کد خبر 1285394
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
هزینه معیشت کارگری به مرز ۱۱ میلیون تومان رسید

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری برای گذران زندگی شرافتمندانه، باید در هر ماه ۱۰ میلیون‌و ۹۵۲ هزار تومان هزینه کند.

به گزارش مشرق، به‌دنبال استمرار تورم بالا در اقتصاد ایران و افزایش قیمت کالا و خدمات به‌خصوص اقلام خوراکی، هزینه معیشت نیز رشد کرده و عرصه بر حقوق‌بگیران، به‌ویژه کارگران تنگ شده است. تازه‌ترین محاسبات گروه‌های کارگری براساس تغییرات قیمت اقلام خوراکی در گزارش‌های مرکز آمار ایران و میادین میوه و تره‌بار حاکی است ۶‌ماه پس از تعیین مزد و مزایای کارگران برای سال ۱۴۰۰، هزینه معیشت آن‌ها حداقل ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده درحالی‌که دریافتی حقوق‌بگیران تغییری نداشته است.

تحولات هزینه معیشت

در مذاکرات مزد ۱۴۰۰، هزینه معیشت کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار براساس داده‌های اقتصادی ماه‌های پایانی سال گذشته معادل ۶میلیون‌و۸۹۵هزار تومان تعیین شد و درنهایت، شرکای اجتماعی بر مبنای همین محاسبات برای افزایش ۳۹ درصدی مزد و مزایای کارگری و رسیدن پایه حقوق کارگران به ۲ میلیون‌و ۶۵۵ هزار تومان به توافق رسیدند. در این شرایط مجموع مزد و مزایای یک خانوار کارگری با بعد ۳.۳ نفر (که ملاک تعیین هزینه معیشت نیز قرار می‌گیرد) به ۴ میلیون‌و ۱۹۰ هزار تومان رسید که فقط ۶۰.۷ درصد از هزینه معیشت را پوشش می‌داد.

بیشتر بخوانید:

تقویت معیشت کارگران با افزایش کف حقوق

حالا در شرایطی که کمتر از ۷‌ماه از سال می‌گذرد، با بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد ایران، هزینه معیشت نیز به‌شدت رشد کرده و به‌واسطه ثابت بودن مزد و مزایا، نسبت پوشش‌دهی هزینه‌های زندگی از طریق مزد کارگری به ارقام بسیار پایینی رسیده است. نکته دیگر اینکه طرف‌های کارگری به ماهیت سبد معیشت تعیین شده در کمیته مزد شورای‌عالی نیز نقدهای جدی دارند و معتقدند برای تعیین هزینه واقعی معیشت باید هزینه‌های مرتبط با فرآوری مواد غذایی و آماده‌سازی غذا نیز مدنظر قرار گیرد که در این صورت بیش از ۱۰ درصد به رقم سبد معیشت افزوده خواهد شد.

فعلا طبق اظهارات رئیس کمیته مزد شورای اسلامی کار، رقم سبد معیشت موردتوافق شرکای اجتماعی با تحمل تورم ۴۳ درصدی به ۹ میلیون‌و ۸۵۰ هزار تومان رسیده که حداقل دستمزد یک خانوار کارگری فقط ۴۱ درصد آن را پوشش می‌دهد.

فرامرز توفیقی تأکید می‌کند: اگر طبق نظر کارگران، هزینه همین سبد با احتساب هزینه‌های ناملموس فرآوری مواد غذایی باز محاسبه شود، رقم آن به ۱۰ میلیون‌و ۹۵۲ هزار تومان می‌رسد که حداقل دستمزد یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری فقط ۳۷ درصد آن را پوشش می‌دهد و ۶۳ درصد هزینه زندگی این خانوارها باید از محل صرفه‌جویی در اقلام حیاتی برطرف یا از جایی جز دستمزد تأمین شود.

سونامی شاغلان فقیر

گزارشی که چندی پیش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس پایش داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر کرد حاکی از این بود که نرخ محرومیت در پاییز۱۳۹۹ به ۳۱.۴ درصد رسیده که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. طبق این آمار، به‌طور میانگین از جمعیت ۸۵میلیون نفری ایران، ۲۶میلیون‌و۷۰۰هزار نفر در دهک‌های مختلف دچار فقر هستند که از منظر آمارهای کارگری بخش قابل‌توجهی از آن‌ها را خانوارهای کارگری تشکیل می‌دهند.

عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه متناسب نبودن دستمزد و هزینه معیشت بخش قابل‌توجهی از شاغلان را درگیر فقر کرده است، می‌گوید: تعداد فقرا در دوره زمانی ۹۲ تا ۹۸ دو برابر شده و نرخ محرومیت از ۱۵ درصد در سال ۹۲ به ۳۰ درصد رسیده است؛ چراکه هیچ توجهی به توانمندسازی جمعیت و پر کردن شکاف میان مزد و معیشت نشده است.

توفیقی در مورد معضل شاغلان فقیر که بارها نسبت به آن هشدار داده شده، می‌گوید: وقتی دستمزد کارگری ۳۷ تا ۴۱ درصد هزینه معیشت را پوشش می‌دهد، بخشی از کارگران مجبورند با کارهای دیگری درآمد خود را افزایش دهند که طبیعتا از کیفیت و بهره‌وری کار و زندگی آن‌ها کاسته خواهد شد، اما بخشی نیز دچار فقر می‌شوند و به‌عنوان شاغلانی که نمی‌توانند با حقوق خود زندگی را بچرخانند باید شرمنده خانواده باشند. او سونامی شاغلان فقیر در شرایط ثبات مزد و جهش تورم را یکی از مشکلات بزرگ بازار کار و اقتصاد ایران می‌داند که بی‌توجهی به آن، به معضلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی دامن می‌زند و باید با راهکار اساسی نسبت به رفع آن اقدام کرد.

درهای بسته شورای عالی کار

از سال ۹۷ که جهش تورم، کارگران را در برابر هزینه معیشت خلع سلاح کرد، تشکل‌های کارگری چندین بار خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی کار و برنامه‌ریزی برای جبران هزینه تحمیل شده به معیشت کارگران شده‌اند، اما هیچ‌گاه نتیجه این جلسات به تحقق مطالبات کارگری منجر نشد. حالا اما، در شرایطی که تغییر دولت و تحول در سکانداری وزارت کار نیز مزید بر علت شده تا مطالبات کارگری شنیده نشود، نه‌تن‌ها به درخواست کارگران برای برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی کار توجهی نمی‌شود بلکه جلسات عادی این شورا در هر ماه نیز برگزار نمی‌شود.

پیش‌ازاین علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفته بود، تشکل‌های کارگری در انتظار استقرار حجت‌الله عبدالملکی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند تا درخواست خود برای جبران هزینه معیشت را به دبیرخانه شورای‌عالی کار ارسال کنند؛ حالا اما، در شرایطی که عبدالملکی در این وزارتخانه مستقر شده و مدیران زیردست خود را نیز به‌کار گرفته است، نمایندگان کارگری از ادامه بی‌اعتنایی به مطالبات واقعی قشر کارگر گلایه‌مند هستند.

توفیقی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار می‌گوید: ما از وزیر کار به‌عنوان رئیس شورای‌عالی کار انتظار داریم جلسه سه‌جانبه شورای‌عالی کار را طبق قانون برگزار کند و با فاصله گرفتن از گفتاردرمانی، درد واقعی قشر کارگر را بشنود و اجازه دهد درمان مناسبی برای آن تجویز شود.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ روز پیش در مراسم تحویل ۱۴۰۰ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای ۲ معلول، سهم هزینه‌های مسکن در سبد مصرفی خانوار را ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرده بود.

کاهش ۴/۳۲ درصدی قدرت خرید در ۶ ماه

براساس محاسبات رئیس کمیته مزد شورای اسلامی کار، با احتساب تورم و افت ارزش ریال در ۶ ماهه ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور ۳۲.۴ درصد کمتر از قدرت خرید آن در اول فروردین امسال بوده است. به‌عبارت‌دیگر کارگری در اول فروردین امسال مثلا ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشته است، در آخر شهریور با احتساب میزان رشد تورم و کاهش ارزش ریال، حدود ۳۲.۴ درصد قدرت خرید کمتری دارد و مانند این است که دستمزد ۱۰ میلیون تومانی او در ابتدای سال به ۶ میلیون‌و ۴۶۰ هزار تومان در پایان شهریور کاهش یافته باشد.

توفیقی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی برای خانوارهای کارگری غیرقابل تحمل است، می‌گوید: نمایندگان کارگری دستور جلسه موردنظر خود برای جلسه شورای‌عالی را براساس مواد ۷، ۴۱ و ۱۴۱ قانون کار حول محور معیشت خانوار، امنیت شغلی و تأمین مسکن کارگری آماده کرده‌اند؛ اما متأسفانه هیچ سیگنالی از وزیر کار برای برگزاری جلسه شورای‌عالی کار و رسیدگی به مشکل معیشت کارگران دریافت نشده است.

او همچنین با انتقاد نسبت به جوسازی‌هایی که در مورد تأثیر افزایش دستمزد کارگران بر رشد تورم می‌شود، می‌افزاید: باعث‌وبانی تورم افسارگسیخته، انبساط پولی و بی‌انضباطی مالی است که مقصر آن دولت و دستگاه‌هایی هستند که بدون ایجاد ارزش افزوده از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، نه دستمزد و حقوق کارگرانی که تولید ناخالص داخلی از برکت کار و فعالیت آنهاست.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    43 3
    نتیجه چهل سال مدیریت جهادی اخیر فقیرتر شدن کارگران و کارمندان و پولدار تر شدن آقازادگان و دلالان و رانت خواران بود.
    • تا بوده همین بوده IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      7 1
      ببنید ، در یک چنین وضعیتی رهبری دستور اجرای گام دوم انقلاب ، یعنی اسلامی شدن حداکثری جامعه رو میدهند .درست مثل اوایل انقلاب ... آقا کشوری که بجای دکترای اقتصاد و یا مدیریت بین المللی .... افرادی با تحصیل حوزوی اداراش کنن چنین میشود‌... ریس جمهور ، قوه قضایی ، اطلاعات ، نمایینده های مجلس ، سورای شهر، استانداری ، فرمانداری ، گمرک ، بازرسی ، شورای نگهبان ، مجلس خبرگان ، شورای امنیت ، مصلحت نظام و و و. همگی با تحصیلات حوزوی هستند و بعد میان خودمان به دنبال مقصر میگردیم
  • رضا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    17 5
    شرافتمندانه از دید مسئولین چیه؟ حداقل های زندگی تو ایران چیه؟ ما دو نفریم درامدمون ۱۲ تومنه، هزینه اجاره و ایناهم نداریم، ولی به بیست ماه میرسه هیچی نیست، حتی نمیتونم لباس جدید بخریم یا پس انداز کنیم مملکت داری اقایون رو داریم میبینم، مردمی که دارن زیر فشار له میشن و اقازاده ها( سگ زاده) بلانسبت از سگ واقعا هر روز پولدار تر
    • AU ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 2
      جدی میگی؟ باور کن 12 تومن داشته باشیم که پادشاهی میکنیم.
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 1
      با 12 تومن چیکار میکنین تو بیست روز؟ یه چیزی بگو دل ماها که 4500 حقوقمونه دلمون نسوزه
    • رضا IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      1 0
      دوست عزیز بخدا چیز خاصی نمیخریم ، فقط هزینه خوراک میشه ولی بخدا چیزای روتین رو میگیریم
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 1
      یا قسط زیاد دارین یا لاکچری زندگی میکنین. به عنوان یه مغازه دار و فروشنده که از هزینه های جاری زندگی آگاهم میگم با ۱۲ تومن در ماه درصورت نداشتن اجاره خانه و قسط ،هنوز میشه خوب زندگی کرد.
    • رضا IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      نه هیچی قسط ندارم ، انچنانم لاکچری نیست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    16 3
    بدرک . ان شاالله نسل ایران و ایرانی از بین بره شاید این دولتی های دزد از خدا بیخبر خیالشون آسوده بشه تا کی گرونی و کمبود و سو مدیریت و دزدی را تحمل کنیم
    • FR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 1
      مرگ برامریکا گفته بشه، کافیه قدرتمون رانشون دادیم ودینمون راترویج دادیم بقیه هم.........
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 1
    ما از وقتی بدبخت شدیم که کارخانه ها خصوصی شد و ما قراردادی کار می کنیم.
  • اکبر حسینی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 0
    با سی سال پرداخت حق بیمه بازنشستگی ۴ الی پنج میلیونی که هزینه یک هفته هم نمیشود. خط فقر هم شده ۱۲میلیون.
  • کارگر IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 0
    دستمزد4میلیونی باعث تورم میشه
  • رضا همایون IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 0
    ۱۰ساله نیروی شرکتی هستم در دانشگاه فردوسی مشهد هر سال از همون حداقل حقوقمون هم میدزدن رویاهای دانشگاه با شرکتهایی که خودشون درست میکنن از دولت بودجه میگیرن نصف بودجه رو خودشون میدزدن به ماها که بالغ بر ۵۰۰ نفریم حداقلش هم نمیدن خواهشن دولت رسیدگی کنه که نمیکنه فقط حرف میزنن
  • tgd IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 3
    مملکت دار ما خودشو زده به خواب کسی هم که خودش رو زده به خواب بیدار نمیشه متاسفانه اولویت اول لبنان بعد سوریه بعد عراق بعد یمن و جدیدا افغانستان حالا اگه کشوری دیگه اضاف نشه شاید مردم خودش به یه حسابی بیاد
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    3 0
    مردم شهیدان و خدمتگزاران دوست دارن ولی ظاهرا این گرونی و بی مدیریتی همچنان ادامه کن وقت دیگه مردم میان اعتراض کنن
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 0
    در یک‌کارخانه ۹۰ درصد سود برای سرمایه گذار و سرمایه داره و ۱۰ درصد برای نیروی کار! کسی هست به داد ما نیروهای شرکتی برسه؟ کسی هست عدالت و حکم خدا رو اجرا کنه و حق مظلوم و مستضعف رو از سرمایه دار بگیره؟
  • کارگر IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 0
    من یه کارگرم بیستو چهار ساعته تمام سال تو محل کارم هستم ماهیانه ۴ملیون به زور در میارم که حتی نمیرسونم کرایه بدم برم به خانواده سر بزنم. شرافت از بین رفته ما که تا حالا درکش نکردیم
  • علیرضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 0
    زندگی ها خیلی سخت شده خیلی.....قدیما مردم واسه خونه خریدن طلای دست زنشون رو میفروختن الان بخاطر اجاره دادن و یه وعده غذای گرم خوردن مجبورن طلا بفروشن....ارزش پول ملی هر روز داره بیشتر سقوط میکنه ....غول تورم هر روز داره فربه تر و چاق تر میشه .....سفره مردم هر روز داره کوچیکتر میشه .....گرونی خصوصاً مواد غذایی هر روز بیشتر و بیشتر میشه ...فساد و فحشا بیداد میکنه.....کانون خانواده ها داره از هم میپاشه... ازدواج کم و طلاق روز به روز بیشتر میشه..... ...........معلوم نیست چه خبره و قراره تا کی ادامه داشته باشه.......
  • مرتضی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 2
    یعنی کسی هم است این آمار دهشتناک را به رهبری نشان دهد و از ایشان جویای راه حل شود
    • تا بوده همین بوده IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      6 1
      برادر فکر کردی خبر ندارد؟ مسئله این است که عامل این وضعیت مشخص است و شما از همان شخص طلب کمک و شفاعت میکنید.
    • FR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      1 1
      مگه رهبر خودشون تو ایران زندگی نمی کنند وبه قول یارانشو ن از حداقل حقوق هم کمتر برخوردار نیستند، که ندونند تو ایران چه خبره
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      2 0
      ساده ای یعنی نمیدونه
    • رضا IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      برادر، نهایت راه کار رهبری برای مبارزه با تمام مشکلات مردم، فقط ۱ کلمه است وآن= "اقتصاد مقاومتی" است!!!! کجای کاری پدر بیامرز؟؟؟؟ غارت کردن وبردن وخوردن، دعاکنید فقط این" مردن را"برامون ارزان کنند...وگرنه منتظر خیر از اینها نباشید که "کشک است" کشک
  • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    هرکی فکر می کنه می تونه تو ایران ویران شده زندگی شرافتمندانه داشته باشه یا احمقه یا سگ زاده است. ماهم هرچه داریم ونداریم می فروشیم از این خراب شده میریم اینجا بزار برای آقایون بمونه
  • وحید IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    اگه اینارو میدونید چرا فکری به حالمون نمیکنید.قبل از اینکه دیر بشه
  • احمد IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    سلام آقا وزیر زحمت بکش ویک ماه برای خانوادات به اندازه یک حقوق کارگری خرج کن. اگه جلو زن و فرزند شرمنده نشدی راه شو به ماهم بگو
  • کیکاووس IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    3 0
    با سلام . متاسفانه سالهاست هیچ سنخیتی بین افزایش حقوق کارگران و تورم وجود نداره و بدتر از آن عدم توجه مسئولین ذیربط با این مشکل قشر کارگر است . مبلغی جزئی به حقوق اضافه میکنن ولی آنچنان گرانی تو بازار بوجود آمده و میاد که این افزایش حقوق کاملا به زیر صفر میرسه . لطفا آقایانی که این تصمیمات رو میگیرن تشریف بیارن دو سه ماهی با این شرایط زندگی کنند و از کاخهای خود با حقوقهای عالی دست بکشند.شرایط بسیار غیر قابل تحملی است برای خانواده های این قشر .
  • کیکاووس IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    2 0
    یک مثال ساده . حساب کنید یک ماکارونی که غذایی ساده ست چقدر هزینه داره . حدودا ۷۰ هزار تومان البته با سویا . الان هزینه ی روزانه یک خانواده روزی ۳۰۰ هزار تومان البته بسیار معمولی ست . اگر قسط و کرایه خانه نداشته باشه . یعنی ماهی ۹ میلیون تومان . اگه مسافرت و مهمانی و خرج اضافی نداشته باشه . با اینهمه گرانی و تورم بالای ۱۰۰ درصدی چطور این حقوق رو تصویب میکنید . تمام کارخانجات متعلق به خود آقایان هست و برای اینکه سودشان کم نشه این بلا رو سر کارگران میارن و شک نکنید از ریز زندگی همه خبر دارند . هدف له شدن قشر ضعیف هست . کجاست شعارهایی که میدادین. حکومت مستضعفین. فعلا شده حکومت مستکبرین و مستبدین
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    الان فقروبیکاری وتورم و بی لیاقتی مسولان کشوربخاطر تصمیمات وسیاست هایه خودخواهانه واشتباه وبدون تلاش برای رفع تحریم هایه، همه جانبه کشور و بدون توجه به کوچک شدن سفره هایه مردم بخصوص قشر کارگر وکم درآمد و حتی به شرط گرسنگی، ورواج فحشادرکشوروازبین رفتن بنیان خانواده های ایرانی،بیرحمانه حاضر به قبول وضع بدصاحبان این خاک یعنی ملت ایران نیستند
  • مهدی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    متاسفانه هر روز بدتر میشه،تورم بسیار بالاست،سفره ها کوچکتر شدن،قبلا قشر کارگر شاید عید لباسی میخریدن الان حتی از لحاظ خوردن هم باید مراعات کنی،اقلام برنج،گوشت،مرغ،حبوبات ،....چند برابر ولی دستمزد که بهتر میدونید،پیمانکار هم با رانت و رشوه کار برنده میشه،ما که بیست ساله ایجور زندگی کردیم الان میخوان چه راهکاری آقایان نخبه به کار ببرن الله اعلم .....بی خیال عزیزان
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    4 0
    من خودم کارگرم با ماهی دومیلیون وپونصد کارمیکنم هیچگونه مزایای هم بهم تعلق نمیگیره اماازترس اینکه بیکارنشم هیچی نمیگم اجاره خونه هم میدم یعنی واقعا حق کارگرخوردن داره ..
  • محمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    باسلام راننده ام درمعادن کروم بزرگترین معدن خاورمیانه کارمیکنم ده ساله سابقه کارمه یکساله پیگیر حق وحقوق وطرح طبقه بندی ام تمام اداره جات از شورای کارگری تا انتظامی وسپاه ووووووووهمه درجریانن بامزایای ۵الی ۶تومان متاسفانه صدامون کسی نمیشنوه خدالعنت کنه باعث وبانیانش
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 1
    (رئیس جمهور رئیسی عزیز)بنده خدا میخوادبه ملت ومملکت خدمت کنه ولی مثل روحانی،سوت بلبلی،بافنده قالی..‌..دانش(اقتصادی،نظامی،سیاسی و علم جدید....)را نداردمثلا(به پروپاگاندا،میگه پر،پا،گندوتخم .‌..!به مگا وات، میگه:مگا با مامانت!.....)بعدمیخواهد مشکل برق مملکت را زیر دستهایش حل کنند!)وبه هرکسی هم بخواهدکارب بسپارد،اونهم(یابلدنیست ولی قابل اعتمادهست وباید روی مردم مثل موش آزمایشگاهی تجربه کنه،یا میخواهد سلیقه خودش را اعمال کندیا سواستفاده کندویا بسیار پرهزینه..‌..میشود)!پس آقای رئیسی دوتا کاراساسی که میتواند وتجربه دارد باید انجام دهد(۱-تمام مخلان،خائنین ومفسدان اقتصادی،نظامی....خودی وغیرخودی)رااعدام کند-۲-تمام(افراد،اموال،دارائیها،انواع درآمد،مشاغل ومناصب مسئولین ووابستگانشان.‌‌...)راشفافسازی، تعلیق،دستگیر،رد وضبط مال،حبس وحذف کند وتمام(مشاغل،اموال،شرکتها،بورس،منابع،معادن،کارخانه ها وثروت....)غارت شده را به مردم واگذار کند
  • مسعود IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    بخدا مردم را به مرگ راضی کردید درد بلای حاج قاسم تو سر یک یک مسولین نظام مقدس نما. حیف این مرد و شهدامون که خوب بودند خدا از این دنیای لجن برد پیش خودش آنها را ما ماندیم.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    2 0
    من کارمندم ماهی 6 میلیون حقوق میگیرم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    سلام ما خانواده سه نفره هستیم حقوق ماهانه 3000000 تومن هست اجاره خونه هم میدیم اخرش تهش هیچی برامون باقی نمیمونه من اگر حقوقم 8تومن میشد شاهانه زندگی میکردم ولی مگه خوابشو ببینیم
  • محمدرضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    خیلی جالبه کارگر نشسته دل دولت و کارفرما و سرمایه داربراش بسوزه درراه خداحقوقشو زیادکنه از پونزده سال پیش معلما و کارکنان خدمات درمان اعتصاب کردن گفتن مانمیتونیم با این وضعیت زندگی کنیم و خیلی هم تاثیر داشت وکاذگر باکار چندبرابری وتمامی مزایاروهم قطع کردن فقط مونده حقوق سه تومنی همین الان هم از دولت و وزارت و مجلس نمیدوننن چقد بدبختیم حدس میزنن ولی فقط در حد حرفه
  • فرشاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    اینا دارن رو ۱۰ میلیون ب عنوان مثال حرف میزنن ما ک بترکونیم با اضافه کار ۵ میلیون میگیریم ۳۶ درصدشو کم کن ببین چی میشه .هیچی از کار در میام میرم اسنپ کار میکنم ک بتونم اخر ماه رو ببینم وگرنه با قسط و اجاره ماهیانه و خورد و خوراک تو ۱۰ روز اول تموم میشه .باعث و بانیشو خدا لعنت کنه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    ۱۶ ساله نیروی شرکتی هستم و اداره بندر کار می کنم با دوفرزند حقوق ماهیانه امسال من ۴ میلیون تومان هست و با این نرخ تورم وزیر و کار و رفاه اجتماعی اول سال نمی دونست با این درامد نمی شه زندگی کرد واقعا وجدان کجاست
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    باعرض سلام من یک زن هستم برسنل مکان خصوصی باحقوق ماهیانه 1800تومان ومتاهل شاید باورتون نشه یکم حقوق میگیرم سوم ندارم دادن وام وکمک به معیشت خانه الان ماباید چی بگیم درحالی که سرکارگرمون مدام ناله میکنه برادادن حقوق ما حتی نمیتونیم. بمیریم ازبس مردن هم گرون شده
  • احمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    معیشتی یک میلیونی که قرار شد بدن گفتن کسی که بیمه داره تعلق نمیگیره مگه چقدر حقوق میدن بیمه نداشته باشی تعلق میگیره طرف مغازه داره ماشین داره باغ داره بهش تعلق میگیره جالب فقط بیمه نداشته همیشه به نفع پولدار هستن نه کارگر
  • سیامک .م IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 2
    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه و خیار میاد هر سالی که میگذره وضع معیشت مردم بدتر و بدتر میشه . که مثلا کشور ما مدینه فاضله است همه چی گل و بلبل است.هیچ مشکلی نیست. خواهشا تغییر سیاست بدهید بفکر این مردم فقیر و نجیب باشید . خیلی زشته کشور ایران با داشتن پنانسیل بالا اینهمه مردمش در رنج و عذاب باشند.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    وقتی گوش شنوا نیست ،گفتنش چه سود!
  • ع IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    باسلام واحترام،، ما بعنوان قشر ضعیف جامعه اعلام میداریم قیمت‌ها را به سال 85برگردانید ما افزایش حقوق نمی خواهیم،،، در ضمن جلسات افزایش حقوق قشر کارگر را به پایان سال موکول نکنید که بصورت فشرده در یکماه افزایش حقوق اعلام می نمایید از بهمن ماه جلسات را آغاز نمایید تا بتوان از حقوق کارگر دفاع شود
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    مصیبت اینجاست که اکثر شاغلین با حقوق مصوب اداره کار، درآمدی در حدود ۴ یا نهایت ۵ میلیون درآمد دارن.
  • جعفر کریم دوست IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    با سلام باز نشسته تامین اجتماعی هستم فقط میخوام بگم با ۵ملیون تومان باید چکارکنم ۳وعده اگر نون پنیر هم بخورم باز نمی‌رسد خواهشن ی جوابی بمن بدید
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    هشت سال اسارت بیست سابقه کاردرصنایغ سخت وزیان اور باسابقه ۳۴سال پرداخت بیمه تامین اجتماعی بیمه برای تکریم آزادگان وجانبازان چهار سال سابقه مازاد ما را حذف و مستمری را سی روز محاسبه میکنند با مستمری شش میلیون و داشتن سه جوان بیکاردرخانه درصورتی که برای افراد معمولی بیمه تامین اجتماعی سنوات را حذف نمیکند حالا بااین مستمری ما چگونه زنده و زندگی کنیم؟ کسی باور میکند ؟ شما هم که سانسور میکنید . کسی هست درد مارو احساس کند پس ازاین همه سال سختی و مرارت ومشقت اسارت وکاروتلاش؟
  • محمودی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    انشاله هرچه زودترمنجی عدالت وبرابری وبرادری ظهورکندوهمه رانجات بده...
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    با چهار میلیون فقط ماه ک کارگریم سیب زمینی میخوریم
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    بله افزایش حقوق کارگرها ایجاد تورم میکند ،چرا چون کارفرمایان هم میبایست قیمت تمام شده کالا یا تولید خود را افزایش دهد تا بتواند حقوق کارگر را بالا ببرد. تورمی را که خود دولت ایجاد کرده است خود دولت باید بپردازد آن هم در صورتی که کسری بودجه را تأمین کند. در کشورمان به قدری شغل های کاذب وجود دارد که کارگر سر کار نرود ، اگر از کارفرمایان همه پرسی انجام شود ، متوجه میشوید که هیچ کارگری حاضر به کار با حقوق فعلی نمیباشد. ام از طرفی هم درآمد کارفرمایان با وضعیت موجود که هم تورم و هم بیماری کرونا باعث رکود شده است تأیید میکنند. گرانی مواد اولیه هم از طرف دیگر مشکل ساز شده.هر روز گرانی بدون توقف و سردرگمی مردم از خرید که ثبات قیمتی ندارد. ه
  • مامان IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    این حرفا رو بیخیال......برادر بیا بگو چطور تو بیست روز ۱۲ تومن رو فوتش میکنید هااااااا....ما ۴ نفریم اجاره نشین و قسط از کل حقوق شوهرم ۲و نیم میمونه به شوهرم میگم اگه ماهی ۳ تومن خرجی جور کنیم خیلی خوب میشه.....داداش جان ما۱۲ تومن ....منو به فرزند قبول میکنید ....شوخی کردم تنتون سلامت برید کیفشو ببرید خوش باشید
  • جلیل طارمی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    باسلام خدمت دوستان، دریک شرکت خصوصی 15ساله کار میکنم یعنی نفر اول کارخانه هستم باکارکرد 6روز درهفته، روزی 10 ساعت پنج ونیم حقوق میگیرم با دوتا بچه 13 و16 ساله محصل به هیچ جا نمیرسه، با یک سیصد قسط نمیدونم چیکار کنم، به جان مادرم قسم وقت میرسه کم میارم فکر خودکشی به سرم میزنه تمام.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    این چیکی است از رنجنامه من بازنشسته آخر اینهم شد زندگی باماهی پنج وشش میلیون برای ماها بازنشستگان که تمامی عمر جوانی خودمان را در راه خدمت به هم وطن وهم نوع خودم کردیم با آن همه مشکلات گرما وسرم وغیره وغیره که الان بابت شرمنده زن وبچه هایمان شویم خدایا ای خداوند هرکس به هر طریق ممکن که باعث این همه اختلافات حقوق دريافتی ماهیانه بازنشستگان شد که هرماه شرمنده وسر شکشت پیش زن بچه هایش شود آن شخصی به درتی مبتلا کن که که ده سال تمام روی تخت بیمارستان جان بکنت به درتی گرفتارش کن که از زیر آب خودش تغدیه کن به درتی دوچهار کن که شرمنده پیش زن بچه هایش و اجتماعی شود به درتی مبتلا کن که سالیانه سال همچون یزد بن معاویه مورد لعنت قرار گیرد آمین یا رب العالمین
  • امیرمیرزایی0620115858 IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    واقعانه شرم ازمافقرا وبیچارهاکه همه جورنابودمون کردید ظلم بهمون میکنید لاعقل ازخداو اون قرانی که قسم خوردید چهل سه ساله راس کاریدوحقوق میگیرید وخوب زندگی میکنید وچهل سه ساله که اقشارضغیف فقط جزمیکشیم وگرسنگی خدای ظلمی که مامیشه درشام به اسرای حسین نشد ازخدابترسید که یه روز مثل مختارخداانتقام مابدبخت هاراازتون بگیره
  • محمد رضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    فقط بلدیت سر مردم وکلاه بزاریداز دزدی خودبکاهید تا مردمم بخوانتون
  • هادی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    خدا از سرشون نگذره که چی داره برای ما میگذره
  • محمدرضا IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    بابا یازده میلیون نخواستیم به کی بگی از همین حقوق سه چهارتومنی سیصد تامین اجتماعی ورمیداره تازه دوروز اضاف کاروایمیسی برابدبختید دویست تومن مالیات ازت میگیرن خداروخوش میاداوتوقت این دولت میاد حقوق زیاد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس