصیف کرد و گفت آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

پس از بازنشر این ویدئو بود که  منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار و به او ابلاغ کرد که این اظهارات را اهانت به تلاش‌های ائتلاف سعودی و «جانبداری آشکار» از صنعاء می‌داند که با پروتکل‌های اولیه سیاسی در تعارض است و با روابط تاریخی مردم لبنان و عربستان سازگاری ندارد.

پس از آن بحرین و امارات نیز سفرای لبنانی را احضار کردند، کویت کاردار لبنان را احضار کرد و شورای همکاری خلیج فارس خواستار عذرخواهی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای اظهاراتی که به پیش از رسیدنش به این پست باز می‌گردد، شد.

اما وزارت خارجه عمان شب گذشته در بیانیه‌ای  به بحرانی شدن رابطه لبنان با برخی کشورهای عربی به شدت ابراز تأسف کرد و همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری  و تلاش برای اجتناب از تشدید تنش و رفع اختلافات از طریق گفت‌وگو و تفاهم به گونه‌ای که منافع عالی این کشورها و ملت‌ها در فضایی امن، باثبات و همکاری بر مبنای احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها،  تأمین شود، دعوت کرد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس