کد خبر 1287667
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
بازی مرکب2

تصور کنید دعوتنامه‌ای به دستتان می‌رسد و به یک بازی با جایزه بیش از یک ‌تریلیون تومانی دعوت می‌شوید. واکنشتان چیست؟

به گزارش مشرق، «محمد صرفی» طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

تصور کنید دعوتنامه‌ای به دستتان می‌رسد و به یک بازی با جایزه بیش از یک ‌تریلیون تومانی دعوت می‌شوید. واکنشتان چیست؟

این خط اصلی داستان سریال پر سر و صدای این روزهای جهان یعنی «بازی ماهی مرکب» است. سریالی کره‌ای که حدود یک ماه پیش توسط شرکت نتفلیکس پخش شد و در ۹۰ کشور دنیا پربیننده‌ترین شد و با این روند احتمالاً رکورد جهانی بینندگان را جابه‌جا می‌کند. عواید این سریال ۹ قسمتی برای نتفلیکس تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

آنچه این سریال را به موضوعی بحث‌برانگیز و البته محبوب میان مخاطبان جهانی تبدیل کرده، محتوای اصلی آن یعنی «عدالت» و «شکاف طبقاتی» در دنیای تحت سیطره سرمایه‌داری است. ۴۵۶ شرکت‌کننده با دعوت افرادی مرموز و ناشناس وارد یک بازی شش مرحله‌ای و مرگبار می‌شوند. آنان باید با یکدیگر بازی کنند. بازی‌هایی ساده که بچه‌های کره‌ای آن را انجام می‌دهند و برخی از آنها جهانی هستند؛ از تیله‌بازی گرفته تا طناب‌کشی. هرکس برنده شود به مرحله بعد می‌رود و بازنده‌ها کشته می‌شوند. برنده کل پول را با خود می‌برد؛ ۴ میلیارد وون(۳۸ میلیون دلار آمریکا).

شرکت‌کنندگان متنوع هستند؛ از یک دانشجوی نابغه گرفته تا گانگستری جنایتکار، کارگری اخراجی، دختری فراری از کره شمالی، مهاجری از پاکستان و... اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند؛ غرق در بدهی و ناامیدی هستند و هیچ روزنه و چشم‌اندازی پیش روی خود نمی‌بینند جز آنکه در رقابتی مرگبار برای به دست آوردن جایزه رویایی شرکت کنند.

علت محبوبیت گسترده این سریال هم دقیقاًً همین است. مردم به راحتی با آن همذات‌پنداری می‌کنند و آن را استعاره‌ای از زندگی خود می‌دانند. فیلم پایه در واقعیت جامعه کره جنوبی دارد. واقعیتی که پیش از این در فیلم سینمایی «پارازیت» (برنده اسکار ۲۰۲۰) نیز بازتاب یافته بود؛ نمایش نتیجه هولناک پیشرفت بدون عدالت اجتماعی. کشوری که برخلاف ویترین خارجی آن به‌عنوان کشوری پیشرفته، اغلب مردم به جز گروه بسیار اندکی باید برای موفقیت و حتی زنده ماندن، به‌شکلی مرگبار در میدان رقابت اقتصادی بجنگند.

کره جنوبی پس از جنگ با کره شمالی، برنامه توسعه خود را آغاز کرد. برنامه‌ای که طی چند دهه این کشور فقیر را به یکی از غول‌های اقتصادی تبدیل کرد. سئول عضو گروه ۲۰ و یکی از چهار ببر آسیا شد. اما شیرینی این پیشرفت را همه مردم این کشور نمی‌چشند.

کره جنوبی که ۶۰ سال پیش با درآمد سرانه ۸۲ دلاری پشت‌سر کشورهای آفریقایی مانند غنا، سنگال و زامبیا قرار داشت، چنان رشدی را تجربه کرد که به «معجزه در رودخانه هان» شناخته می‌شود. (برگرفته از شعار نمادین توسعه آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم؛ «معجزه در راین») اما این توسعه بدون عدالت، کار را به جایی رسانده که امروز جوانان کره‌ای از شعاری دیگر استفاده می‌کنند؛ کره جهنمی!

(Hell Joseon) اصطلاحی که از سال ۲۰۱۵ میان جوانان کره‌ای باب شده و کنایه‌ای از وضعیت بسیار سخت و دشوار رقابت تحصیلی و شغلی و فراهم آوردن ملزومات زندگی است. این رقابت چنان سخت و بی‌رحمانه و طبقاتی است که باعث به‌وجود آمدن نسلی در این کشور با عنوان «سامپو» شده است. نسلی که برای موفقیت در رقابت شغلی و اقتصادی، قید ازدواج و فرزندآوری را زده‌اند. نرخ بالای خودکشی در کره جنوبی یکی دیگر از ابعاد این رقابت نفسگیر است. بدهی خانوارها درکره جنوبی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و به بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن رسیده است؛ بالاترین رقم در آسیا.

در دنیای سرمایه‌داری یک باور رایج وجود دارد؛ کار و تلاش سخت نتیجه می‌دهد اما همان‌طور که «بازی ماهی مرکب» به شکلی عریان و خشن نشان می‌دهد، این باور لزوماً با واقعیت تطابق ندارد. تلاش سخت و طاقت‌فرسا در چارچوب سرمایه‌داری و اصالت سود، چیزی جز قطعه‌ای از برده‌داری مدرن نیست. برده‌ها تا سرحد جان تلاش می‌کنند و با یکدیگر رقابت کرده و حتی همدیگر را حذف می‌کنند و بازی‌گردانان - صاحبان سرمایه‌های بین‌المللی- صحنه را تماشا کرده و از این بازی که خود ‌ترتیب داده‌اند و کنترل می‌کنند، لذت می‌برند.

یکی از جملاتی که مکرر از سوی مجریان بازی تکرار می‌شود این است که؛ ما اینجا هستیم تا به شما فرصت بدهیم! راه‌حلی اغواکننده و سطحی برای مشکلات بشر امروزی. بازی‌گردانان دنیای بیرون را چنان جهنمی ‌و سخت کرده‌اند که بازیگران برای فرار از این جهنم به بازی مرگ روی می‌آورند. این طراحی ظاهری دموکراتیک و آزادانه دارد. در دنیای سرمایه‌داری، برده‌ها میان جهنم و بازی مرگ مخیر به انتخاب هستند!

از عجایب و غرایب دنیای سرمایه‌داری آن است که می‌تواند مفاهیم و ابزار به ظاهر مخالف خود را نیز به خدمت گرفته و از آنها پول بسازد. تبدیل تصویر نمادین چه‌گوارا به‌عنوان شخصیتی ضدامپریالیستی به نمادی بر محصولات اقتصاد کاپیتالیستی یکی از مثال‌های معروف این قابلیت شیطانی است. این سریال کره‌ای نیز از این چرخه بیرون نیست؛ سریالی محصول سازوکار اقتصاد سرمایه‌داری با فروشی کلان در نقد نابرابری و بی‌عدالتی! این تضاد عمیق، جای تأمل دارد.

«بازی ماهی مرکب» می‌تواند حداقل سه دسته از اقشار کشور ما را نیز به فکر وادارد. نخست هنرمندان کشورمان را که عدالت برای آنها چه جایگاهی دارد و آثار آنها چقدر با این دغدغه عمومی مرتبط است. سینما و سریال‌های ایرانی -اعم از تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی- در این زمینه چه حرفی برای گفتن دارند؟ دسته دوم مدیران کشور هستند. عدالت اولویت چندم آنان است و تصمیمات و اقدامات آنها شکاف طبقاتی را بیشتر می‌کند یا کمتر؟ و بالاخره دسته سوم متفکران و اندیشمندان جامعه هستند که در لایه‌ای عمیق‌تر و جایگاهی مهم‌تر قرار دارند. فکر و نظریه آنها درباره عدالت چیست؟ چگونه می‌توان میان پیشرفت و عدالت نسبتی معقول و مورد قبول برقرار کرد؟

موفقیت در دنیای امروزی در پول و پول و پول خلاصه شده است. عبارت قابل تأملی می‌گوید؛ «از کسانی که فکر می‌کنند پول هر کاری می‌کند، می‌توان انتظار داشت برای بدست آوردن پول دست به هر کاری بزنند.» رویای یک شبه و از هر راهی ثروتمند شدن، نتیجه چنین تفکری بوده و متأسفانه این سبک زندگی در بخش‌هایی از جامعه در حال گسترش است. سال‌هاست که عده‌ای، ایران و ایرانی را از تبدیل شدن به کره شمالی می‌ترسانند و سعی دارند نسخه سرمایه‌داری وابسته به غرب را به‌عنوان الگوی بدیل و رویایی معرفی کنند. عبارت Hell Joseon را جمهوری اسلامی نساخته است. یکی از هنرهای سرمایه‌داری، زیبانمایی جهنم است. مسئولیت ارائه نسخه‌ای بومی از یک جامعه انسانی و زندگی شرافتمندانه، در برابر آن جهنم‌های عریان و پنهان، بر عهده سه گروهی است که از آنها نام برده شد؛ متفکران، سیاستمداران و هنرمندان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 12
    بازی مرکب ن بازی ماهی مرکب
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      14 1
      Squid که به معنی ماهی مرکبه نام کره ای سریال هم دقیقا بازی ماهی مرکبه.
    • علی DE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 0
      اتفاقا درستش همینه.چون در واقع اسم یک نوع ماهی است
  • سجاد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    35 13
    اخی بیچاره مردم کره که غرق در شکاف طبقاتی هستن.. کاش بتونن بیان ایران ما اینجا پناهشون بدیم
    • حکیم IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      11 10
      تو میخای پناهشون بدی!!! بابا بچه پولدار... ۴ درصدی...
    • سجاد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      15 2
      ببین مشرق اینطوری میشه یه بابایی پیدا میشه مثل این حکیم که شوته اینطوری برداشت میکنه از کامنت من چون تو کامنت منو ناقص منتشر کردی..
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      اسکلت کرده فهمید چی گفتی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 0
      پس نتیجه میگیریم کره شمالی بهتره
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 5
    برادر این فیلم ایمش بازی مرکب هست . بازی ماهی مرکب رو از کجا درآوردی ؟؟
  • سجاد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 1
    مشرق
    • سجاد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 7
      زهرمار
  • سجاد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    مشرق
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    10 9
    خیلی جالبه جدایی نادر از سیمین و... دروغ و واقعیت ایران رو نشون نمی ده ولی بازی مرکب واقعیت کره جنوبیه و کل دنیا باهاش همزاد پنداری میکنن ولی اسکار اصغر فرهادی توطئه غرب
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      حق
    • SE ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      یعنی فکر هم کردی و این مقایسه را کردی؟ فیلمهای فرهادی که یکسره ایران را کشوری ویران و عقب افتاده نشان می دهد با این فیلم که ماهیت پیشرفت و توسعه کره جنوبی را نشان می دهد برابر می دانی؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 0
    اونایی که با ترجمه اسم سریال مشکل دارند اول squid رو تو گوگل سرچ کنند بعد ایراد بگیرند. اون اسمی که برای این سریال بیان میشه غلط رایجه.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    تحلیل خوبی بود ممنون
  • روناک IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 1
    حالا خوبه یا بد؟
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 4
    چه بخواید و چه نخواید در این دنیا یه عده بیشتر زحمت میکشن و باید نتیجه زحماتشون رو ببینن تا دنیا پیشرفت کنه!! البته فرصت برابر باید برای همه باشه ولی برابری هیچ وقت به وجود نمیاد!!! هرچند منشا اصلی تمام بی عدالتی ها دخالت دولت هاست که با پخش رانت و دخالت در مکانیزم بازار سبب از بین رفتن فرصت پیشرفت برای خیلی ها میشن نه سرمایه دارها!!!
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 1
      در اسلام داراها هوای ندارها رو دارند و با خدا معامله میکنند به صورت خمس و زکات قرض‌الحسنه مخصوصا به ایتام و کسی دنبال بندگی و بردگی دیگران نیست در دنیای سرمایه داری لیبرالی انحصار و رانت و رابطه بیداد میکنه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    مطلب جالبی بود
  • JP ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 0
    ما هم میتونستیم مثل کره جنوبی باشیم و هم محصولاتمون رو به دنیا صادر کنیم و هم فرهنگ مون رو
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 0
    از تمام مسئولان زحمت کش که خودشان با حداقل امکانات زندگی می‌کنند تا ما در رفاه باشیم کمال تشکر را دارم
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      نظر عالی بود !
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    فیلم باگهای منطقی متعددی داره
    • حمید IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 1
      ستایش خوبه ستایش ببین
  • . IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    هر جامعه ای مشکلات زندگی خودشو داره و هیچ کشوری بهشت یا جهنم نیست ولی خب حجم مشکلات تو ایران هم بالاست
    • SE ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 2
      خیر. اگر مردم کشوری یاد بگیرند که آزادی ارزش نیست و بفهمند که زندگی همه با قناعت و رفاه حداقلی بهتر از ترکیدن عده ای از سیری در کنار مرگ بقیه از گرسنگی است، خواهید دید که الگوی کره شمالی با ایجاد کشوری بدون بیکار و معتاد و بی خانمان بهترین حکومت جهان است.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    مثل زمان روم که اسیران و بردگان را به جان هم مینداختند و فقط یکی زنده می ماند و باعث تفریح عده ای بود
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 1
    این چیزا رو از ایرانی انتظار نداشته باشید. کره ای و ژاپنی و چینی و آلمانی که نمونه تلاش و پیشرفت در جهان شده اند یه چیزایی دارند که ایرانی نداره! ببین رگ گردن هم کلفت نکنیم بی خودی. همینی که هست. ایرانی جماعت هرگز کشورش رو مثل این کشورهایی که اسم بردم نمیکنه. چون ایرانی اصلا حس ایثار برای نسل بعد رو در وجود خودش نداره. چند تا صنعت در کشور می شناسید که برند شده باشه و از دو نسل به این طرف رسیده و مرتب در حال پیشرفت بوده باشه؟ ایرانی فقط به فکر خودشه. خیلی هنر کنه پول درمیاره و برا بچه هاش بذاره. اصلا این تفکر تو ایرانی وجود نداره آقاجان.چند تا ایرانی حاضر خواهند شد به این پرسش پاسخ مثبت عملی بدهند؟ شما باید در تمام عمر کاری خودت کار و تلاش فراوان انجام بدی و از حداقل امکانات استفاده ببری تا فرزند یا فرزندانت از زندگی آسوده و مرفهی برخوردار بشوند.آیا قبول دارید؟ اصلا ضرب المثل دیگی که برا من نمی جوشه سر سگ توش بجوشه!!! مگه مال ماها نیست؟ حافظ هم فهمیده بود این حقیقت رو ۷۰۰ سال پیش و به نوعی در این بیت گفت: آدمی در عالم خاکی نمی آید بدست عالمی دیگر بباید ساخت واز نو آدمی
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      برادر در این فیلم بردگی انسان توسط تعدادی پیمانکار و سرمایه دار لیبرال به تصویر کشیده که آدمهای مفلوکش داعش وار به دنبال شانس بعدی اند یا بمیرند یا به پول (که معادل ایمان در غرب هست) برسند اون شانس رو هم همون پیمانکار و سرمایه دار باید بهش بده بعد شما از ایران مینالید اینجا لااقل آنقدر انسان هستیم در تنگدستی به همدیگر کمک کنیم ما با اونها خیلی فرق داریم اونها بخاطر پول آدم میکشند بعد دم از پیشرفتشون میزنی پیشرفت اونا بخاطر استعمار علم و ثروت ما بوده امیر کبیر دو حرکت اومد انجام بده انگلیس و همون اشراف کشتنش و الانم گرفتار مشتی آقازاده و دلال هستیم
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      واقعا خودت فهمیدی چی گفتی؟ اگر تو یه ایرانی با این مشخصات هستی به خودت مربوطه و بس.لطفا جمع نبند و همه را مثل خودت نبین و تفسیر ابگوشتی از شعر حافظ نکن ....برو پای درس و مشقت
  • Azeta IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    بجون مادرم ک بعدازخدا عزیزترینمه صادقانه میگم،،اینقدرفشارزندگی اذیتم میکنه اولین نفری بودم ک میرفتم مگ انسان چندبارمیمیره اینجوری دیگ شانس خودموامتحان میکردم
  • علی میرزایی IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    کره جنوبی تخته کف پاشون میزاشتن راه برن...الان ببینید پای چه مسائلی تو فیلم باز میکنن.از دین و سیاست اجتماع..عجیبه......هر فیلمی که درش صداقت باشه اون به راستی که برتره...برتری این فیلم صداقت تمام عوامل صحنه و پشت صحنس...وقتی ما یه فیلم بد رو میبینیم...بخاطر چی بده؟؟بخاطر عدم صداقت...صداقت راجب رویداد جامعه که به دروغ توی فیلم جا خوش کرده
  • حسن IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    تو همه کشورا فقر هس. علل خصوص ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس