واکنش‎ها به تصمیم جنجالی سازمان غذا و داروی آمریکا درباره سیگار‌های الکترونیکی

یافته‌های علمی جدید نشان می‌دهند که سیگارهای الکترونیکی حاوی هزاران ماده شیمیایی ناشناخته و مضر است که تولید کنندگان، وجود این مواد مضر را مخفی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، هنگامی که سیگار الکترونیکی برای اولین بار رایج شد، طرفداران آن به سرعت ادعا کردند که استعمال این نوع سیگارها ایمن‌تر از استعمال سیگار معمولی است؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست.

به گزارش «اسمیتسونیان مگزین»، دانشمندان دانشگاه «جانز هاپکینز» دریافتند که سیگارهای الکترونیکی حاوی هزاران ماده شیمیایی ناشناخته و از جمله مواد شیمیایی صنعتی و کافئین هستند و وجود این مواد توسط تولیدکنندگان فاش نشده است.

این تحقیق در مجله «کمیکال ریسرچ توکسیکولوژی»، مجله‌ای که توسط انجمن شیمی آمریکا تهیه می شود، منتشر شده است.

«کارستن پرسه»، نویسنده ارشد و استادیار بهداشت و مهندسی محیط زیست در دانشکده مهندسی «وایتینگ» و دانشکده بهداشت عمومی «جانز هاپکینز»، در بیانیه‌ای می‌گوید «تحقیقات موجود که سیگارهای الکترونیکی را با سیگارهای معمولی مقایسه کرده، نشان می‌دهد که آلاینده‌ها در سیگارهای الکترونیکی بسیار کمتر است اما مشکل این است که ذرات سیگار الکترونیکی حاوی سایر مواد شیمیایی کاملاً ناشناخته‌ای هستند که ممکن است خطرات سلامتی را برای ما به همراه داشته باشد که ما هنوز در مورد آن‌ها نمی‌دانیم؛ بیشتر جوانان از این سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند و باید بدانند در معرض چه چیزی قرار دارند.»

این مطالعه نشان می‌دهد که تقریباً ۲ هزار ماده شیمیایی ناشناخته در بخار سیگار الکترونیکی و ذرات معلق آن وجود دارد.

دانشمندان همچنین چندین ترکیب شناخته شده و بالقوه مضر را در این نوع سیگارها کشف کردند.

محققان استرالیایی در بررسی اخیر روی ۶۵ نمونه از این مایع‌ها به نتایج مشابهی دست یافتند.

هر نمونه دستکم دارای یک ماده شیمیایی بالقوه مضر از جمله ترکیب شیمیایی «بنزالدهید»، تحریک کننده مجاری تنفسی و ترکیب شیمیایی «ترانس سینامالدهید»، عامل سرکوب کننده سیستم ایمنی، است.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌ها مقداری نیکوتین را در ۶ نمونه تشخیص داد؛ این در حالی است که این محصولات با ادعای نداشتن نیکوتین به بازار عرضه می شوند.

با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا اجازه فروش نوعی سیگار الکترونیکی در این کشور را صادر کرد.

این اقدام یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات در بحث‌های بهداشت عمومی در چند دهه اخیر در آمریکا به شمار می‌رود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    خیلی هم عالی ، به نظر من مجانی بدن بهشون فورت فورت بکشن !!! ما فقط باید در ایران حداقل کشیدن هر نوع سیگار رو در اماکن عمومی ممنوع کنیم چون در آینده باعث مشکلات زیادی برای مردم از نظر سلامتی و کشورمون از نظر هزینۀ درمان و از کار افتادگی این افراد میشه ، حالا یانکی ها خرن به خودشن مربوطه !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس