امتیازات واکسن رازی کوو پارس/ سازمان غذا و دارو میزان واکسن مورد نیاز را اعلام کند

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تلاش شبانه روزی ۱۹ ماه اخیر این موسسه برای ساخت واکسن کووپارس گفت: سازمان غذا و دارو میزان واکسن مورد نیازش را اعلام کند.

به گزارش مشرق، علی اسحاقی در برنامه تلویزیونی سلام، صبح بخیر در خصوص شاخصه واکسن رازی کووپارس گفت: این واکسن دارای دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی است که هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده کووید ۱۹ در دنیا دارای این ویژگی نیست. فرمولاسیون ساخت آن مبتنی بر پروتئین نوترکیب است یعنی از بی خطرترین پلتفرم‌های شناخته شده محسوب می‌شود.

وی افزود: واکسن کووپارس، ایمنی هومورال و سلولار را توامان ایجاد می‌کند و فاقد هر گونه جرم زنده ویروس بوده و خطری از این بابت، گیرنده واکسن کووپارس را تهدید نمی‌کند.

 اسحاقی درباره عدم صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن به رغم درخواست موسسه از سازمان غذا و دارو با اشاره به این که موسسه رازی به دو علت تقاضای صدور مجوز اضطراری را مطرح کرد، تصریح کرد: برخلاف برخی واکسن‌هایی که به آن‌ها مجوز مصرف اضطراری داده شده، تمام مراحل فازهای یک و دو واکسن کووپارس در ایران طی شده و داده‌هایی که از این فازها در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت کاملا این نکته را تایید می‌کند؛ از طرفی وزیر سابق بهداشت، بر همین مبنا این نوید را داده بودند با شروع فاز ۳ مجوز مصرف اضطراری برای مصرف عمومی این واکسن صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: گرچه اکنون سازمان غذا و دارو از ما نتایج آنالیز بینابینی را می‌خواهد و فکر می‌کنم تا یکی دو هفته آینده اطلاعات مورد نیاز محقق شود و مجوز مصرف اضطراری را دریافت کنیم.

رئیس موسسه رازی در ادامه در پاسخ به نتایج فاز یک و دو واکسن کووپارس گفت: در فاز اول، بی خطری یا کم عارضه و بی عارضه بودن واکسن مدنظر بود که در این فاز این موضوع ثابت و دوز موثر نیز انتخاب شد. در فاز دوم تمرکز بر ایمنی زایی واکسن مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن نیز رضایت بخش بود. در فاز سوم نیز تا کنون ۱۷ هزار نفر مشارکت کرده اند و نتایج به دست آمده، بسیار خوب بوده است.

 اسحاقی افزود: واکسن کووپارس به عنوان دوز بوستر یا یادآور تمام واکسن‌های دیگر قابل استفاده است و این یکی دیگر از نقاط قوت واکسن شمرده می‌شود.

وی با اشاره به مذاکره با معاونت بهداشت وزارت بهداشت مبنی بر صدور کارت واکسن برای تمام داوطلبان فازهای یک، دو و سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس اضافه کرد: ارسال شماره ملی تمام داوطلبان به معاونت بهداشت وزارت بهداشت به زودی تکمیل می‌شود و دریافت کارت واکسن از سامانه واکسن امکان پذیر خواهد بود.

رئیس موسسه رازی در پاسخ به قابلیت استفاده واکسن کووپارس در سنین پایین تاکید کرد: این واکسن به لحاظ پایه علمی، جزء ایمن‌ترین پلتفرم‌های شناخته شده دنیا برای سنین پایین است، زیرا کمترین میزان آنتی ژن بین واکسن‌های داخلی و خارجی، در این واکسن به کار برده شده است. پروتکلی نیز تدوین و تحویل سازمان غذا و دارو داده ایم که در صورت تایید، برای سنین زیر ۱۸ سال هم قابل مصرف خواهد بود.

اسحاقی یادآور شد: قاعده برای مصرف واکسن در سنین پایین، از ۱۸ سال شروع و با هر سه سال کاهش، تا سن سه سالگی را شامل می‌شود.

رئیس موسسه رازی درباره دانش فنی واکسن کووپارس، به سابقه طولانی و تجربه بالای این موسسه در واکسن سازی اشاره کرد و پاسخ داد: سابقه موسسه رازی در ساخت واکسن‌های انسانی نوزادان و بزرگسالان شامل فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سرخجک، سرخک و اوریون همچنین ساخت تعداد بالایی از واکسن‌های مصرف دامی، موید تجربه فراوان این‌موسسه در ساخت واکسن است؛ واکسن کووپارس نیز به پشتوانه دانش فراوان و تجربه بالای صد ساله این موسسه ساخته شده و دانش فنی آن کاملا بومی و داخلی و متعلق به موسسه رازی است و آنچه غیر بومی است، برخی تجهیزات و امکانات زیرساختی واکسن است.

وی تصریح کرد: موسسه رازی برای ساخت واکسن کووید ۱۹ پلتفرمی را انتخاب کرد که در این شرایط بهترین باشد و از پلتفرم‌های نسل دوم و سوم واکسن محسوب می‌شود.

رئیس موسسه رازی، تولید انبوه را مستلزم اعلام نیاز سازمان غذا و دارو عنوان و تصریح کرد: این سازمان لازم است زودتر میزان واکسن مورد نیازش را اعلام تا واکسن سازها براساس آن اقدام به تولید واکسن کنند.

اسحاقی، در پاسخ به سختی‌های کار اظهار کرد: گروهی بزرگ در اجرای این پروژه همکاری و نقش دارند که خودِ حضور این افراد، انگیزه بخش است، اما شیرین‌ترین قسمت این کار، نجات جان حتی یک نفر است که ما را به ادامه راه دلگرم می‌کند.

وی ادامه داد: مسائلی که طی این مدت رخ داد گرچه به لحاظ روانی و ذهنی فشارآور بود، اما برداشت ما این است با توجه به جدید بودن پلتفرم ساخت واکسن کوو پارس، سخت گیری‌ها بیشتر بود.

رئیس موسسه رازی تاکید کرد: در ۱۹ ماه اخیر تلاش و زحمت فراوانی در موسسه رازی برای دسترسی مردم به واکسنی ایمن و موثر کشیده شده و قصد نداریم این مسیر را متوقف کنیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اما شیرین‌ترین قسمت این کار، نجات جان حتی یک نفر است که ما را به ادامه راه دلگرم می‌کند... شما که اینقدر مطمئن هستین حتما باید گیرندگان رو بیمه هم بفرمایید درسته؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس