کد خبر 1292417
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
چگونه با کودکان شیطون کنار بیاییم؟

بسیاری از والدین انتظار دارند کودکان در خانه ساکت باشند اما در جامعه و محیط خارج از خانه اجتماعی باشد درحالی که این تناقض غیر قابل دستیابی است.

به گزارش مشرق، شبنم طلوعی یکی از اصول مهم تربیتی را ایجاد «امنیت» در کودکان دانست و با انتقاد از نوع کلام نا ایمن برخی والدینی در مواجهه با شیطنت کودکان، اظهار کرد: هرگز نباید برای جلوگیری از شیطنت کودکان به آنها گفت که اگر این کار را انجام دهی دیگر دوستت نخوام داشت، اگر این کار را انجام دهی دیگر مادر یا پدر تو نیستم و تو را تنها می‌گذارم و از پیشت می‌روم یا اگر شیطنت کنی مامان یا بابا مریض می‌شوند؛ چراکه این جملات منجر به ایجاد عدم امنیت و ترس در کودکان می‌شود.

بیشتر بخوانید

این کودکان در معرض آسم هستند

این روانشناس ادامه داد: شاید کودکان نتوانند این ترس‌های ایجاد شده به دلیل کلام ناایمن والدین را به شکل واضح بروز دهند اما آن را به شکل های مختلفی نظیر جویدن ناخن، لکنت زبان، شب ادراری، کم رو و کم حرف شدن، کاهش تمرکز و بعضا خشونت نشان می‌دهند.

طلوعی با بیان اینکه گاهی بیش فعالی کودکان نیز می‌تواند دلیل شیطنت بیش از اندازه آنها باشد، تصریح کرد: همیشه مشکلات رفتاری بچه‌ها با گذر زمان از بین نمی‌رود و تنبیه هم نمی‌تواند باری از دوش والدین بردارد. گرچه بچه‌هایی که همیشه ویرانی به بار می‌آورند بیش فعال نیستند اما والدین می‌توانند برای تشخیص دقیق‌تر از مشاوران و روانشناسان کمک گیرند و اگر روانشناسان با بررسی فرزند، بیش فعالی او را تشخیص دادند باید بدون فوت وقت برای درمان فرزند اقدام کرد تا اختلالات روانشناختی دیگری در آینده گریبان فرزند را نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه امر و نهی والدین به کودکان برای جلوگیری از شیطنت آنها مولفه‌ای مخرب در برقراری ارتباط کودک و والدین است، افزود: بسیاری از والدین همیشه مسئول اداره کردن امور مربوط به کودکان هستند و همیشه سوالاتی نظیر آماده‌ای؟، تکالیفت تمام شد؟، لباس پوشیدی؟ و... را از فرزند خود می‌پرسند. حال آنکه اینگونه فقط والدین در حال صحبت با فرزند هستند و فرزند ساکت است. والدین باید برای برقراری ارتباط درست با فرزندان گوش دادن به سخنان آنها را یاد بگیرند تا بفهمند شیطنت کودک از چه چیزی نشات می‌گیرد.

طلوعی در پایان سخنان خود به بیان نکاتی برای فرزندپروی درست اشاره کرد و گفت: برقراری ارتباط با کودک مسیر و راهکارهایی دارد که می توان آنها را در فنون فرزندپروری به والدین آموزش داد، والدین می‌توانند روزی نیم ساعت با کودک خود بازی کنند و در این نیم ساعت همانند یک کودک با فرزند خود برخورد کنند. انجام بازی‌های هیجان انگیز با کودکان به ایجاد ارتباط دوسویه با آنها کمک می‌کند به شرط آنکه در هنگام بازی حواس والدین به طور کامل به بازی با کودک جمع باشد، نباید فراموش کرد که امر و نهی والدین تنها به لجبازی کودک کمک خواهد کرد و والدین باید کودکان خود را تحسین کرده و امر و نهی را کنار بگذارند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس