مقاوم سازی، خسارت زلزله تهران را ۴۰ میلیارد دلار کاهش می‌دهد

در حالی که گفته می شود مقاوم سازی ساختمان ها در تهران، آمار تلفات احتمالی را به زیر ۱۰۰ هزار نفر می رساند اما این راه حل همچنان فراموش شده است.

به گزارش مشرق، مسئله ایمنی شهر، در کلانشهر تهران که در انتظار زلزله فروخفته بالای ۶ ریشتری نشسته است، یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی مدیران شهری قلمداد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از زلزله تا ماجرای فرونشست زمین در تهران

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شهرداری تهران، نزدیک به ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در این شهر شناسایی و به فضاهای صدور پروانه اضافه شده است. و شهرداری برای کاهش بحران در هنگام وقوع حوادث عوارض ساختمانی در بافت فرسوده را رایگان اعلام کرده و به دلیل اهمیت ایجاد تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده نیز مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار طرح «بهسازی لرزه‌ای» ساختمان‌هایی که امکان نوسازی را ندارند، مطرح شد. پروانه بهسازی لحظه‌ای با کمک مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت و به مناطق ابلاغ شده است.

در وقت اضافه زلزله شدید تهران هستیم

اعضای شورای شهر تهران اما این اقدامات را برای آمادگی تهران ناکافی می‌دانند، حجت‌الاسلام محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره وضعیت پیش روی تهران گفته است: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸، حدود ۱۱۰۵ زمین‎ لرزه به بزرگی ۵/۲ ریشتر داشتیم که تقریباً ۹۹ زمین لرزه در سال می‌شود. اگر به عقب‌تر باز گردیم، از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۱۵ زمین‎لرزه به بزرگی ۶ ریشتر در شعاع ۱۵۰ کیلومتری تهران داشتیم که فاصله زمانی آن می‌شود، ۱۲۷۵ سال و هر ۸۵ سال رخ می‌دهد و آخرین زمین‎لرزه ۶ ریشتری در سال ۲۰۰۴ نزدیک تهران رخ داد و باید تقریباً در سال ۲۰۹۰ منتظر زمین ز‏لزله ۶ ریشتری باشم. اما از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۸ زمین‏لرزه به بزرگی ۵/۷ ریشتر به بالا داشتیم که اگر تقسیم کنیم، دوره بازگشت آن ۱۵۹ سال می‌شود و آخرین زمین لرزه ۵/۷ ریشتری در سال ۱۸۳۰ بوده به فاصله صد کیلومتری فیروزکوه و دماوند. از ۱۸۳۰ تا ۲۰۲۰ می‌شود ۱۹۰ سال که یعنی ۳۰ سال هم در وقت اضافه هستیم.

مقاوم سازی تلفات زلزله تهران را به زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌رساند

رضا کرمی محمدی رئیس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی با وقوع زلزله بالای ۶ ریشتری در تهران، چیزی حدود ۴۰۰ هزار کشته در یک دقیقه تلفات خواهیم داشت، به مساله مقاوم سازی اشاره کرده و گفت: با مقاوم سازی ساختمان‌ها تعداد تلفات زلزله تهران به زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

کاهش ۶ درصدی خسارات زلزله با مقاوم سازی

وی ادامه داد: به طور کلی زلزله تهران چیزی حدود ۳ میلیون ۶۶۳ هزار میلیارد دلار خسارت مستقیم خواهد داشت که با مقاوم سازی ساختمان‌ها این عدد به ۶ درصد این مقدار یعنی ۱۰ میلیارد دلار هزینه شود ۴۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

شهرداری به برنامه ۵ ساله سوم بی توجه بوده است

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز  گفت: در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸)، مقاوم سازی ساختمان‌ها در راستای ایمنی سازی شهر احکام زیادی آمده است اما اجرایی نشده‌اند.

وی با ابراز تأسف از اینکه سازمان مدیریت بحران شهر تهران متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای رسیدن به این هدف مهم نداشته است، اظهار داشت: مقاوم سازی به نوعی کار نوسازی است و نمی‌توان ساختمان را به همین شکل نوسازی کرد و باید حتماً اسکلت ساختمان مقاوم سازی شود که این مساله هم به بحث عوارض بازمی گردد.

امانی تاکید کرد: باید شهرداری تهران در راستای برنامه سوم توسعه شهر تهران پیشنهاد دهد تا مقاوم سازی ساختمان‌ها در بافت ناپایدار اتفاق بیفتد. اما در بافت فرسوده باید نوسازی کلی اتفاق بیفتد و ساختمان‌ها به طور کلی تخریب شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    شماها خودتون زلزله ساز هستین استعفا بدین مدیران لایق توسط مردم انتخاب بشن تا زلزله هم مدیریت بشه
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      فقط خواهشا باز به دستور بیبیسی ملکه 23 میلیون رای کنسرتی ندید که فلاکتش از زلزله 100 ریشتری هم بیشتره و تا 100 سال پاک نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس