یمن نمایه

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی‌های برق آسایی در جبهه مأرب داشته و آنها به دروازه‌های شهر رسیده‌اند.

به گزارش مشرق، المیادین در گزارشی درباره پیشروی‌های نیروهای صنعا در مأرب آورده است: برای رزمندگانی که هفت سال تجربه جنگی دارند و این تجربه آنها را صیقل داده است، رقم زدن سرنوشت نبرد مأرب کار سختی نیست.

این رزمندگان مهارت و تجربه‌های عالی در نبردهای زمینی پیدا کرده‌اند و تحت هر شرایطی به هر اندازه که سخت هم باشد، به پیشروی خود ادامه داده و پیروز شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

سرنگونی یک جنگنده در «مأرب»

طی روزهای گذشته، طلایه داران نیروهای صنعا موفق به دستاوردهای بزرگی در «رحبه و العبدیه» واقع در جنوب شهر مأرب شدند.

طلایه داران نیروهای صنعا به مثلث «مأرب، البیضاء شبوه» رسیده‌اند و با این دستاورد نیروهای مسلح سه جبهه مهم را به هم مرتبط کرده و از سه جبهه جنوبی، شمال شرقی  و شمال غربی، حلقه محاصره را تنگ کرده‌اند.

المیادین گزارش داد: چند روز قبل نیروهای مسلح یمن پرده از عملیات نظامی در شمال غرب یعنی از سمت صرواح و سد مأرب در عملیاتی با نام «فجر پیروزی» برداشتند. نامگذاری این عملیات از روی تصادف نبوده است زیرا معادلات و نتایج آن نیروهای مسلح یمن را قادر ساخت به دروازه‌های شهر مأرب برسند و به قول معروف چراغ‌های شهر برای رزمندگان یمنی قابل رویت است.

المیادین با اشاره به مهارت بالای رزمندگان یمنی می‌نویسد: تصاویر پخش شده نشان می‌دهد که چگونه رزمندگان یمنی موفق به عبور از موانع سخت شدند و مواضع نظامی دشمن را که طی چند سال گذشته احداث کرده بودند را یکی پس از دیگری بر فراز کوه‌ها فتح کردند.

در مقابل نیروهای دشمن می‌گریزند و ادوات خود را برجای می‌گذارند و خود را تسلیم می‌کنند. طبق این تصاویر مهارت رزمنده یمنی به نمایش گذاشته شده است که به اندازه ای با موشک هدایت شونده خوب عمل می‌کند و گویا ادوات و مراکز تجمع دشمن را صید می‌کند.

علاوه بر آن اداره نبرد با حکمت و اقتدار و هماهنگی عالی میان نیروهای پیاده و پشتیبانی، ضد زره و موشکی و پدافند هوایی است. با توجه به قدرت بالای پدافند هوایی یمن، هواپیماهای جنگی و جاسوسی دشمن قدرت مانور ندارند. مشاهده این تصاویر برای تحلیلگران امور گویای واقعیت‌های قابل تامل بسیاری است.

شکی نیست که این عملیات و این صحنه دلاورانه این روزهای نبرد جنوب شهر مأرب به ویژه الجوبه و العبدیه را رقم زده است.

المیادین گزارش داد: این عملیات با حمایت قبایل مأرب رخ داد. در مقابل صف دشمن فروپاشیده و از حیث روانی و نظامی به هم ریخته است. اردوی دشمن و عوامل آن آشفته است و آنها یکدیگر را متهم می‌کنند. عوامل سرسپرده، ائتلاف را متهم می‌کنند که آنها را تنها گذاشته است و در مقابل ائتلاف هم این عوامل را متهم به عجز و ناتوانی می‌کند.

به طور مثال هنگامی که مجری یکی از شبکه های تلویزیونی سعودی از «عبده مجلی» سخنگوی نیروهای «عبد ربه منصور هادی» پرسید: چرا نتوانستید محاصره «العبدیه» را بشکنید؟ «مجلی» از جواب طفره می‌رود و مجری دوباره سئوال خود را به شکل دیگری مطرح می‌کند که برای نیروهای موجود در «العبدیه» چه کار کرده‌اید؟

سقوط مأرب به مثابه سقوط بحرین است!

سئوال این مجری انگشت اتهام را به سمت عوامل سرسپرده نشانه می‌رود و مسئولیت را به گردن آنها می‌اندازد و در مقابل برخی عوامل وابسته به «علی محسن الاحمر» معاون «هادی»، ائتلاف را به شکل غیرمستقیم به تضعیف ارتش موسوم به ملی متهم می‌کند و درباره تبعات آن بر منطقه و امنیت سعودی هشدار می‌دهند و برداشت و تحلیل جالبی دارند که مفادش این است که سقوط مأرب به مثابه سقوط بحرین است!

المیادین می‌نویسد: شعار انسان دوستی و حمایت از غیرنظامیان که سر می‌دهند هم موضوع عجیبی نیست و آنها هرگاه در مخمصه می‌افتند، دم از انسان دوستی می‌زنند در حالی که آنها می‌توانستند که از طرح ارائه شده از سوی صنعا استقبال کنند به ویژه که قبایل مأرب از آن استقبال کرده بودند. اصولا آنها اهتمامی به غیرنظامیان و انسانیت ندارند.

صنعا از طریق وزیر خارجه خود اعلام کرده است که گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان گشوده شده و یکی از شیوخ البیضاء را مامور این کار کرد اما طرف دیگر توجهی نکرد و مسیر را به روی هزاران مسافر و خانواده‌های آنها و محموله‌های تجاری بست و به سوی آنها گلوله جنگی شلیک کرد.

اهمیت راهبردی  شهر العبدیه چیست؟

المیادین می‌نویسد: دلیل ضجه زدن نیروهای ائتلاف و عوامل آنها اهمیت راهبردی شهر است.

-العبدیه منطقه نظامی مهم و به مثابه کانون شبه نظامیان «اصلاح» و عناصر تکفیری القاعده و داعش است.

- سرکرده های القاعده و الاصلاح را در خود دارد. شمار زیادی از سرکرده های القاعده که اخیرا از «الصومعه»، «مسوره» و «ناطع» در استان البیضاء فرار کرده بودند به العبدیه رفتند.

- العبدیه انبار سلاح، مهمات و بمب و کارگاه‌های بمبگذاری محسوب می‌شد.

-آخرین مرکز القاعده و الاصلاح در جنوب مأرب بود.

-جبهه‌ای است که به شدت مورد حمایت عربستان از حیث تسلیحاتی بود.

-زادگاه  «عبد الرب الشدادی» سرکرده‌ای است که یکماه قبل کشته شد.

المیادین می‌نویسد: با این حساب، ائتلاف سعودی عوامل آنها با تمام توان به دنبال نجات القاعده و سرکرده‌های حزب الاصلاح و مقادیر صلاح انبار شده در آن برآمدند.

این رسانه گزارش داد: اهمیت «العبدیه» را می‌توان در سخنان سخنگوی وزارت دفاع سعودی دید که پس از مدت‌ها غیبت و سکوت طولانی از آمار حملات به العبدیه سخن گفت و این نشان از توجه ریاض به عناصر القاعده از یکسو و رفع سرزنش ائتلاف دارد که به اعتقاد این سخنگو از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. این سخنگو قصد دارد که حزب الاصلاح را مسئول شکست بداند.

المیادین با اشاره به اینکه سعودی، القاعده و حزب الاصلاح همراهی با یکدیگر دارند از بی نتیجه بودن این تحرکات خبر داده و می‌نویسد: آنها زمام امور را از دست داده‌اند و همدیگر را به خیانت متهم می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس