کد خبر 1288285
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
سینما

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۹ نزدیک به ۸۶ درصد مردم به سینما نرفته‌اند و نه تنها مردم بلکه بسیاری از تهیه کنندگان سینما منتظر بهبود شرایط جامعه از طریق واکسیناسیون هستند.

به گزارش مشرق، نزدیک به دو سال است که کل دنیا درگیر ویروس کرونا شده است و همین باعث شده تا بسیاری از فعالیت های فرهنگی کشور مانند سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و برگزاری رویدادها و همایش های فرهنگی اغلب تعطیل و یا آنلاین برگزار شود.

بسیاری از سینما ها و سالن های تئاتر با تشدید شیوع این بیماری بارها به مرز تعطیلی های یکی دو هفته ای و گاها ماهانه کشیده شدند و مدت هاست که کنسرتی در شهرهای بزرگ کشور برگزار نشده است.

با گسترش عملیات واکسیناسیون در کشور و جابه جایی شغلی سینماها و مراکز فرهنگی از 3 به 2 عملا چند ماهی است که همه سینماهای کشور اکران فیلم های جدیدی را آغاز کرده اند و به تدریج در حال رفتن به سمت ما قبل کرونا هستند. گروه های تئاتری ها نیز سعی کردند چراغ این هنر نمایشی را روشن نگه دارند و با وجود مقررات 50 درصدی ظرفیت تماشاگران، نگذاشتند که سالن های تئاتر همچنان تعطیل و خاموش بماند.

مرکز آمار کشور اخیرا گزارشی مربوط به فعالیت های فرهنگی خانوار در سال ۱۳۹۹منتشر کرده است. جامعه هدف این طرح افراد ۱۵ ساله و بیشتر از ۱۵ سال در نقاط شهری و روستایی است و زمان آمارگیری این طرح اول شهریورماه سال ۱۳۹۹ تا روز سی‌ام شهریورماه ۱۳۹۹ بوده است.

بر اساس این آمار، حدود ۱۳.۴ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری به سینما رفته‌اند و ۸۶ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر به سینما نرفته‌اند. همچنین حدود ۳.۳ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری به تماشای تئاتر رفته‌اند و ۹۶.۷ درصد از این افراد به تئاتر نرفته‌اند.

کاهش ۸۶ درصدی مخاطبان سینما در ایام کرونا

بدون شک کرونا و ترس از این بیماری مرگبار و تعطیلی های پی در پی مراکز فرهنگی به خصوص سینما و تئاتر در این ایام، در بوجود آمدن این عددها و آمار بی تاثیر نبوده است؛ اما با نگاهی دقیق تر به اصل ماجرا و بررسی آمارهای مراکز معتبر باید اذعان داشت که قبل از کرونا نیز به دلیل کیفیت پایین فیلم ها، نبود سینماهای استاندارد در سراسر کشور، مشکلات شدید اقتصادی و گرانی بلیط سینما و به خصوص تئاتر، افراد زیادی به سینما نمی رفتند و عده کمی و آن هم در پایتخت مشتری دائم تماشاخانه های تئاتر بودند.

در ادامه این گزارش، مرور آمار و اطلاعات سال های 96 و 97 نشان می دهد که تنها نزدیک به 19 درصد مردم در سال فقط به سینما رفته اند؛ براساس آماری که روی وب سایت مرکز آمار ایران قرار گرفته است، در سال ۱۳۹۶ تنها ۱۹ درصد از مردم به سینما رفته‌اند که حدود ۳۰ درصد این تعداد فقط یک‌بار، ۲۸ درصد آنها دو بار و ۴۲ درصد هم بیش از دو بار به سینما رفته‌اند. به این ترتیب و طبق این آمار در واقع ۸۱ درصد مردم اصلا به سینما نرفته‌اند. یعنی براساس آمار یاد شده از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در حدود ۶۴ میلیون نفر اساسا بیننده سینمای ایران نیستند.

نتایج نظر سنجی های اسفند ماه سال 97 مرکز افکار سنجی(ایسپا) درخصوص رفتن مردم به سینما نشان می دهد، که 30.2 درصد مردم ایران تا کنون هیچ وقت به سینما نرفته اند. این مرکز درباره تماشای نمایش و استقبال مردم از حضور در تماشاخانه ها هم نظر سنجی کرده که بر اساس آن 88.6 درصد مردم تا کنون به تئاتر نرفته اند.

در زمان کرونا فیلم های زیادی به دلیل تعطیلی های مکرر سالن های سینما و عدم استقبال مردم برای رفتن به سینما در صف اکران قرار دارند و تهیه کنندگان این فیلم ها به دلیل ضررهای مالی ناشی از تولید تا خواب این فیلم ها، رغبت نمی کنند تا فیلم خود را راهی سینماها کنند و گویا کمک ها و تشویق های سازمان سینمایی دولت قبل برای اکران بی نتیجه مانده و همه چشم انتظار بهبود شرایط عمومی جامعه به لحاظ واکسیناسیون و ایمنی آن هستند تا شاید حضور مجدد همان مردم اندک به سینماها، دوباره چراغ امید این هنر صنعت را روشن کند.

کاهش ۸۶ درصدی مخاطبان سینما در ایام کرونا

با تغییر مدیریت سازمان سینمایی در دولت جدید و آمدن محمد خزاعی در سکان این مسئولیت، همه نگاه ها به تصمیم های این معاونت دوخته شده تا شاید گره کور این بحران باز شود و رونق مجددا به سالن های سینما بازگردد.

ماجرای تئاتر نیز همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد؛ خبرها از آمدن مدیر جدید هنرهای نمایشی است تا شاید با این تغییرات و تصمیماتی که گرفته خواهد شد، خون تازه ای در رگ های تئاتر کشور جریان پیدا کند. هنرمندان تئاتری در دوران کرونا به لحاظ معیشت دوران سختی را سپری کردند و این امید وجود دارد که با آمدن مدیری دلسوز و دغدغه مند، مشکلات فراوان این هنر نمایشی نیز مرتفع گردد.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    صنعت سینمای ایران لازمه با مجوز شهرداری ها تو پارک ها بهار و تابستان سینما پارکی متحرک راه اندازی کنه تا درامدش رو در امتداد کرونا از دست نده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس