کد خبر 1292151
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
سندرم کووید طولانی تا چه مدت ادامه دارد؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیمارانی که از سندرم «کووید طولانی» رنج می‌برند، ممکن است علائمی داشته باشند که یک سال یا بیشتر طول کشیده و شغل و کارهای روزمره شان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، محققان با بررسی بیش از ۱۵۰ نفر با اثرات طولانی مدت کووید ۱۹ دریافتند که بیماران مشکلات فکری، خستگی، مه مغزی، سردرد، مشکلات خواب و سرگیجه را گزارش کردند.

بیشتر بخوانید

ارتباط میان علائم طولانی کووید و میکروبیوم دهان

«دیوید پوترینو»، محقق ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی آیسان نیویورک، در این باره می‌گوید: «اکثر افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند حداقل برای یک سال بیمار بودند و هنوز مشکلات قابل توجهی در مشارکت در زندگی، احساس تندرستی و سلامت عمومی، توانایی اجتماعی شدن و توانایی انجام وظایف روزانه داشتند.»

وی در ادامه افزود: «علت کووید طولانی مدت مشخص نیست. اما این احتمال وجود دارد که کروناویروس ماه‌ها بعد همچنان واکنش‌هایی ایجاد کند یا شاید سیستم ایمنی بدن را تغییر داده باشد و این همان چیزی است که باعث این علائم پایدار می‌شود.»

پوترینو اذعان داشت که این علائم واکنش‌های فیزیکی واقعی به ویروس هستند و ناشی از مشکلات روحی و روانی نیستند.

او گفت: «این بیماران علائمی را نشان می‌دهند که مطابق با بیش از ۱۰۰ سال سابقه مربوط به بیماری پس از ویروسی است. بنابراین این یک پدیده شناخته شده است که همراه با ویروس‌ها، به ویژه ویروس‌های جدید رخ می‌دهد.»

توانبخشی برای بیماران دچار کووید طولانی مدت شامل چندین مرحله شناسایی و اجتناب از محرک‌ها است. همچنین شامل تمرینات ملایم برای کمک به برنامه ریزی مجدد سیستم عصبی خودمختار است که عملکردهای غیرارادی حیاتی بدن را تنظیم می‌کند.

برای این مطالعه، محققان ۱۵۶ بیمار تحت درمان طولانی مدت کووید را بین مارس ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را در مورد علائم مختلف و آنچه که آنها معتقدند به طور متوسط ۳۵۱ روز پس از ابتلاء بیماری دچارش بودند، تکمیل کردند.

بیش از ۸ نفر از ۱۰ تن از پاسخ دهندگان هنوز از خستگی، مه مغزی (۶۷٪)، سردرد (۶۰٪)، اختلال خواب (۵۹٪) و سرگیجه (۵۴٪) رنج می‌بردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس