طالبان به حضور احتمالی نظامی آمریکا و ناتو در منطقه هشدار داد

قرار است چین یک پایگاه نظامی برای نیروهای ویژه تاجیکستان در نزدیک مرز میان افغانستان و تاجیکستان بسازد.

به گزارش مشرق، طالبان  هشدار می‌دهد که ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا و ناتو در کشورهای همسایه برای کشورهای منطقه خطرساز خواهد بود.

احمدالله وثیق، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که نباید کشورهای قدرتمند از راه زور کشورهای منطقه را به دادن پایگاه نظامی وادار بسازند.

وثیق گفت: "آمریکا، ناتو و یا هر کشوری که با زور می‌خواهد در منطقه حضور نظامی داشته باشند، این نه به نفع افغانستان است ونه به نفع منطقه".

این در حالیست  که وزیر خارجه روسیه  از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا هیچ پایگاهی را در اختیار امریکا و ناتو قرار ندهند.

وزیر خارجه روسیه از هیچ کشوری در این باره نام نبرد.

وی گفت: "ما از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهیم که به حضور نظامی ناتو و آمریکا در قلمروهایشان اجازه ندهند. ناتو و آمریکا پس از بیرون شدن از افغانستان می‌خواهند در این قلمروها حضور داشته باشد".

از سویی هم برخی از آگاهان مسایل سیاسی و نظامی نیز ایجاد پایگاه‌های نظامی را در منطقه به سود افغانستان نمی‌دانند.

حکمت الله حکمت، آگاه نظامی گفت: "در حال حاضر هر نوع مداخله نظامی آمریکا و مخالفانش باید در منظقه متوقف شود تا زمینه برای بهبود وضعیت اقتصادی فراهم شود".

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شوند که پیش از این نیز برخی گزارش‌ها در باره کارگیری حریم هوایی پاکستان از سوی آمریکا پخش شده بودند، اما اسلام آباد آن را رد کرده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از پارلمان تاجیکستان گزارش داده است که چین در نظر دارد هزینه مالی ایجاد یک پایگاه نظامی برای نیروهای ویژه پلیس تاجیکستان در نزدیک مرز افغانستان-تاجیکستان را بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس