گوترش: تخریب اکوسیستم سالانه سه تریلیون دلار هزینه خواهد داشت

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت تخریب اکوسیستم می تواند سالانه تقریبا سه تریلیون دلار هزینه داشته باشد.

به گزارش مشرق، گوترش روز دوشنبه به وقت محلی در پیامی به مناسبت اجلاس سازمان ملل در مورد تنوع زیستی افزود: تجربه دو قرن ما با سوزاندن سوخت های فسیلی، نابودی جنگل ها، بیابان ها و اقیانوس ها و تنزل زمین، باعث فاجعه زیستی بر روی کره زمین شده است.

وی تاکید کرد درست همانطور که دانشمندان امروزی آثار انقراض های قبلی را مطالعه می کنند،   دخالت بی پروای بشریت در طبیعت یک اثر دائمی به جا می گذارد.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد میزان نابودی گونه ها ده ها تا صدها برابر بیشتر از میانگین ۱۰ میلیون سال گذشته است  و این امر شتاب می گیرد. بیش از یک میلیون گونه از گیاهان، پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی ها و بی مهرگان در معرض خطر انقراض هستند  و این امر برای بسیاری از آنها طی چند دهه آینده اتفاق خواهد افتاد.

گوترش خاطر نشان کرد آسیب به شبکه پیچیده حیات که ما را حفظ می کند، زندگی و معیشت میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش گرسنگی، بیماری و بیکاری شده است. افراد بومی و دیگر گروه های آسیب پذیر از جمله افرادی هستند که بیشترین آسیب را دیده اند.

 دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد تخریب اکوسیستم می تواند سالانه تقریبا سه تریلیون دلار آمریکا تا سال ۲۰۳۰  هزینه داشته باشد و بیشترین تأثیر آن بر برخی از فقیرترین و بدهکارترین کشورها خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه جهان باید تا سال ۲۰۳۰ رویه تخریب تنوع زیستی را متوقف کند، گفت ما به یک چارچوب بلند پروازانه جهانی و موثر در دوره پسا ۲۰۲۰ با معیارها و اهداف مشخص نیاز داریم تا بتوانیم مردم و طبیعت را در مسیر خود قرار دهیم.

وی با معرفی پنج حوزه اقدام گفت چارچوب پسا ۲۰۲۰ باید حقوق همه مردم جهان در ارتباط با داشتن محیط زیست سالم را رعایت کند.

گوترش افزود این چارچوب باید از سیاست ها و برنامه های ملی که با محرک های نابودی تنوع زیستی مقابله می کند، حمایت کند و سیستم های حسابرسی ملی و جهانی را متحول کند تا هزینه واقعی فعالیت های اقتصادی، از جمله تأثیر آنها بر طبیعت و آب و هوا را منعکس کند.

وی ادامه داد اجرایی کردن چارچوب ۲۰۲۰ شامل یک بسته کمک برای کشورهای درحال توسعه خواهد بود و این چارچوب باید به یارانه های معیوب، از جمله  به بخش کشاورزی که حمله به طبیعت و آلودگی محیط زیست ما را سودآور می کند، پایان دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس