کد خبر 1290588
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲
تأثیر پختن گوجه فرنگی بر افزایش خواص آن

مصرف گوجه فرنگی پخته باعث افزایش (بیشتر) یک نوع باکتری مفید برای بدن و فعالیت آن در روده می شود.

به گزارش مشرق، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B۱، B۲، B۳، B۵، همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.

گوجه فرنگی علاوه بر تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن، اثرات دارویی مفیدی نیز دارد. گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌کننده ضعف و خستگی، تقویت‌کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌کنند.

یکی از مهمترین مواد موثره گوجه فرنگی ماده ای به نام لیکوپن (lycopene) است که جزو کاروتنوئیدها و یک رنگدانه قرمز است که باعث رنگ قرمز گوجه فرنگی می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، پژوهش ها نشان داده اند که گوجه فرنگی پخته مانند سس گوجه فرنگی پخته، بیشتر از گوجه فرنگی خام باعث افزایش یک نوع باکتری مفید برای بدن به نام Lactobacillus reuteri و فعالیت آن در روده می شود. همچنین، پختن گوجه فرنگی باعث می شود که لیکوپن بیشتری از آن در مقایسه با گوجه فرنگی خام در روده جذب بدن شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس