نیویورک‌تایمز: سقوط جایگاه جهانی آمریکا واقعیتی انکارناپذیر است

یک روزنامه آمریکایی در مطلبی با اشاره به ضعف‌های دولت فعلی آمریکا در سیاست خارجی و داخلی به سقوط جایگاه جهانی ایالات متحده اعتراف کرده است.

به گزارش مشرق، «برت استفانز»، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با اشاره به سیاست‌های دولت «جو بایدن» تصریح کرده است سقوط جایگاه جهانی آمریکا به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

ستون‌نویس نیویورک‌تایمز مقاله را با اظهارات «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره حمله پهپادی به پایگاه نظامی التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن و توصیف آن به‌عنوان حمله‌ای «پیچیده، هماهنگ و عامدانه» آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

لاف در غربت پشت‌پرده تهدیدهای آمریکا و اسرائیل

استفانز نوشته است: باید منتظر ماند و دید که آیا آمریکا پاسخی به این حمله خواهد داد یا خیر.

علاوه بر این، روز دوشنبه رسانه‌های آمریکا گزارش دادند یک دستگاه اطلاعاتی روسیه (SVR) در حال انجام عملیاتی برای حمله سایبری به رایانه‌های هزاران نهاد دولتی، شرکت و اندیشکده در آمریکا است. این اتفاق تنها چند ماه بعد از هشدار لفظی جو بایدن به پوتین درباره وقوع چنین حملاتی و البته تساهل او در برابر حملات گذشته روسیه رخ داده است.

جو بایدن همزمان با هشدار لفظی‌اش به ولادیمیر پوتین گفته بود: «الآن وقت کاستن از تنش‌هاست»، اما به‌نظر می‌رسد که همتای روسیه‌ای او با این مسئله چندان موافق نیست.

رویداد دیگر، به‌نوشته نیویورک‌تایمز افزایش «شدید و نگران‌کننده» پروازهای هواپیماهای چینی در نزدیکی حریم هوایی تایوان است و این ایده که پکن ممکن است با توسل به زور نظامی این منطقه را تصرف کند ظرف تنها چند هفته از یک چشم‌انداز بعید به احتمالی مشخص رسیده است.

استفانز درباره واکنش بحران به سه بحران فوق‌الذکر می‌نویسد: «به‌عبارت دیگر، رئیس‌جمهور ما در یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی عصر ما نتوانسته است حقایق را درک کند، در چالشی دیگر، او نتوانسته است پیامش را به طرف مقابل برساند و در سومی، اصلاً مشخص نیست که او اصلاً سیاست منسجمی دارد یا خیر.»

او در ادامه تصریح کرده است: «جایگاه آمریکا در دنیا به‌عنوان یک متحد قابل اتکا برای دوستان در معرض خطر و به‌عنوان یک خصم جدی برای دشمنان ماجراجو به‌وضوح دچار افول شده است.»

ستون‌نویس نیویورک‌تایمز نوشته است ریشه‌های این افول به سال‌ها عقب‌تر برمی‌گردد و این‌که چه‌کسانی در این مسئله مقصرند مشخص نیست، اما بایدن با وعده خردورزی، تخصص و صلاحیت روی کار آمد. آیا کسی می‌تواند بگوید که ما در این چند ماه هیچ‌یک از این موارد را دیده‌ایم؟»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس