کد خبر 1286937
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

در پی افزایش شدید قیمت رمزارزها از سال 1399، بازار استخراج در ایران رونق گرفت. بسیاری از مردم می‌پرسیدند استخراج چیست و چگونه انجام می‌شود. اگرچه در ایران نیز تمرکز بر روی استخراج بیت‌کوین بوده است، دستگاه‌های استخراج سایر رمزارزها نیز وارد بازار کشور شد و خیلی‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ به استخراج انواع رمزارز پرداختند. این مطلب به طور مختصر به استخراج لایت کوین می‌پردازد.

 آیا استخراج لایت کوین به صرفه است؟

لایت کوین، از قدیمی‌های بازار رمزارز

بیت‌کوین قدیمی‌ترین و گران‌ترین رمزارز جهان است اما آنجا که پای استخراج به میان می‌آید، خیلی‌ها گزینه‌های غیر از بیت‌کوین را هم بررسی می‌کنند. یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که افراد منتظر رمزارز بعدی هستند که با افزایش شدید قیمت، چشم‌ها را خیره خواهد کرد. برخی نیز ترجیح می‌دهند همه‌ی تخم‌مرغ‌ها (یا کوین‌ها)ی خود را در یک سبد نگذارند.

لایت کوین ده سال پیش، در سال 2011 و تنها دو سال پس از بیت‌کوین خلق شد و برخلاف بسیاری از هم‌دوره‌ای‌هایش از بین نرفت و اعتبار یافت. در برخی دوره‌ها نیز بازار استخراجش بسیار رونق گرفت. در اینجا به طور مختصر به این پرسش می‌پردازیم که برای استخراج لایت کوین چه نکاتی را باید در نظر بگیریم. البته بخشی از آنچه اینجا ارایه می‌شود می‌تواند در استخراج سایر رمزارزها نیز مفید باشد.

در تصمیم‌گیری برای استخراج هر چیزی، چه مس و نقره از معادن واقعی و چه رمزارز در فضای دیجیتال ابتدا باید به قیمت محصول نهایی اندیشید. لایت کوین در چندین سال ابتدای زندگی‌اش قیمتی نسبتا ثابت و در حدود سه چهار دلار داشت. در سال 2017 یعنی شش سال بعد از خلقش، با یک جهش قیمت مواجه شد و در چند ماه از 230 دلار عبور کرد. پس از آن با فراز و فرودهایی مواجه شد و امروز هر لایت کوین حدود 180 دلار معامله می‌شود. قیمت لحظه‌ای لایت کوین را برای معامله‌ی امن و سریع رمزارز  می‌توانید در سایت‌های معتبر مشاهده کنید.

تغییرات قیمت لایت کوین از سال 2013 تا 2021

 آیا استخراج لایت کوین به صرفه است؟

محاسبه‌ی سود احتمالی

برای محاسبه‌ی سودآوری یک رمزارز، می‌توان از یک ماشین حساب استخراج استفاده کرد. در این ماشین حساب ارز دیجیتالی که قصد دارید استخراج کنید را مشخص کنید. سپس نام دستگاه استخراج (همچون Bitmain Antminer یا Innosilicon) را از فهرست موجود انتخاب کنید. دقت کنید که سری و مدل این دستگاه‌ها متفاوت است، پس حتما قبل از خرید دستگاه، مدل آن را در ماشین حساب وارد کنید.

زمانی که یک دستگاه را از فهرست موجود انتخاب می‌کنید، ماشین حساب با شناختی که از دستگاه‌های موجود در بازار دارد، دو عدد را برای شما تعیین می‌کند، یکی نرخ هش (هش‌ریت) و دیگری مصرف برق. نرخ هش دستگاه استخراج به معنای سرعتی است که دستگاه، عملیات رایانه‌ای انجام می‌دهد و رمزارز تولید می‌کند. اگر دستگاه استخراج مورد نظر شما در فهرست ماشین حساب موجود نیست، کافی است نرخ هش و مصرف برق آن را در بخش‌های تعیین شده در ماشین حساب وارد کنید. قطعا فروشنده‌ی دستگاه استخراج، این مشخصات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

قوانین و قیمت‌ها تعیین کننده‌اند

مورد دیگری که باید در ماشین حساب تعیین کنید قیمت برق است. با توجه به این که ممکن است قوانین کشور در مورد استخراج رمزارز تغییر کند، حتما بررسی کنید که در چه مکانی اجازه‌ی نصب دستگاه استخراج را دارید و از چه نوع برقی می‌توانید بهره بگیرید. در اردیبهشت 1400، قیمت برق صنعتی با افزایش چهار برابری، 355 تومان بر کیلووات ساعت اعلام شد. پس به عنوان مثال اگر قرار است از برق صنعتی استفاده کنید، در قسمت مربوط به قیمت برق مصرفی، این عدد را وارد کنید.

آخرین عددی که باید در ماشین حساب وارد کنید درصد سهم استخر استخراج (pool fee) است. استخر استخراج (mining pool)  فضایی است در اینترنت که در آن، استخراج‌کننده‌ها توان پردازش خود را روی هم می‌ریزند و رمزارز استخراج می‌کنند. این استخرها درصدی از رمزارز استخراج شده را برای خود برمی‌دارند که معمولا بیش از یک تا سه درصد نیست. در ماشین حساب خود این درصد را هم به طور تخمینی یک تا سه وارد کنید.

با وارد کردن این اعداد، درآمد شما از استخراج مشخص می‌شود. اگر در اعداد به دست آمده دقت کنید هم میزان لایت کوین استخراج شده در ماه با علامت LTC به شما داده می‌شود و هم قیمت آن به دلار و تومان. البته این رقم برای یک دستگاه است. اگر شرایط و امکانش را دارید می‌توانید تعداد بیشتری دستگاه بخرید و سود خود را به همان نسبت بیشتر کنید. فقط دقت کنید که با نصب تعداد زیاد دستگاه استخراج، مسئله‌ی خنک‌کننده‌ها هم پیش خواهد آمد. در نهایت می‌توانید نسبت سود لحظه‌ای خود را با بررسی قیمت لایت کوین در لینک https://phinix.ir/markets/ltc محاسبه کنید.

قوانین و قیمت‌ها تعیین کننده‌اند لایت کوین

آیا استخراج لایت کوین به صرفه است؟

اگر همه‌ی شرایط را در نظر گرفته‌اید و به طور قانونی امکان نصب دستگاه‌ها و استخراج را دارید، استخراج برای شما سودآور خواهد بود. اما آنچه در سرمایه‌گذاری مهم است پاسخ این پرسش است که به نسبت راه‌های جایگزینی که برای کسب درآمد وجود دارد آیا این سرمایه‌گذاری بهترین راه ممکن است یا نه. مثلا آیا با همان میزان سرمایه بهتر نیست بیت‌کوین استخراج کنید؟

چیزی که کار را مشکل می‌کند این است که شما امروز سرمایه‌گذاری می‌کنید اما طی ماه‌های آینده به فروش رمزارز خواهید پرداخت و به همین خاطر، سرنوشت سرمایه‌گذاری شما به قیمت آینده‌ی رمزارزی که استخراج می‌کنید بستگی خواهد داشت. این امر در مورد تولید سایر محصولات هم صادق است، اما تغییرات شدید قیمت رمزارزها تصمیم‌گیری را سخت‌تر می‌کند.

نکات مهمی که پیش از استخراج لایت کوین باید بدانید

1- لایت کوین پانزدهمین رمزارز بزرگ دنیا از نظر مارکت کپ و دومین رمزارز قدیمی دنیاست. این رمزارز در حالی که بسیاری رمزارزهای دیگر نابود شدند، ایستادگی کرد و قیمتش چند ده برابر شد، پس حداقل به عنوان یکی از گزینه‌های موجود می‌توان آن را در نظر گرفت.

2- لایت کوین تلاش کرده است که جای خود را در بازار به عنوان رمزارزی باز کند که نسبت به بیت‌کوین سریع‌تر، ارزان‌تر و سبک‌تر است. لایت کوین طراحی شده است که پرداخت‌های بین افراد را سریع‌تر و با کارمزد کمتر ممکن کند.

3- استخراج لایت کوین با کامپیوترهای خانگی یا گوشی تلفن همراه سودآور نیست و حتما باید از دستگاه‌های ماینر مخصوص این رمزارز استفاده کنید.

4- استخراج لایت کوین به تنهایی و بدون عضویت در یک استخر استخراج تقریبا هیچ درآمدی برای شما نخواهد داشت. پس باید یک استخر استخراج معتبر و امن پیدا کنید. به هر حال قبل از انتخاب به خوبی در این باره تحقیق کنید.

5- لایت کوین برخلاف برخی رمزارزها مانند اتریوم تمام اطلاعات بلاک‌چین خود را از بدو تولید در کامپیوتر یا هارددیسک شما دانلود خواهد کرد، که حجم آن بیش از 15 گیگابایت است. مهم است که این فایل بر روی یک هارد دیسک مطمئن ذخیره شود. کارت‌های حافظه چون ممکن است خراب یا گم شوند، انتخاب مناسبی نیستند.

6- پیش از انتخاب یک رمزارز برای استخراج یا معامله، تغییرات قیمت سایر رمزارزهای مهم را هم از منابع معتبر بررسی و بهترین گزینه‌ی سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس