کد خبر 1285289
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
افزایش سهم سوابق تحصیلی عادلانه نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت‌:مکصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درموضوع افزایش سهم سوابق تحصیلی نه تنها نمی‌تواند کمکی به عدالت آموزشی کند بلکه حتی خلاف عدالت است.

به گزارش مشرق، مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه افزایش سهم سوابق تحصیلی گفت: موضوع افزایش سهم سوابق تحصیلی با توجه به اینکه تا کنون زیر ساخت‌ها و شرایط ویزه برای اعمال آن صورت نگرفته است نه تنها نمی‌تواند کمکی به عدالت آموزشی کند بلکه حتی خلاف عدالت است.

بیشتر بخوانید:

نحوه اجرای تسهیلات انتقال فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور ۱۴۰۰

وی ادامه داد:اگر چه که موضوع کنکور نیز چالش‌هایی دارد، اما خود کنکور در شرایط فعلی باز هم تا حدودی توانسته یک شرایط برابری برای همه فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

مخالفان و موافقان افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور چه می‌گویند؟

وی در پاسخ به این سوال که موضوع افزایش سوابق تحصیلی در جهت کاهش استرس و فشار وارده به دانش آموزان است گفت: موضوع مدیریت استرس در کنکور یکی از ملاک‌های سنجش دانش اموزان برای ورود بهدانشگاه است و این خود یک معیار برای گزینش افراد است.

نماینده مردم لرستان گفت:زمانی که تصمیم بر اعمال شرط معدل می‌شود باید زیر ساخت‌های آموزش برابر نیز فراهم شود. لحاظ شدن سهم سوابق تحصیلی در کنکور خوب است، اما افراط در این حوزه و دادن وزنی بالا به آن صحیح نیست.

بیشتر بخوانید:

افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور خوب است یا بد؟

وی با انتقاد از نگاه افراطی به سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور گفت: با اهمیت یافتن امتحانات نهایی و شرط معدل برای کنکور باز هم اجحاف در حق دانش آموزانی می‌شودند که به کیفیت بالایی از لحاظ سطح آموزش دسترسی ندارند و این بار نیز فساد موجود در آموزشگاه‌های کنکور وارد آموزش و پرورش می‌شود و دانش آموزانی که تمکن بالایی دارند با تحصیل در مدارس سطح بالا نتایج خوبی نیز در نتایج امتحانات حاصل کرده و نابرای آموزشی تداوم می‌یابد.

ویس کرمی گفت:موضوع مهمی که جدای از سوابق تحصیلی باید بدان توجه شود ساماندهی سهمیه‌ها در کنکور است که در حال حاضر ۳۱ سهمیه توسط دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این قالب گنجانده شده است.

وی ادامه داد:اگر چه این موضوع تکرار می‌شود که دانش آموزان مناطق محروم از سهمیه بالایی در قالب سهمیه منطقه سه کنکور بهره‌مند هستند، اما لازم است بدانیم این سهمیه کمتر از ۶ درصد لحاظ میشود و دانش آموزان مناطق یک  گاهی سهم بالاتری نسبت به این افراد دارند.

وی خطاب به مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوعات مهمی که باید بدان توجه شود ابتدا موضوع سهمیه‌های کنکور است و با توجه به اینکه شورا شان سیاستگذاری دارد و وظیفه تقنینی با مجلس است لذا شورا می‌تواند با بحث نظارتی و سیاستگذاری در این موضوع کمک شایانی به این امر نماید.

وی در پایان گفت:هنر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص این است که واردمسائلی شود که کسی تا به حال به آن ورود نکرده است و مورد چالش است از این رو نمایندگان و مسئولین ذی ربط با اقدام انقلابی و به دور از احساسات و دنباله روی از جریان‌ها باید کار کارشناسی و اساسی در خصوص مسائلی این چنینی انجام دهد. این موضوع که دائم دوست داریم در حاشیه امن باشیم و به مسائل حساس ورود نکنیم صحیح نیست گاهی لازم است که شهید راه مصوبه نیز داشته باشیم و تا پای جان درتصویب طرحی و یا ممانعت از آن با دلایل متقن اقدامی انقلابی کنیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس