خطر تغییرات اقلیمی برای افغانستان بیشتر از جنگ است

تغییرات اقلیمی منجر به خشکسالی شدید در نقاط گوناگون افغانستان، نشان داده که دشمن مرگبارتری از درگیری های چند دهه گذشته برای این کشور بحران زده آسیای میانه به شمار می روند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ سازمان ملل متحد با هشدار درباره روبه رو بودن این کشور با شدیدترین بحران انسانی، اعلام کرده که بیش از ۲۲ میلیون افغان در دوره زمستان سال جاری، دچار ناامنی مفرط مواد غذایی خواهند بود. ‌

بر اساس بررسی گروه زیست محیطی "جرمنواچ"، کشور افغانستان که همیشه به کمک های دریافتی وابسته بوده و چندین دهه را در چرخه های جنگ و درگیری داخلی سپری کرده، اکنون ضربه سنگین تر و شدیدتری از تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، دریافت می کند. همان گونه که پیش بینی می شد،  یکی از مرگبارترین و نابودکننده ترین پیامدهای دگرگونی های آب و هوایی، سقوط میزان بارش باران در شمال افغانستان بوده است.

همزمان با حمله طالبان در افغانستان که منجر به فروپاشی دولت مورد حمایت غرب مستقر در کابل شد، بحران درازمدت طولانی تری در این کشور فقیر، ایجاد شده است. گله داران و دامداران در راستای تلاش های نومیدانه برای تغذیه خانواده هایشان، وادار به فروش حیوانات اهلی و کشاورزان وادار به فرار از دهکده هایشان شده اند و حتی والدین وادار به فروش فرزندان دختر کم سن و سالشان شده اند. تنها در سال جاری ۲۰ خانواده ساکن در یک دهکده در شمال افغانستان که مدرسه یا درمانگاه ندارد، دختران خردسال خود را برای تهیه مواد غذایی وادار به ازدواج کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس