.

توسعه سلاح هسته‌ای سالها زمان می‌برد، اما راه اندازی یک نیروی پهپادی تنها چند ماه زمان نیاز دارد؛ پهپادها توازن قوای نظامی را در خاورمیانه تغییر داده‌اند.

سرویس جهان مشرق _ پایگاه خبری وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی پهپادهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و گسترش آن در میان نیروهای منطقه‌ای و نتایج میدانی استفاده از این پهپادها پرداخته است.

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر

این مقاله که به قلم Benoit Faucon در این وبسایت خبری نوشته شده است این گونه آغاز می‌شود: حمله مرگبار به یک نفتکش (منظور نفتکش اسرائیلی مرسر استریت) با پهپادهای انتحاری؛ حمله پهپادی از نوار غزه به شهرک‌های اسرائیل، حمله به پالایشگاه‌های نفتی عربستان و حمله به پایگاه محل حضور نظامیان امریکایی در عراق (نویسنده ادعا می‌کند این حملات توسط پهپادهای ساخت ایران انجام شده است).

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر
آثار حمله پهپادی به کشتی اسرائیلی مرسر استریت

مقامات امریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی همگی معتقدند که در پس پرده این حملات، ایران، متحدینش و پهپادهای رزمی ساخت این کشور قرار دارد. آنها می‌گویند که تهران به سرعت در حال توسعه و عملیاتی کردن پهپادهای رزمی ساخت خود در منطقه و تغییر توازن امنیتی خاورمیانه است که خود در یک لبه تاریخی تغییرات قرار دارد.

به گفته این مقامات، این هواپیماهای بدون سرنشین اغلب با اجزای بسیار گسترده ای که در بازار رو به رشد تجاری هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود، ساخته می شوند و برخی از این پهپادهای نظامی ایرانی الهام گرفته از مدل‌های ساخت اسرائیل و آمریکا هستند.

نویسنده مدعی است یک مقام نظامی ایرانی در مصاحبه با وی گفته است " توسعه سلاح هسته‌ای سالها زمان می‌برد، اما راه اندازی یک نیروی پهپادی تنها چند ماه زمان نیاز دارد؛ پهپادها توازن قوای نظامی را در خاورمیانه تغییر داده‌اند".

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر

به گفته مقامات امنیتی اروپایی و خاورمیانه که لاشه هواپیماهای بدون سرنشین را مورد بررسی قرار داده اند، مهندسان ایرانی برای ساخت در ساخت پهپادهای مورد نظر از قطعات وارداتی مدرن استفاده می‌کنند تا بتوانند به طور دقیق اهداف را در مسافت های طولانی مورد اصابت قرار دهند و به سرعت جهت خود را برای فرار از کمند سامانه‌های پدافندی و رادارهای دشمن تغییر دهند. ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، نباید خطرات برنامه پهپادی ایران را دست کم بگیرند و بایستی گام های تهاجمی تری بردارند. احتمالاً شرایطی پیش می آید که آنها جسورتر، شجاع تر و کمتر بازدارنده شوند.

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر

حوالی ماه می میلادی نیز ژنرال کنت مکنزی در خصوص تضعیف برتری هوایی ایالات متحده با ادامه پیشرفت برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود. مکنزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا برتری هوایی خود را در خاورمیانه از دست داده، گفت: استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات ‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌ جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر

وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که ایالات متحده در حال آماده شدن برای گسترش تحریم ها علیه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران است.

کرستن فونتنروز، مدیر سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید در مرکز خلیج فارس گفت: "اما ممکن است تحریم ها نتوانند بر برنامه ایران تأثیر بگذارند". او گفت که برخلاف صنعت سنگین برنامه هسته ای، هواپیماهای بدون سرنشین اغلب به اجزای تجاری که در بازار آزاد در دسترس هستند تکیه می‌کنند که می توانند به صورت آنلاین برای جمع آوری وسایل بی ضرر و کنترل شده از طریق رادیو خریداری شوند. مسدود کردن موثر چنین فروش‌هایی سخت‌تر است.

نیروی پهپادی ایران توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر داده است / تحریم‌های امریکا علیه برنامه پهپادی ایران بی‌فایده بوده است +تصاویر

گزارش محرمانه ای که توسط اندیشکده C۴ADS، مستقر در واشنگتن، برای دولت انگلیس تهیه شده است، نشان می دهد که ایران با استفاده از شبکه‌ای از شرکت های تجاری در سراسر جهان برای تهیه قطعات، از جمله برخی موارد که خود را از گزند تحریم‌های امریکا دور کرده‌اند، با موفقیت متحدان حوثی خود را در یمن مسلح کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ایرانی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    52 5
    فیلم مهاجر اثر آقای حاتمی کیا رو اگر تونستید تماشا کنید واقعا فیلم زیبایی است. خداقوت میگم به تمام پرسنل زحمتکش و شریف «ارتش و سپاه» قهرمان ایران که در اوج تحریم ها و ناجوانمردی ها علیه ملت ایران و در اوج سختی وبا مشقت ، ایران عزیز رو از تهاجم بیگانگان حفظ میکنند. خداقوت دلیرمردان، به شما افتخار میکنیم.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      8 2
      فیلم های جدیدتری باید ساخته شود فیلم مهاجر کم کیفیت و متعلق به 3 دهه قبل است!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    31 2
    فعلا یکی دو مرحله اطلاعاتتون عقب تره، پیشرفتهای پهپادی ایران اسلامی خیلی جلوتر از گزارشهای آمریکایی هاست.
  • US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    12 40
    فعلا پهبادهای ترکیه و اسرائیل در منطقه اسم در کردند!نه ما
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      15 2
      چرا عصبانی وال استریت ژورنال داره درباره ایرانه بزرگمون میگه حد ترکا و اسراییلی ها با ارمنستان قیاس میکنن نه با ایران
    • حسام الدین IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      10 4
      بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      12 4
      ترکیه مونتاژ کار را با ایران مقایسه نکن. ترکیه که اصلا سازنده پهپاد نیست. قطعات از کشورهای مختلف میخرد و مونتاژ میکتد. برای مثال پهپاد بیرقدار، بدنه اش طرح BAE انگلیس است. موتور روتاکس اتریش ، اویوتیک نورثروپ گرومن آمریکا و سامانه های اوپتیکی هم ساخت کانادا است. پهپاد آکینکی هم بدنه طرح آنتونوف اوکراین و موتور هم ایوچنکوف اوکراین است.
  • US ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    18 1
    بخدا قسم نمی دونم گریه کنم يا بخندم! اسرائیل عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و هیچ نظارتی رو هم قبول نمی کند! و در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نماینده دارد و علیه ایران افترا هم می زند!و گروسی هم به آنها اعتماد کرده و در حال آزار ایران هست، ولی ایران عضو هست و جاسوسی در غالب بازرسی ساری و جاری هست باز هم ایران رو متهم به انحراف می کنند! خب سیاست مداران ایران عضویت ایران در آژانس چه منفعتی دارد!از ترس حمله نظامی در آژانس ماندید که بیخود کردید تأسیسات هسته‌ای راه انداختید، اگر این تأسیسات را داریم پس اجازه ندهید وسیله ای برای فشار علیه ایران و ملت ایران باشد ، فردا ترکیه و مصر و عربستان و امارات و بحرین همه تأسیسات هسته‌ای راه می اندازند بدون اینکه تاوان آن را بپردازند و ملت آنها تحت تحریم ها باشند، پس کیم اون جون رهبر کره شمالی راه درست پیمود.نه ما، چون ما بخاطر سلاح هسته‌ای نداشته و استقلال خودمان داریم اذیت می شویم.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      8 5
      وقتی زورت نمی رسد اما ادعا می کنی همین می شود . یا زورت را بالا ببر یا ادعای خود را کم کن . این نمی شود که ادعا کنند اما هزینه بی عرضگی را مردم با جان و مال خود بدهند
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    25 0
    خاورمیانه نه ، غرب آسیافقط غرب آسیا!!!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 4
    چطور تولن پعبادی و هوایی ترکیه وحشی که در حال بحران افرینی و نسل کشی غیر نظامیا هست خطر افرین نیست ولی مال ایران خطر مرگبار شده .. اونم برای غرب ؟!؟!!!!؟!؟!!
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    24 4
    هر زمان که به خود مغرور شدید و تلاشتان را متوقف کردید قطعا شکست خواهید خورد به خود غره نشوید..هنوز پهپادهایمان تا امریکا نمی رسند!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      9 1
      احسنت به این نگاه صحیح
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      6 0
      باید به اسراییل برسند که میرسه
  • حسین IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    11 1
    ما در نبردیم و نبرد بزرگتری در پیش داریم انشالله که پیروز هستیم
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    8 5
    وقتی استان باکو پس گرفته نشده اینهمه سلاح را چه سود؟
  • کارمند ساده IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    فرق آموزش غربی و آموزش شرقی در ایران دقیقا مثل فرق بین تکنوکرات با فن سالار است و مثال آن در بالا موجود ... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این ....
  • علیرضا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 13
    الان امارات متحده عربی ,جمهوری آذربایجان,عربستان سعودی,جمهوری ترکیه ,و رژیم صهیونیستی قدرتهای پهپادی منطقه هستند با ایران.............اون چند مورد سقوط پهپادهای آمریکا رو فاکتور بگیریم ..........خیلی از عملیاتهای جاسوسی سرویس های اطلاعاتی رقیب در ایران با پهپاد انجام شده که موفق بوده .........مثل ترور شهید فخری زاده یا نابودی تاسیسات هسته ای نطنز
    • احمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      12 1
      نابودی تأسیسات هسته‌ای نطنز؟! انفجار در یک بخش به اندازه یک اتاق مفهومش نابودی تأسیسات هسته‌ای نطنزه؟ و اما ترور شهید فخری زاده و خرابکاری در نطنز توسط پهباد انجام شده؟!!! و در مورد پهبادهای آمریکا، میشه بفرمائید پهبادهای آمریکایی سقوط کردند یا توسط ایران شکار و منهدم شدند؟ شما دوست عزیز یا میخوای ادای آدمای زرنگ رو در بیاری یا کلا خودت رو زدی به اون راه، یا اساساً نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر در حوزه این مسائل داری! اولاً در ترور شهید فخری زاده از ماهواره استفاده شده، دوماً در نطنز از جاسوسان داخلی، و سوما‌ پهباد که چه عرض کنم، حتی جنگنده های رادارگریز آمریکایی که سالها پزش رو به دنیا دادند و باهاش خیلی ها رو دوشیدند در تور پدافندی ایران گیر افتادند و میفتند، و چهارما کشورهایی مثل امارات و ... در حوزه پهبادهای به هیچ عنوان قابل مقایسه با ایران نیستند،
    • رهگذر IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      13 1
      دوست عزیز در قدرت پهپادی بودن ما هیچ شکی نیست. البته اون حملات تروریستی هم توسط عوامل انسانی و مزدور زمینی انجام گرفته نه با پهپاد! مشکل ایران در نمود و نمایش توان پهپادی‌اش هست که به دلیل تحریم تسلیحاتیه نه چیز دیگه. فریب تبلیغات فیلمی کشورهای دیگر را نخورید. اینها فیلمه!
    • علیرضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 4
      خطاب به شخص احمد.....اولا من دوست عزیز شما نیستم دوما یه شخص بیطرف باید همه چی رو بیطرفانه بگه .....شما حرصت در اومد که گفتم توتن پهپادی کشورهای دیگه هم بالاست......قرار نیست که همه چی فقط در انحصار یه کشور باشه ......تو میدان جنگ کارایی سلاح مشخص میشه.سال گذشته جنگ قره باغ ارمنستان از پهپاد های روسی و ایرانی استفاده میکرد و آذربایجان از پهپادهای اسراییلی که کاراییش مشخص شد و آذربایجان برنده مطلق بود ..........پس پهپاد های اسراییلی امتحان پس داده ان .....وقتی بخش حیاتی یک تاسیسات رو از کار بندازی یعنی نابودی کامل ......با حلوا و حلوا گفتن و اینکه فقط ما قوی هستیم دهن شیرین نمیشه پروفسور
    • علیرضا IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 1
      خطاب به رهگذر ........بهترین نه یکی از بهترین ها ......همه کشورها دارن روی توسعه پهپادها سرمایه گذاری میکنن .......فقط ایران نیست
    • CA ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      4 1
      برو بشین پای کامپیوتر بازیتو بکن بچه همین که گفتی ارمنستان پهپاد ایرانی داشته معلومه از این عشق رجبهای عقده ای هستی وقتی چیزی بلد نیستی مجبوری حرف بزنی
    • علیرضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 2
      خطاب به 17:10 همینکه امثال شماها رو بسوزونم و حرصتون رو در بیارم کافیه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    10 1
    بنازیم به ایران اندر جهان __کز اهریمنان خرد کرده دهان __ جوانان با شور و عقل و شرف __ بوحشت در آورده اند دشمن از هر طرف __
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    5 2
    سوخو های 30sm که سفارش دادیم به روسیه کی میرسند
  • صبا IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 4
    سلام پیش بینی من است که با هماهنگی قوای 3 گانه انقلابی تا سال 1404 قدرت اول نظامی و اقتصادی جهان خواهیم بود. البته اگر دولتمردان ایمانشان را راسخ کنند.
    • RO ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 2
      جوک نگو مومن قرار بود قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم الان آخریم ریال بی ارزش ترین پول دنیا شده که سگم نگاش نمیکنه
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      مزاح فرمودین؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    نژاد یعنی شکل و قیافه و هزار تا مشخصه زیست شناسی و با زبان فرق داره. الان مثلا شما نوزادتون رو از یک ماهگی بفرستین اسپانیا و کلا اسپانیایی حرف بزند میتوانید بگویید او دیگر فرزند من نیست؟؟؟؟؟؟؟؟ از نظر قیافه و قد و این مسایل نژادی این سه انسان آذری کردها و فارسی شبیه هم هستند. ( الان یک سیاهپوست از بچگی بیاد ترکیه و کلا ترکی حرف بزنه میشه بگیم این‌از این به بعد از نژاد سفید است؟.)
  • حسن IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    قبل از زور آزمایی پهبادهای خاورمیانه تست مردم کشور لازمه کی چقدر ایرانیه به بقیه مردم دنیا چه مربوطه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس