کد خبر 1291046
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
ساخت گورستان جدید تهرانی ها به کجا رسید؟/مشکل قبر نداریم - کراپ‌شده

پایتخت نیازمند گورستان جدید است. اقداماتی در دوره قبل صورت گرفت اما کار نهایی نشد. شهرداری باید لایحه ای در این زمینه به شورا ارائه کند.

به گزارش مشرق، از اسفند سال ۹۸ کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. تعدادی از هموطنان بر اثر این بیماری جان خود را ازدست دادند.

در این ایام بهشت زهرا شرایط سختی را سپری کرد و کارکنان به صورت چند شیفت فعالیت کردند.

مکان فعلی بهشت زهرا نهایتا به گفته مسوولان ۲ تا ۳ سال آینده پر می شود و باید مکانی جدید برای دفن اموات تهرانی ها ایجاد شود.

انتخاب ۶ نقطه برای گورستان تهرانی ها/ باید تمامی شرایط زیست محیطی در نظر گرفته شود

مجتبی یزدانی معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفته بود که  در خصوص طرح مکان‌یابی آرامستان‌های جدید کلانشهر تهران در سال ۹۹ توسط مشاور تکمیل و تحویل داده شد و بر اساس طرح مذکور در گزارش اولیه نسبت به شناسایی ۱۱ نقطه اقدام شد که بعد از ارزیابی به عمل آمده در نهایت ۶ زمین به عنوان انتخاب‌های نهایی در نظر گرفته شد. البته ما باید تمامی شرایط زیست محیطی را برای ساخت آرامستان جدید تهران در نظر بگیریم.

نقاط جدید برای ساخت گورستان تهرانی ها کجاست؟

وی همچنین تاکید کرد  سوله‌های بحران در بهشت زهرا احداث می شود و این کار با توجه به ایجاد بحران‌های مختلف و شرایط اضطراری در شهر تهران از جمله وقوع زلزله احتمالی در ابعاد وسیع و ناگزیر فوت شدن تعدادی از شهروندان است که برای این منظور ساخت سوله‌های بحران در دستورکار قرار گرفت. سوله‌های ایجادشده جهت استقرار ستاد مدیریت بحران سازمان تیم‌های واکنش اضطراری سازمان‌های امدادی و ذخیره‌سازی تجهیزات امدادرسانی و تغذیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به احتمال وقوع حوادث طبیعی اعم از زلزله، سیل و همچنین عوارض غیرطبیعی شامل بیماری‌های واگیردار و در راستای ماده ۵۹ برنامه پنج ساله سوم شهرداری سازمان بهشت زهرا اقدام به ایجاد قبور جهت دفن در شرایط بحرانی کرده است.

به گفته یزدانی، جهت مدیریت بهینه بحران‌های احتمالی و رعایت اصول پدافند غیرعامل سازمان بهشت زهرا در منطقه ۱۵ شهرداری، اقدام به تملک ۱۵ هکتار زمین جهت این موضوع کرده است که عملیات دیوارکشی آن به پایان رسید و از اوایل مرداد ۱۴۰۰ عملیات خاکبرداری از محل مذکور جهت ایجاد قبور بحران انجام شد.

چند نقطه برای گورستان جدید تهرانی ها در نظر گرفته شده است و باید شهرداری لایحه ای در این باره به شورا ارائه کند. اقداماتی در دوره قبل انجام شد اما کار نهایی نشد.

توسعه بهشت زهرا در دستور کار است/چند مکان شناسایی شد

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:توسعه بهشت زهرا در دستور کار است و باید لایحه ای در این زمینه از سوی شهرداری به شورا ارائه شود.

نقاط جدید برای ساخت گورستان تهرانی ها کجاست؟

وی ادامه داد: چند مکان شناسایی شده و باید ابتدا شهرداری لایحه را ارائه و بعد شورا نظر خود را بدهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به روند کاهشی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران اشاره کرد و از مردم خواست پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

مکان آرامستان در فرهنگ و زندگی مردم در شهر های ایران جایگاه خاصی دارد.گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دراین باره می گوید: مکان آرامستان در فرهنگ و زندگی مردم در شهر های ایران جایگاه خاصی داشته است که با ساخت بهشت زهرا (س) در خارج از فضای شهر، این مفهوم دگرگون شده است، در تاریخ شهرهای ایران گورستان جزئی از فضای شهر بوده و هر محله برای خود گورستانی داشته است.

مکان های پیشنهادی جدید  برای ساخت آرامستان جدید تهیه شد

وی ادامه داد: باتوجه به راهبردهای طرح جامع تهران و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ضرورت مکان یابی برای توسعه آرامستان در پایتخت، مطالعاتی از سوی معاونت های شهرسازی و معماری و خدمات شهری انجام شده است که بر این اساس مکان های پیشنهادی جدید  برای ساخت آرامستان جدید تهیه شده است.

نقاط جدید برای ساخت گورستان تهرانی ها کجاست؟

وی افزود: در این خصوص توسعه اراضی بهشت زهرا(س) از طریق تملک، مطالعات مکان یابی و دفن چند گزینه ای، ساخت آرامستان جدید در پیرامون بهشت زهرا (س) در کنار سایر گزینه های پیشنهادی ارائه شده است.

گلپایگانی بیان کرد: در توسعه فضای کنونی و ساخت آرامستان جدید باید تمامی پیوست های شهرسازی اعم از اجتماعی، خدماتی، زیست محیطی، ترافیکی و سایر عوامل مد نظر قرار گیرد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

مقدمات ساخت گورستان جدید در تهران انجام شده و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت. زهرا صدراعظم نوری عضو شورای پنجم شهر تهرا گفته بود که در ایام کرونا فشارهای زیادی بر روی کارکنان بهشت‌زهرا ایجاد می‌شود. در این ایام بخش های مختلف جامعه، مراکز دولتی و غیردولتی ساعات کار کاهش پیدا کرد و تعدادی از پرسنل دورکار شدند، اما پرسنل سازمان بهشت‌زهرا تمام‌وقت و همه‌روزه حضور داشته و در ماه‌های طولانی شیوع این ویروس که مردم مبتلا و عده‌ای هم جان باختند، پرسنل خدوم بهشت‌زهرا ایثارگرانه در  خط مقدم در حال خدمت و فعالیت بودند و تلاش می‌کنند که اقدامات را به درستی انجام دهند. این پرسنل با روحیه ایثارگری دست از خدمت برنمی‌دارند و به خانواده‌های مصیب‌دیده کمک می‌کنند و تلاش می‌کنند با ارائه خدمات آرامش ایجاد کنند. 

وی در ادامه در خصوص ساخت جدید گورستان برای تهرانی ها گفته بود که کارها انجام شده، مکان‌یابی‌ها صورت گرفته و مقدمات کار فراهم شده است و حتی سازمان‌های مربوطه پیشنهادات خود را داده‌اند. قرار است در اسرع وقت شهرداری طی یک لایحه این موضوع را به شورای پنجم ارائه کند. کارها انجام، کارشناسی‌ها صورت و جلسات برگزار شده است .

کلان شهر تهران نیازمند گورستان در چند نقطه شهر و نبایدگورستان در یک نقطه متمرکز باشد و بارها کارشناسان در این باره اظهار نظر کرده بودند.

ناهید خداکرمی  عضو شورای پنجم شهر تهران گفته بود نیاز تهران به گسترش گورستان  و آرامستان ها احساس می شود و به همین دلیل مکان یابی برای گورستان جدید تهران انجام شد.

وی ادامه داد نقطه شناسایی شده و کار کارشناسی برای نقاط معرفی شده در شورای پنجم شهر تهران انجام شد.

وی بیان کرد: در انتخاب گورستان های جدید به این موضوع که رفت و آمد مردم به آرامستان ها تسهیل شود توجه شده تا همه مجبور نباشند برای دفن متوفیان خود به بهشت زهرا مراجعه کنند و دسترسی های برای شهروندانی که در نقاط مختلف شهر زندگی می‌کنند فراهم شود.

بر اساس این گزارش، اقداماتی برای ساخت گورستان در دوره قبلی مدیریت شهری انجام شد. چند نقطه در نظر گرفته شد. اقدامات کارشناسی و مطالعات صورت گرفت. اما کار نهایی نشد و اعضای فعلی شورا می گویند اگر شهرداری لایحه را ارائه کند آنها هم نظرات خود را می دهند و هر چه زودتر کار به اتمام می رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 0
    بیابانهای جنوب تهران خوبه دیگه . بهتر از آنجا پیدا نمی کنید . غرب و شرق تهران زمینهاش گرانتره ، شمال تهران هم که تا پای کوه قیمت نجومی است ، همان جنوب تهران یه بیابانی پیدا کنید دیگه
  • ابوالفضل IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    کمبود گورستان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس