روایت مقام آمریکایی از گفتگوی "راهبردی" بایدن با سران سه کشور اروپایی

یک مقام آمریکایی گفت وگوی بایدن با رهبران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران را "راهبردی" خواند .

به گزارش مشرق به نقل از سی ان ان، یک مقام ارشد در هیات همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر رم ایتالیا اظهار داشت که گفت و گوی امروز انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در مورد ایران بسیار غیر رسمی، فعال، مفصل و  راهبردی در مورد مسیر پیش رو، نگرانی های ما در ارتباط با توانایی های (هسته ای) ایران و تمایلش برای شرکت معنادار و جدی بر سر میز مذاکره بود.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای دولت آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران و در حالیکه چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دارای زرادخانه های مملو از کلاهک‌های هسته ای هستند، تصریح کرد که دولت آمریکا معتقد است یک راه حل دیپلماتیک بهترین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

وی افزود که آنها همچنین در مورد گام های بعدی در چند هفته آینده برای ایجاد یک محیط موثر به منظور دادن بهترین شانس موفقیت به دیپلماسی در سریع ترین زمان ممکن با هدف سرپوش گذاشتن (محدود کردن یا کنترل) بر برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند.

سی ان ان به نقل از این مقام ارشد آمریکایی برای توضیح اظهارات جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه قرار است گفت و گوها از سر گرفته شود، به خبرنگاران گفت که در این مورد تاریخی تعیین نشده است.

این مقام آمریکایی توضیح داد که وی (بایدن) به ایرانی ها و اروپایی ها در دو روز گذشته و اعلام اینکه مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر آغاز می شود، اشاره می کرد و ما می خواهیم این مذاکرات هرچه زودتر آغاز شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به ایتالیا سفر کرده است، درباره از سرگیری مذاکرات برجام در اظهار نظری کوتاه گفت که قرار است گفت ‌وگوها از سر گرفته شود.

به گزارش مشرق، خبرنگار سی ان ان روز شنبه از ایتالیا گزارش داد بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا او می خواهد مذاکرات متوقف شده با ایران از سر گرفته شوند، گفت که قرار است گفت و گوها از سر گرفته شود.

به گزارش سی ان ان، بایدن به سوالات دیگر خبرنگاران پاسخی نداد و مقامات این کشورها به اتاق کنفرانس رفتند تا دیدار خود را آغاز کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی پیش از این دیدار اعلام کرده بود این نشست یک پیام قاطع نخواهد داشت و برای رهبران کشورهای شرکت‌کننده فرصتی است تا در مورد ایران موضع مشترکی اتخاذ کنند.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام پس از دیدار خود، روز شنبه با صدور بییانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

به گزارش مشرق، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد به این مساله که برجام با خروج و کارشکنی های آمریکا از این توافق در دست اندازهای کنونی قرار گرفته است اشاره نشده و در عوض آمده است که رهبران چهار کشور درمورد «خطر ناشی از توسعه برنامه اتمی ایران برای امنیت بین‌المللی» گفت‌وگو کردند.

بیانیه یادشده که تنها چند روز پس از توافق ایران و اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام انتشار یافت، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و آنچه گام‌های تحریک آمیز نامیده ابراز نگرانی شده و می‌افزاید: ما اراده خود را برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته ای  دست یابد ابراز کردیم.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی، نام چهار فرد و دو شرکت در شهرهای اصفهان و قم ایران و نیز یک نفتکش عمانی با پرچم لیبریا را به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه اضافه کرده است.

مقامات دولت بایدن بارها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده اند اما در عمل از همان سیاست ها پیروی می کنند چرا که تحریم در سیاست آمریکا همواره  بعنوان ابزاری برای به پیش بردن اهداف یکجانبه گرایانه آن بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    چرا کشورهای غربی نظر رسمی ایران مبنی بر عدم ساخت سلاح هسته ای . را قصد دارند در قالب زور و بنام خودشان بخورد دنیا دهند . ما نمیگذاریم و اجازه نمیدهیم . چه معنی میدهد . در حالیکه ایران در حال غنی سازی شصت درصد. و تولید فلز اورانیوم هم بوده. . و اینها بر ضرورت مذاکره تاکید دارند. .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس