.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بی‌اعتنایی به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام از ایران خواسته «همکاری تمام و کمال» در این توافق را از سر بگیرد.

به گزارش مشرق، فرانسه که به عنوان یکی از سه کشور اروپایی از جمله عوامل تزریق بی‌اعتمادی حداکثری در اجرای برجام بوده امروز جمعه از ایران خواسته «همکاری تمام و کمال» را در اجرای برجام از سر بگیرد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در شرایطی مطرح شده که «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای رایزنی با دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی درباره وضعیت مذاکرات وین در خصوص برجام روانه پاریس شده است ...

«آنی کلیر لگند»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری آنلاین روز جمعه گفت: «ضروری و حیاتی است که ایران به فعالیت‌های بی‌سابقه‌اش که ناقض توافق است پایان دهد و فوراً همکاری تمام و کمال را از سر بگیرد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    9 0
    چشم منتظر دستور فرانسه بودیم . چقدر شما نفهم هستید که تشخیص نمی دهید کسی رئیس جمهور ایران شده که سرباز ولایت مطلقه فقیه هست .
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      2 0
      آن ترسویی که گوش به فرمان بود را لولو برد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سید فروزان CH ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    7 0
    فرانسویان باید تمام و کمال دهان گشاد خود را ببندند و به فکر مملکت خودشان باشند زمان آن رسیده که مراکز جاسوسی و فساد فرانسه که تحت پوشش امور فرهنگی در ایران فعالیت دارند تعطیل و رابطه با این شیطان به سطح کنسولی برسد ، سفارت این متحد و حامی اسراییل و منافقین باید تعطیل شود
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    8 0
    امانوئل مکرون فرانسه : استقلال فرانسه را مدیون صنعت اتمی فرانسه هستیم ! این کشور کوچک اروپایی نیروگاه های اتمی و انواع تسلیحات اتمی تولید و انباشته کرده و راضی و خشنود از خود !!! در عین حال ما ایرانیان با این جغرافیای بزرگ کشور پهناور با تاریخ کهن و مهمتر جغرافیای مهم جهانی ( غرب آسیا ) در منطقه ای هستیم و هر چیزی، هر نوع تسلیحاتی، هر نوع صنایع نظامی و دفاعی که برای غربی ها فرانسوی ها لازم و مفید بوده برای ما ایرانیان نیز لازم و ضروری و حیاتی است که تجهیز شویم داشته باشیم .. فرانسوی ها لطفا شکر خوری نکنند ..
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      1 0
      قمپوز است - فرانسه بعد از دست بدست شدن از رزیم هیتلری به رژیم آمریکا تحت اشغال آمریکا است - برای مخفی کردن ننگ اشغال فرانسه این کودک سیاست که بوسیله اشغالگر تربیت شده بطور کلیشه ای می خواهد در ظاهر بگوید فرانسه مستقل است - فرانسوی ها بدون اجازه امریکا جرئت آب خوردن هم ندارند غرور ملت فرانسه لگد مال شده است - ننگ اشغال با رنگ فک زدن پاک نمی شود
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 2
    فرانسه غلط زیادی کرده که هر چند یکبار مامور پارس کردن بی منطق به ایران می‌شود بی شرف ها طوری پارس می‌کنند که انگار این چند کشور گستاخ پر رو هیچ تعهد و مسئولیتی ندارند و تمام تعهدات بر عهده ایران است و البته ایران هم برای چنین مزخرفاتی تره هم خورد نمی‌کند. انشاءا..
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    به چشم ... الان قربان
  • SE ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    بعد از پایان تمام و کما تحریمها و راستی آزمایی آن ایران هم نم نمک به برجام باز خواهد گشت
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه اگر عرضه داشت آمریکا و انگلیس در پروژه ساخت زیر دریایی برای استرالیا مثل تفاله این کشور را دور نمی ریختند حالا تنها مانور سیاسی این کشور گنده گویی و هارت و پورت برجامی برای ایران است
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه صحبت زیادی نکند.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه شکر اضافه میل نموده !!!
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه ملعون غلط کرده با اون اربابان کثیف تر از خودش. وقیح تر از وقیح خودشون هستن و اربابانشان آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و ملعون
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه خفه خون بگیرد
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    باشه با جان، باشه..الان از صر میگیریم
  • پیروزه IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    هرچه اقا بگویید درسته .پس مرگ بر امریکا و حامیانش
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    فرانسه نگران هست که امریکایی ها پیشی بگیرند و مستقیما با ایران وارد مذاکره شوند و سرش بی کلاه بماند. اما ب اصل مطلب برگردیم، در اغلب مقالات نوشته شده " در سال ۲۰۱۸ ترامپ از برجام خارج شد" و از موضوع عبور میکنند بدون بیان علت. واقعیت انست که ترامپ در ابتدا بدنبال مکانیزم ماشه بود و موفقیتی بدست نیاورد، سپس در صدد گنجاندن ۱۲ شرط در برجام شد و باز هم موفق نشد، در نهایت دست ب ترور سردار سلیمانی زد و شکست دیگری خورد. نکته انکه پس از وارد کردن انواع خسارات جانی و مالی، بایدن انتظار دارد ایران ب تعهدات برجامی برگردد تا امریکا دست از تحریم بردارد. ن حرفی از پرداخت خسارت میزند، ن غدر خواهی میکند ن اعتماد سازی. ترور سردار سلیمانی را لازم میدانست.
  • علی رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    فرانسه خر کی باشه که دخالت بیجا بکنه؟ اگر شرف دارن برن سراغ سلاح اتمی و نقض حقوق بشر اسراییل کثیف!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس