پیش‌بینی خطر سکته مغزی با اندازه و شکل عروق خونی مغز

به گفته محققان، اندازه و شکل رگ های خونی در مغز ممکن است به پیش بینی خطر سکته مغزی کُشنده که «آنوریسم» نامیده می شود کمک کند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، آنوریسم برآمدگی در دیواره شریان‌ها است.

دکتر «آرجون بورلاکوتی»، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: «خونریزی مغزی خطرناک‌ترین نوع سکته مغزی است و زمانی رخ می‌دهد که آنوریسم مغزی دچار نشت یا پارگی شده و باعث خونریزی در مغز شده و باعث مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا می‌شود.»

در این مطالعه، محققان تصویر مغز ۱۴۵ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که دارای اندازه‌های مختلف عروق مغزی هستند، احتمال بیشتری برای آنوریسم دارند.

بورلاکوتی توضیح می‌دهد: «تصاویر مغزی افراد مبتلا به آنوریسم نشان داد که چهار شریانی که وارد مغز می‌شوند، به چندین بخش تقسیم شده و خون را به مغز می‌رسانند، متناسب با یکدیگر نیستند. این وضعیت باعث افزایش فشار خون می‌شود و آنها را مستعد تبدیل به رگ‌های خونی بالون شده می‌کند.»

در جایی که بخش جلویی شبکه شریانی مغز از لحاظ نسبت قطر چپ و راست تا ۱.۴ متفاوت باشد، افراد ۸۰ درصد در معرض خطر آنوریسم در آن ناحیه هستند. افرادی که نسبت متقارن شأن کمتر از ۱.۴ باشد، ۸ درصد با این ریسک روبرو هستند.

تقریباً نیمی از کسانی که دچار آنوریسم مغزی می‌شوند می‌میرند و تنها یک سوم بدون معلولیت بهبود می‌یابند. آنوریسم مغزی سالانه باعث مرگ تقریباً ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود که نیمی از آنها در افراد زیر ۵۰ سال است و زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

علامت اصلی پارگی آنوریسم سردرد ناگهانی و شدید است که اغلب با دوبینی، حالت تهوع و استفراغ، سفتی گردن، ضعف عضلانی، گیجی، تشنج و ایست قلبی همراه است.

اگر آنوریسم زود تشخیص داده شود، می‌توان با کنترل فشارخون با دارو، رژیم غذایی و تغییر در شیوه زندگی، روند آن را کُند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس