کد خبر 1290778
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: دو هفته پس از اخراج هشت دیپلمات روس از دفتر رسمی ناتو در بروکسل به بهانه جاسوسی؛ روسیه نیز روابط دیپلماتیک خود با ناتو را کاملاٌ قطع کرد. لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ناتو در صورت تمایل به برقراری مجدد روابط، باید اقدامات واقعی و عملی انجام دهد.

 مدیر سابق دفتر اطلاع‌رسانی ناتو در مسکو که اکنون تعطیل شده، بیان می‌کند «روابط روسیه با ناتو تنها در صورتی تغییر می‌کند که روسیه سیاست خود را تغییر دهد». به بیان دیگر، این نه یک تنش تاکتیکی و موقت بلکه تداوم یک منازعه راهبردی است.

 روابط روسیه و ناتو پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه دچار تنش جدی شد. گرچه یک «خط تلفن ویژه» میان رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با یکی از فرماندهان ارشد نظامی ناتو برقرار شد ولی از آوریل 2020 تاکنون از آن استفاده‌ای نشده است.

 اینکه مسکو تمایلی به مذاکره جدی با ناتو در پرونده‌های اختلافی نشان نمی‌دهد و حتی با رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به دوران ترامپ با ناتو مواجه می‌شود را می‌توان ناشی از دو زمینه دانست:

۱- نگرش کرملین آن است که دولت بایدن علی‌رغم لفاظی، توان یا اراده جدی برای پشتیبانی همه‌جانبه نظامی، امنیتی و اقتصادی از اتحادیه اروپا در برابر روسیه ندارد و خروج آمریکا از افغانستان نیز نشان‌گر اختلافات جدی میان ناتو و پنتاگون بوده است.

۲- پس از برگزیت و به‌ویژه پیمان اوکیس، انسجام درونی اتحادیه اروپا در هماهنگی با آمریکا کاهش یافته و روسیه می‌تواند بر این اختلافات برای جلوگیری از وحدت دو سوی آتلانتیک علیه مسکو، حساب باز کند.

 به نظر می‌رسد با افزایش اولویت چین برای سیاست خارجی آمریکا، مسکو بیش از تعامل بر رویکرد تقابلی در برابر ناتو اصرار خواهد داشت. در عین حال که سطح تنش را از سطحی که موجب افزایش توجه و تمرکز آمریکا بر مسکو شود، فراتر نخواهد برد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    11 0
    خیلی هم عالی، خبر خوبی بود!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس