کد خبر 1289132
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
بانک مرکزی انگلیس درباره جهش نرخ تورم در این کشور هشدار داد

هم زمان با تداوم روند صعودی نرخ تورم افزایش آمار بیکاری و فشارهای اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و خروج این کشور از انگلیس،کارشناس ارشد امور اقتصادی بانک مرکزی این کشور نسبت به جهش نرخ تورم هشدار داد.

به گزارش مشرق، «هاو پیل» که سپتامبر گذشته کار خود را در بانک مرکزی انگلیس آغاز کرد احتمال داد که نرخ تورم در سال آینده به ۵ درصد برسد. این درحالیست که نرخ تورم شش ماه است که از پیش بینی بانک مرکزی تجاوز کرده و هفته پیش به ۳.۱ درصد رسید.

بانک مرکزی انگلیس نرخ تورم امسال را ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. پیشتر اندی هالدین سلف اقای هاو پیل هشدار داده بود که با توجه به روند کنونی اوضاع اقتصادی،  ممکن است نرخ تورم به ۴ درصد برسد و نرخ بهره بین بانکی نیز افزایش ‌یابد.

نرخ بهره بین‌بانکی از اواخر سال ۱۳۹۸ با هدف کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش یافته که در تاریخ انگلیس بی سابقه است.  کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ در نشست اتی کمیته سیاست‌های پولی افزایش یابد. این نشست قرار است چهارم نوامبر در مقر بانک مرکزی انگلیس برگزار شود.

نرخ تورم در انگلیس طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش بهای سوخت که به بالاترین حد طی ۹ سال گذشته رسیده، کمبود راننده کامیون و اخلال در روند توزیع کالا مسیر صعودی طی کرده است. «هاو پیل» به فایننشال تایمز گفت: بگذارید این طور بگویم که اگر تورم طی ماه‌های آینده از ۵ درصد فراتر رفت شوکه نخواهم شد. این برای بانک مرکزی که نرخ تورم را ۲ درصد هدف‌گذاری کرده چندان جالب نیست.

این مقام بانک مرکزی انگلیس احتمال داد نرخ بهره بین بانکی هم در نشست چهارم نوامبر به میزان پیش از شیوع کرونا (۰.۷۵ درصد) بگردد. وی گفت که اعضای کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشور دلیلی برای تداوم سیاست‌ اضطراری نمی‌بینند.

اوضاع اقتصادی انگلیس بر اثر کرونا و خروج لندن از اتحادیه اروپا تعریف چندانی ندارد. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به سر می برند، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

پیشتر دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داده بود که اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی با ۹.۹ درصد کاهش بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تجربه کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    ۵ درصد که بچه بازیه. اینا چقدر سوسولن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس