کد خبر 1292419
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
درمان شپش با سس مایونز

اگر خارش‌های مکرر روی سر خود دارید و شپش‌هایی را لابه‌لای موهای خود پیدا کرده‌اید، می‌توانید از سس مایونز برای درمان شپش موی سر خود استفاده کنید.

به گزارش مشرق، قبل از اینکه تاثیر و نحوه مصرف سس مایونز برای شپش و چگونگی درمان آن را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا بدانیم که شپش چگونه موجودی است.

شپش‌هایی که گاهی روی موی سر پیدا می‌شوند را می‌توان جز گروه انگل‌های اجباری دانست. اطراف بدن شپش‌ها را ۶ عدد پا احاطه کرده و همچنین آن‌ها جزئی پنجه مانند هم در قسمت دم خود دارند و درست به همین دلیل است که به خوبی به کف سر و موها می‌چسبند.

بیشتر بخوانید

راه‌های انتقال و درمان شپش سر را بشناسید

لازم به ذکر است که شپش‌ها بال ندارند و نمی‌توانند از موهای یک شخص به طرف سر و موهای فرد دیگر پرواز کنند. شپش‌های ماده روزانه حدود ۳ تا ۴ تخم روی سر و موهای انسان می‌گذارند و این یعنی در صورت عدم درمان، روی سر تکثیر می‌یابند.

بعد از حدود یک هفته تا ده روز، شپش‌ها از داخل تخم بیرون می‌آیند. آن‌ها بعد از سه بار پوست اندازی کردن به شپش‌های بالغ تبدیل می‌شوند. از نشانه‌های آلوده شدن کف سر و موها به شپش یا ابتلا به بیماری پدیکولوزیس، خارش‌های بی وقفه‌ای است که روی گردن و یا پشت سر و یا در ناحیه کف سر احساس می‌شود. این خارش‌های مداوم و شدید نشان می‌دهند که پوست نسبت به بزاق ترشح شده از جانب شپش واکنش نشان می‌دهد و دچار حساسیت شده است.

شپش‌ها غالبا قسمت‌هایی مانند پس سر و یا پشت گوش‌ها که گرم‌تر هستند و جریان خون بیشتری در آن‌ها وجود دارد را برای تخم گذاری انتخاب می‌کنند و این یعنی خون انسان منبع تغذیه شپش است. بزاقی که از شپش ترشح می‌شود، از لخته شدن خون ممانعت کرده و سبب حساسیت‌ها و خارش‌های شدید و بی وقفه می‌شود.

آیا درمان سس مایونز برای شپش سر امکان‌پذیر است؟

سس مایونز سبب انسداد روزنه‌های تنفسی شپش‌ها می‌شود و از بین رفتن آن‌ها را امکان پذیر می‌سازد. در واقع وقتی کف سر را به سس مایونز آغشته می‌کنیم و موها را با آن پوشش می‌دهیم، تنفس را برای شپش‌ها سخت کرده و این اتفاق نهایتا به مرگ آن‌ها منجر می‌شود. البته سس مایونز در از بین بردن شپش‌های بالغ اثر بیشتری دارند تا کشتن تخم‌های شپش.

نحوه مصرف و استفاده از سس مایونز برای شپش سر

به منظور درمان سس مایونز برای شپش، می‌توانید قبل از خواب کف سر و موهایتان را به خوبی با سس مایونز بپوشانید و بعد با یک کلاه موهای خود را ببندید و اجازه دهید سس مایونز تا صبح روی موهای شما بماند. بعد آن را به خوبی بشویید؛ بهتر است بعد از شست و شو موها را خیس و مرطوب شانه بزنید تا شپش‌ها بهتر کشته شوند. لازم است روند استفاده از سس مایونز، حداقل دو بار در هفته انجام شود.

البته می توانید از سس مایونز برای شپش در ترکیب با مواد دیگر نیز روی موهای خود بهره‌مند شوید. بنابراین بد نیست به معرفی بعضی این مواد بپردازیم:

۱. سس مایونز و سرکه

سرکه حاوی مقدار زیادی اسید استیک است که عصاره یا بزاق ترشح شده از جانب شپش که باعث چسبندگی تخم‌های آن و جداناپذیری‌ آن‌ها از کف سر و موها می‌شود را از بین می‌برد. در واقع، سرکه باعث شل شدن پوشش تخم‌ها و جدا شدن‌شان از کف سر شده و سس مایونز نیز باعث بسته شدن منافذ تنفسی شپش و خفگی و مرگ آن خواهد شد. از این رو می‌توان مقداری سس مایونز را به همراه دو قاشق سرکه در داخل ظرفی مخلوط کرد و آن را حدود دو ساعت و دو بار در هفته روی موهای سر گذاشت.

۲. سس مایونز و روغن نارگیل

ترکیب مقداری سس مایونز و حدود یک قاشق روغن نارگیل باعث از بین رفتن شپش‌ها می‌شود. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است این ترکیب از صبح تا شب روی موها بماند. سپس موها با کلاهی بسته شده و این روند، حدود سه بار در هفته طی شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 2
    ربطی به سس مایونز نداره. از قدیم در ایران از سرکه برای درمان شپش استفاده میشده. سس مایونز هم دارای سرکه هست.
  • اکبری US ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 0
    من دو هفته ای هست خارش سر دارم سوس مایونز بزنم
  • Akramrajabi JP ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    2 2
    باسلام سس مایونز اصلا چیز خوبی نیست بهترین چیز برای شپش اینکه تاید را با آب خوب قاطی کنید و هفته ای یکبار سر را بشویید سرکه و شیره انگور و کمی روغن مایع را قاطی کنید و به سر بزنید این راهه خوبیه سس مایونز روغنی شبیه دنبه به خود می‌گیرد و پاک شدن آن خیلی سخته همین طور شانه کردن همیشگی عالیه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    3 2
    اینهمه علم پیشترفت کرده اما نتو نستن راه درمان شپش رو پیدا کنن . تا حالا ۳ مدل شامپوی مختلف استفاده کردم اما نهایتا مشکل برطرف نشده ک هیچ بدتر هم شده .
  • سحر IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 0
    چی برای شپش خوبه
    • صبا IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
      3 1
      کسی شپش داشته که درمان شده باشه میشه کسی کمک کنه
  • اعظم IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 1
    سلام دختر من ۱۲ سالشه از بچگیش شپش داره من هیچ وق نتونستم خلاص بشم ازش خیلی هم از نظر نظافت حساسم ولی خلاصی ندارم ازاین وامونده هر راهی رو هم ک بگین رفتم دخترم بزرگه خجالت می کشه موهاشو بتراشیم اگه کسی راهی بلده جلو پامون بزاره یک عمر دعا گوشم
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      0 0
      نفت خیلی خوبه چون چربی داره وبوداره روزنه تنفسی شپشارومیبنده وتنفسشون سخت میشه میمیرن سس مایونزهم خوبه همین کارومیکنه فقط بایدسه چهارساعت بامشماببندی هوانکشه
    • ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      سلام درمانش اینکه از شامپوی مخصوصش استفاده کنین بهتره به دکتر مراجعه کنین
    • سمیرا ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      0 0
      من همدرد شما بودم ودرکتون میکنم دخترم همین مشکل رو داشت بهترین کار گذاشتن سس هست و رنگ مو با اکسیدان یا دکلره واینکه حتما اسپره البسعه دافعه حشرات درمین رو به تمام وسایلهای خانه تشک .بالش.پتو .مبل. فرش .لباسها.پرده. وهمه جای خانه بپاشانید حتما از شررش خلاص خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس