آمریکا: از تعامل اتحادیه اروپا با ایران حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه اتحادیه اروپا هماهنگ کننده امور برجام است، اظهار داشت واشنگتن از تعامل اتحادیه اروپا با ایران حمایت می کند.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او در مورد دیدارهای ایران با مقامات اروپایی از جمله انریکه مورا معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا پرسید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اتحادیه اروپا هماهنگ کننده امور برجام است و ما از تعاملات اتحادیه اروپا با ایران بسیار حمایت می کنیم اما همانطور که قبلا اعلام کرد بودم، مقصد نهایی باید وین باشد و این مقصد نمی تواند پایتخت هیچ کشور اروپایی دیگری باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای  ایران ادامه داد آنچه ما، متحدان و همکاران ما در گروه ۱+۵  از جمله روسیه و چین معتقد هستیم این است که بازگشت متقابل مشترک به تعهدات برجامی همچنان بهترین و موثرترین روش برای تایید برنامه اتمی ایران و اطمینان از عدم دستیابی آن به سلاح هسته ای است.

وی تاکید کرد که در خصوص لغو تحریم ها و مسائل مربوط به آنها باید در وین حداقل بصورت غیرمستقیم با آمریکا مطرح و حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این نیز بدون اشاره به نقض برجام و تداوم سیاست های شکست خورده دولت دونالد ترامپ علیه ایران در دولت بایدن گفته بود ما همچنین در این مورد اتحاد داریم که مذاکرات در وین باید هرچه زودتر ازسرگرفته شود و این که دقیقا از همان جایی که در دور ششم متوقف شد، باید دنبال شود.

به گزارش مشرق، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت و گوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه - محور ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از  آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟

باقری کنی تصریح کرد: ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

ادعاهای غربی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در حالی است که رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که هیچ مدرک و اطلاعاتی درباره پنهانکاری ایران در غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.

به گزارش مشرق، گروسی در مصاحبه با مرکز استیمسون در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که ایران به صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند، گفت: من هیچ اطلاعاتی ندارم که آنها این کار را انجام می دهند، بدون نشانه ای که آنها این کار را انجام می دهند، من مطمئن هستم که به همه مکان هایی که آنها در حال غنی سازی هستند، نظارت داریم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه سطح اطمینانش درباره اطلاعاتی که از ایران دارد چه اندازه است، گفت: من به توانایی سیستم بازرسی خود برای دانستن آن‌که چه اتفاقی می افتد بسیار اطمینان دارم اگر به ما اجازه انجام چنین کاری داده شود.

دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و صرفا اعلام و تکرار کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران نیز گفته است که ایران هرگز میز مذاکرات را ترک نکرده و درباره مذاکرات هسته‌ای جدی است.

وی تصریح کرد که طرف دیگر با آمادگی برای رفع تحریم می‌تواند نشانه جدیت خود را نشان دهد.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد. اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود: باید به توافقی که قبلا مذاکره و امضا کردیم احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که نسبت به اجرای کامل آن از سوی تمام طرف‌ها ضمانت کافی وجود دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس