«ناو هواپیمابر رونالد ریگان»، خلیج فارس را ترک کرد

نیروی دریایی آمریکا از خروج ناو هواپیمابر «یو اس اس رونالد ریگان» آمریکا از خلیج فارس و منطقه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی این کشور بعد از پنج ماه خبر داد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکایی روز سه شنبه  خبر دادند که ناو هواپیمابر «یو اس اس رونالد ریگان» نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس و منطقه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه را ترک کرد.

به نوشته وبگاه «نیوی تایمز» این ناو هواپیمابر بعد از پنج ماه حضور در اّبهای منطقه به سوی بندرگاه «یوکوسوکا» در ژاپن عزیمت کرد. این ناو هواپیمابر آمریکایی در جریان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان از این ماموریت پشتیبانی کرد.

ناو مذکور پنج ماه قبل جایگزین ناو هواپبمابر «آیزنهاور» شد. ناوهواپیمابر آیزنهاور، ماه فوریه (اواسط بهمن ۱۳۹۹) ویرجینیا را ترک کرد و به سمت دریای مدیترانه به حرکت درآمد. این ناو در دریای مدیترانه در رزمایش‌ مشترک با نیروی دریایی ایتالیا و مغرب مشارکت و مدتی در «دریای مکران» حضور داشت.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفته‌ بودند که برای هشدار به طالبان به اسکادران‌های جنگنده‌های حاضر در ناو هواپیمابر آیزنهاور مستقر در منطقه و همچنین تعدادی دیگر از جنگنده‌های آمریکایی نیاز است تا آن‌ها پوششی برای خروج امن نظامیان آمریکایی از افغانستان ایجاد کنند.

به نوشته نیوی تایمز، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که این ناو هواپیمابر در صورت بحران یا سایر حوادث احتمالی منطقه‌ای مجدداً مستقر می‌شود. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مسئولیت حفظ منافع آمریکا در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» چندی قبل در گزارشی اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دستور آغاز خروج برخی از نیروها و تجهیزات از خاورمیانه را صادر کرده است. بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این دستور بایدن در راستای بازاستقرار حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه صورت می‌گیرد.

وال‌استریت ژورنال نوشت که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که پنتاگون به دنبال ارائه تجهیزات و آموزش‌هایی است که عربستان سعودی به آن نیاز دارد.

ایران بارها مخالفت خود با حضور نیروهای خارجی در منطقه را اعلام و تاکید کرده است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای حاضر در منطقه تامین شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس