دو پیشنهاد رییس سازمان بورس به وزیر نفت

مدیر فرابورس گفت: دولت از ابتدای مهر تا الآن هیچ گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار عملیات بازار باز است.

به گزارش مشرق، امیر هامونی با حضور در بخش خبری ۲۱ دوشنبه شب شبکه یک سیما افزود: بازار سرمایه طی این مدت شاهد نوساناتی بوده است؛ افرادی که بهمن ۹۹ در بازار سرمایه سرمایه گذاری کردند تا الآن بازدهی خوبی را می‌توانستند کسب کنند حتی تا این جا که شاخص فرابورس ایران پیک تاریخی خودش را لمس کرد و این خبر خوبی برای عموم سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: به لحاظ متغیرهای بنیادی بازار؛ فروش شرکت‌ها در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ رشد ۸۲ درصدی را داشته است و سود خالص شرکت‌ها در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ افزایش ۷۲ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده که نشان دهنده این است که رفتاری که در بازار شاهد آن هستیم؛ رفتار ناشی از هیجان است.

آقای هامونی خاطرنشان کرد: یک شبهه‌ای که در این روزها ایجاد شده؛ موضوع فروش صکوک به ویژه از سمت دولت است که این تحلیل؛ اشتباه است.

وی تصریح کرد: دولت از ابتدای مهر ماه تا الآن هیچ گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار نشان می‌دهد که آمار عملیات بازار باز است که یک مفهوم جدیدی است که سال گذشته به بازار ارائه شد و بانک مرکزی با بانک‌ها در تابلوی فرابورس خرید و فروش اوراق را انجام می‌دهند و در نرخ‌های سیاستی که بانک مرکزی دارد سعی در کنترل نرخ آن در بازار ثانویه دارد؛ بانک مرکزی طرف حساب دولت در بازار اولیه نشده است.

مدیر فرابورس گفت: در بازار اولیه صرفاً دولت فروشنده است و بانک‌ها و صندوق‌ها خریداری می‌کنند و صرفاً معاملات ثانویه که بین بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌ها انجام می‌شود که آمار امروز ۳۷ هزار میلیارد تومان معامله بوده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن؛ آمار بانک مرکزی بوده و مابقی را بانک‌ها انجام داده اند؛ بنابراین تحلیل‌هایی که در بازار مطرح می‌شود ناصحیح است و از سرمایه گذاران و مردم خواهش می‌کنم به آمار جزئی‌تر که در سایت مدیریت فناوری بورس و سایت فرابورس، روزانه مراجعه کنند و آمار دقیق فروش اوراق دولت را بررسی کنند.
آقای هامونی افزود: نرخ در بازار هم آن چنان تحت تأثیر قرار نگرفته که با فروش اوراق؛ نرخ جا به جا شده باشد، اما نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت حدود ۲۲ درصد است.

وی گفت: به لحاظ تحلیل‌های بنیادی که در بازار ازجمله فروش، سود شرکت ها، شاخص‌های عملکردی و متغیرهای کلان کالایی می‌باشد افزایشی بوده است که در تحلیل‌های بنیادی نقش مهمی دارد.

آقای هامونی درباره بازارگردان‌ها هم افزود: یک دستورالعمل جدید بازارگردانی مصوب سازمان شد که در نوع خود به نقد شوندگی کمک می‌کند و دست بازارگردان و فعالان بازار در این دستورالعمل بازتر است که به کشف قیمت و نقد شوندگی بهتر کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: تحلیلگران؛ صکوک و فروش اوراق توسط دولت را از عملیات بازار باز در بازار سرمایه جدا کنند و این تحلیل مهمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ایرانی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    فقط میشه سکوت کرد.
  • محمد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    با فیلتر بیشترین میزان کاهش قیمت طی ۹ ماه گذشته حداقل ۱۵۰ نماد بورسی و فرابورس از ۴۰٪ تا ۷۵٪ کاهش قیمت داشتن خداوند خودش به حساب اعمال هامونی و خواجه نصیر رسیدگی کنه
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 0
    اگر قراره حمایت و پشتیبانی دولت آقای رئیسی از بازار سرمایه بدین منوال باشه در اینصورت باید گفت اقتصاد و معیشت مردم بیش از پیش دچار مشکل خواهد شد انتظار مردم از ایشان جبران خسارتهای وارده به بورس لااقل در مباحث کارشناسی و عدم دخالت که در دولت قبل به اوج رسید بود را کمرنگ تر کرده و این برای اقتصادی که میلیاردها دلار سرمایه ی سرگردان دارد خطرناک است.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 0
    خودتونید بابا. بورسو نابود کردید با. اوراق فروشی. وعده های بورسی ریسی چی شد؟ تو این سه ماه که کار رو دست گرفته حتی یک بار هم حرفی از بورس نزده.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    فقط یکی دو روز پیش 35 هزار میلیارد فروختن . این امارها تو دسترس مردمه پس خیلی چاخان نکنید
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    چقدر راحت دروغ میگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس