کد خبر 1289673
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
چند راهکار برای جلوگیری از مسمومیت کودکان

یک فوق تخصص گوارش کودکان به بیان توضیحاتی در خصوص اصلی ترین دلایل مسمومیت کودکان و چند راهکار اساسی برای پیشگیری از آن پرداخت.

به گزارش مشرق، علی فرجی، فوق تخصص گوارش کودکان، در خصوص اصلی‌ترین دلیل مسمومیت کودکان گفت: بیشترین مسمویت کودکان از طریق مواد شوینده‌ای که در منازل هستند، رخ می‌دهد. کودکان از روی کنجکاوی شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها به ویژه از نوع مایع را مصرف می‌کنند و این در حالی است که این مواد قلیایی و بسیار سوزاننده هستند و متاسفانه کودکانی که از طریق این مواد  مسموم می‌شوند، دستگاه گوارششان دچار سوختگی شدید می‌گردد و آسیب جدی می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

یکی از غلاتی که هرگز نباید خام خورده شود

وی ضمن اشاره به اینکه برخی از مواد شوینده حاوی سموم ارگانو فسفره هستند که می‌توانند سبب آسیب شدید عصبی شوند، ادامه داد: معمولا مسمومیت کودکان با مواد پاک کننده به این دلیل رخ می‌دهد که ظروفی که حاوی این مواد هستند، گاهی مشابه به ظروف مواد خوراکی اند و یا اینکه مواد شوینده در دسترس کودکان قرار می‌گیرد که  این عوامل سبب می‌شوند، کودکان از روی کنجکاوی این مواد را مصرف نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اقداماتی که باید بعد از مسمومیت کودکان انجام گردد، اظهار کرد: نکته مهم در این خصوص این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به استفراغ کردن تحریک کنیم چرا که اگر فردی که ماده اسیدی و قلیایی را مصرف کرده را به استفراغ کردن تحریک کنیم، ممکن است این ماده مجددا برگردد و دوباره با اثر سوزانندگی آن مواجه شویم و نکته بعدی در این باره این است که معمولا بعد از مسمومیت نباید مواد خوراکی به کودک داده شود و بلافاصله باید با مراکز پزشکی مربوط به مسومیت که یکی از آن‌ها در تهران بیمارستان لقمان است، تماس گرفته شود و بیمار را به سرعت به مرکز درمانی منتقل کنند.

این فوق تخصص گوارش کودکان در رابطه با مسمویت دارویی کودکان توضیح داد: در خصوص مسمومیت دارویی کودکان دو نکته مهم وجود دارد و اولا ممکن است کودکان به دلیل مصرف بیش از دز مورد نیاز دارویی که برای آن‌ها تجویز شده است، مسموم شوند و برای مثال فرض کنید برای سرماخوردگی داروی آنتی هیستامین برای کودک تجویز شده و قرار است روزی دو بار به مقدار چند سی سی مورد استفاده قرار گیرد، ولی یک مرتبه کودک همه شیشه دارو سر می‌کشد و به دلیل مصرف حجم زیاد دارو مسموم می‌شود.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه مسمویت دارویی دیگری احتمال دارد کودکان دچار آن شوند، از طریق داروهایی اتقاق می‌افتد که برای کودکان نیست و ربطی به بیماری‌های آن‌ها ندارد نظیر داروهای خواب آور، داروهای روان‌گردان و... و هنگامی که این داروها در دسترس کودن قرار می‌گیرد، توسط آن‌ها مصرف می‌شوند و برایشان مسمومیت شدیدی را به همراه دارند، افزود:   در صورت مشاهده هر گونه مسمویت دارویی، کودک باید هر چه سریع‌تر به بیمارستان منتقل گردد و برایش شست‌وشوی معده انجام داده شود تا داروهای مصرف شده از سیستم گوارش خارج گردد و از جذب آن‌ها جلوگیری شود و همچنین لازم به ذکر است که استفاده بیش از اندازه و چند گرم در روز برخی داروها نظیر استامینوفن که مصرف آن‌ها بسیار شایع است، به کبد آسیب می‌زند و آسیب شدید کبدی را به همراه دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس