آناتولی: مذاکرات وین احتمالا پیش از پایان اکتبر از سر گرفته می‌شود

مذاکرات اخیر مقامات اسرائیل و آمریکا آشکار کرد که دولت آمریکا فاقد «پلن B» در قبال ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «المانیتور» در تحلیلی ضمن انتشار این خبر نوشت: هفته گذشته مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل در کاخ سفید با هم دیدار کرده و مذاکرات را سازنده توصیف کردند. اما منابع دیپلماتیک می‌گویند به دور از نگاه رسانه‌ها، فضای پشت درهای بسته، «بسیار کمتر خوشایند» است. درواقع، برخلاف تصویری که بیانیه‌ها و سخنان رسمی ‌ارائه می‌دهد، کلافگی و نومیدی اسرائیل از رویکرد آمریکا در قبال ایران، رو به افزایش است.

یک مقام رسمی ‌ارشد دفاعی اسرائیل که به‌خاطر نزدیکی بسیار زیادش به وزیر دفاع، بنی گانتز، از محتوای گفت‌وگوها با خبر است، اوضاع را این‌گونه توصیف کرد: «بله، گفت‌وگوها خوب بود، فضا هم دوستانه و باز بود، پیام‌ها منتقل شد اما اگر از منظر نتیجه نگاه کنیم، اوضاع بد است، شاید هم خیلی بد»

وی می‌گوید: «در این لحظه، هیچ طرح عملیاتی اضطراری مشترکی علیه ایران وجود ندارد که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به کار بسته شود و بدتر اینکه آمریکایی‌ها، هیچ راه‌حلی از هیچ نوعی برای چنین وضعیتی ندارند. آنها طرح B ندارند. آنها هیچ جایگزینی ندارند و آزاردهنده اینکه آنها خیلی هم علاقه و نگرانی‌ای در این زمینه ندارند. آنها مسائل را کاملاً به شکلی متفاوت از ما می‌بینند. البته این حق آنهاست اما موجب نگرانی بزرگی برای ماست.»

این مقام ارشد دفاعی اسرائیل افزود: «بله، آمریکایی‌ها همچنان تأکید می‌کنند- به درخواست ما- که اگر مسیر دیپلماتیک بی‌نتیجه باشد، گزینه‌های دیگری وجود دارد اما روشن نیست که منظورشان چیست. تمرکز آنها، روی ایران نیست، آنها روی چین و مسائل داخلی آمریکا تمرکز دارند، روی همه‌گیری کروناویروس.»

تلاش اسرائیل بر این متمرکز است که آمریکایی‌ها را متقاعد کند که یک اقدام نظامی هم می‌تواند برای مشکل هسته‌ای ایران یک راه‌حل باشد. اما تلاش اسرائیل شکست خورده است. المانیتور دریافته که در جریان دیدارهای بسیاری که دو طرف داشته‌اند، بسیاری از مقام‌های اسرائیل و از جمله بنی گانتز، سلسله اقداماتی را پیشنهاد داده‌اند که از جمله آنها تاکتیک‌های انحرافی برای افزایش فشار بر ایران است.

این مقام ارشد دفاعی اسرائیل می‌گوید؛ این تاکتیک‌های انحرافی می‌تواند شامل «یک مانور نظامی عظیم در خلیج ‌فارس یا یک کشور همسایه، جابه‌جایی نیروها در سطح یک یا دو ناو هواپیمابر در خلیج ‌فارس، نشت دادن اخباری درباره آزمایش بمب‌های سنگرشکن و از این دست کارها باشد. اما آمریکایی‌ها، موافق نیستند. راستش، آرام‌آرام دلمان برای دولت اوباما تنگ می‌شود!»

وضعیتی که در اینجا توصیف شد، نوعی افسردگی را در طرف اسرائیلی به‌وجود می‌آورد. اکنون هیچ‌کس درباره دولت آمریکا، به زبان تحقیر و تمسخر سخن نمی‌گوید، کاری که اسرائیل در زمان باراک اوباما انجام می‌داد. روابط دو طرف، باز، منصفانه و صادقانه است همراه با احترام دوجانبه. اما استیصال و کلافگی در مباحث اسرائیل منعکس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 2
    آمریکا عاقلتر از این است که با طناب پوسیده اسرائیل خود را به چاه بیندازد آمریکا به این نتیجه رسیده است که با جمهوری اسلامی باید با احترام برخورد کند وجنگ با ایران برای او هزینه ای بسیاری خواهد داشت واگر اسرائیل هم بخواهد غلطی انجام دهد میداند که نابودیش حتمی است
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      ولی ایران خیلی جایگزین داره
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 2
    بابا جان فرارتون از افغانستان از طالبان موتور سوار، شکستتون در یمن، پیروزی های پیوسته مقاومت در سوریه، بیرون انداخته شدنتون تا آخر سال از عراق رو ببینیم یا پلن بی شمارو. مٌرد اونوقت که امسال ظریف باور داشتند که آمریکا با یک بمب ایران رو شکست میده بعد هم بابت جنگ نشده و نباخته میرفت خیر سرش برجام رو می نوشت.
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      کدوم فرار ؟تا ارتش امریکا تو افغانستان بود طالبان جرات افتابی شدن نداشت . اسکلی که فکر میکنی طالبان با امریکا دشمنه
  • US ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    9 1
    ایران هم روی آب در خلیج فارس یک بمب هیدروژنی امتحان کند تا ببینیم چه اتفاقی به ناوها خواهد افتاد
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ررر
  • نژاد اریایی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 2
    تبلیغات دروغین،وبودار رسانه ها حریم امنیتی برای ایران نیستند تنها بازگشت به خویشتن ودوری از هرگونه تنش وبحران افرینی است
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    7 0
    بزنید زیر برجام تمام
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 1
      با سیاستمداران ناشی که ایران دارد 20 سال دیگر هم باج وجود خواهد داشت
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    5 1
    مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود این سخن کوتاه اما پویا یک نسخه معتبر متقن است.. . بنا بر این با التفات به مذاکرات چندین ساله برجام نافرجام و خسارات هزار میلیاردی ایران در این بخش هیئت محترم مذاکره کننده ایرانی باید بدانند دشمن دون صفت با خدعه های بسیار نرم و وعده های کاذب بسیار گرم و حلاوت بخش می دهند مبادا بدون راستی آزمائی آنان منقلب و منفعل گردید . آنان هرگز مایل به پیشرفت و توسعه کشورو رونق اقتصادی و....... ما نیستند لذا لازم است با گوهر بصیرت و ابزار حقیقت و معرفت کامل در برابرشان به مذاکره به پردازید و حتما حتما از آرمان انقلابی و خواسته های مشروع و منطقی و حقوق قانونی و بین المللی ایران که در واقع حق مسلم ماست با افتخار و اقتدار دفاع کرده و به اثبات رسانیده و به کرسی اقدام و عمل بنشانید . انشاءالله
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    امریکارایه لنگ درهوا نگه دارید درجنگ ما با او تنها گذینه اش مذاکره است نشان دهید که اعتماد ندارید فریب کاراست تعهد داده باید عمل کند راه خود را در پیشرفت داخل وهمکاری بارقبای امریکا ادامه دهید شاید احساس انزوا اورامجبور به پذیرش ایران کرده به مذاکره سازنده واجباری بر ریل جدیدوپرداخت تعهدات سابق بنماید
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    5 0
    خوب الحمدلله که در مقابل ایران به دریوزگی و بدبختی افتادید. ان شا الله هر روز نا امیدتر از روز قبل باشید.
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    7 1
    این بار امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند را از زبان صهیونیستها داریم میشنویم!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس