عکس/ سلاح‌های قاچاقچیان در مرزهای شرقی

معاون قضایی دادستان با اشاره به اینکه ماده ۴۵ الحاقی مواد مخدر به نفع قاچاقچی است، گفت: برای اولین بار از واژه «خرده فروشان» در قانون جدید نام برده ایم و برای آنها مجازات در نظر گرفته ایم.

به گزارش مشرق، سعید عمرانی، در تحلیل ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این قانون به نفع قاچاقچی است، ماده ۴۵ الحاقی انگیزه مقابله کننده را هم کاهش داده است و این مساله را می‌توان در مقدار کشفیات مشاهده کرد، مواد مخدر در وزن‌های بالاتری کشف می‌شود و این گونه تلقی می‌شود که ترس قاچاقچیان ریخته است.

وی افزود: در قانون جدید سعی کرده‌ایم که همین موضوع هم تعدیل شود و رویکردهای جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

معاون قضائی دادستان کل کشور در ارتباط با خرده فروشان مواد مخدر گفت: در زمینه دستگیری خرده فروشان مواد مخدر مشکل بزرگی که داریم این است که به خریداران آنها دسترسی نداریم، یعنی افرادی نیستند که پیش بازپرس بیایند و شهادت بدهند که از آن خرده فروش مواد مخدر خریده‌اند و طبق قانون دست بازپرس برای برخوردهای شدیدتر بسته است.

عمرانی ادامه داد: البته از آنجایی که اکثر خرده فروشان خود اعتیاد هم دارند می‌توان اقداماتی برای نگهداری و حتی بازپروری آنها انجام داد اما از نظر قانونی راه برخورد قطعی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل در قانون جدیدی که نوشته‌ایم برای اولین بار اسم از خرده فروشان مواد مخدر برده‌ایم و برای آنها جرم در نظر گرفته‌ایم، امیدواریم قوه قضائیه این طرح را امضا کند و برای دولت هم ارسال کند و دولت در قالب لایحه برای مجلس ارسال کند.

معاون قضائی دادستان کل کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وقت آن نرسیده است که مراکز بهاران تغییر ظرفیت دهد، گفت: باید شرایط موجود را با توجه به شرایط کرونایی بررسی کنیم، در اینکه باید این مراکز هم توسعه پیدا کند و هم به کیفیت آنها افزوده شود شکی نیست اما باید تغییر رویکرد داشته باشند تا کارایی آنها بیشتر شود.

عمرانی افزود: ضرورت یک تجدید نظر در تمامی جوانب نگهداری معتادان و مراکز بازپروری لازم است. در قانون جدید که پیش‌نویس کردیم گفته‌ایم که حداقل توقف معتاد در مراکز بازپروری باید یک سال باشد، الان با مصوبه ستاد کرونا یک سال نگهداری می‌کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس